Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SKF: anrikt företag tar revansch

SKF är ett anrikt företag som idag är lågt värderat. De har dessutom städat i sin källare. SKF är världens ledande leverantör av lager, tätningar, näraliggande produkter, system och tjänster. På den industriella eftermarknaden erbjuder SKF mekanisk service, behovsbaserat och förebyggande underhåll, tillståndsövervakning, beslutsstödjande system och prestationsbaserade kontrakt. En kommentar från världens största leverantör av släppvagnsaxlar “Amy Wu, chef för marknadsföring och försäljning på Fuwa, säger Vi fann att SKF Scotseal-lösningen gav flera fördelar, som avsevärt längre brukbarhetstid, hög kvalitet och god prestanda . " ...

OMXS30 9 januari

OMX-index befinner sig nu strax under taket i den stora triangelformationen. Att det inte vänt ner tvärt efter att ha stött emot taket och istället konsoliderar är positivt. Börsen ger helt enkelt signaler om att det inte är dags för nedgång ännu, istället väntar en ny vända uppåt. Den längre trenden får förstås fortfarande ses som fallande, men i ett kortare tidsperspektiv ser det klart positivt ut då både MA20 och MA50 pekar uppåt. Jag siktar därmed på att index snart kommer bryta upp över triangeltaket och som minst ta sig upp till 750. De dippar som sker är bra köplägen och det är först under 650 det ser sämre ut. ...

Avmönstring från Transatlantic

Under de senaste tolv månaderna har kaptenerna VD, VVD och CFO alla mönstrat av från Transatlantic. Alarmerande utveckling kan tyckas och det finns också tillräckligt med skäl för att ana ugglor i mossen… Idag pressrealeasade rederiet att VVD Mathias Wideroth lämnar sin tjänst, en befattning som han tillträdde för bara ett halvår sedan. Tidigare under fjolåret har även Carl-Johan Hagman valt att lämna sin tjänst som koncernchef, och detta efter bara ett år i tjänst. Samtidigt så lämnade även ekonomichefen Stefan Eliasson sin befattning under fjolåret. Dock så försvann inte Eliasson från rederiet eftersom han istället blev chef för affärsområdet Offshore/Isbrytning, men det byts alltså befattningar på landbacken hos rederiet nästan lika ofta som Transatlantics sjöanställda avlöser varandra ombord på fartygen! ...

TopoTarget

Tänkte tipsa er här på Redeye att titta lite extra på detta danska biotechbolag, som förövrigt jag hittade till genom bl.a. krax bloggande här på redeye. De har i går och i dag börjat röra på sig med en explosion i omsättning efter att en studie visade att Belinostat (bolagets fn. huvudprodukt i fasstudier) går att använda i högre doser än vad man tidigare har använt som standard? (nyheten: http://www.topotarget.com/multimedia/Announcement_No._02-09_Initiation_of_study_with_belinostat_in_higher_doses_in_liver_cancer1.pdf ). ...

Lite tankar från en tankare

För många år sedan tittade jag av en tillfällighet på aktier Gick i skolan hade 5 eller ibland 10 kronor över Låtsades köpa aktier och läste mycket om ex Volvo Tiden var 1977-80 Jag hade inga pengar - pga av att jag inte hade något jobb och ingen rik mor men en rik far - men den hade jag och resten av familjen skiljt sig från tidigare Så jag hade inga pengar mer än dem jag tjände på att samla burkar städa och dela ut GP ...

Pearl explosion

Pearl exploration heter ju bolaget, sorry, men i nuvarande form så kanske explosion är en bättre benämning. Malka oil som jag “spekulerade” i på 82 öres nivån har också rusat på rejält och Karo Bio har lyft ordentligt . Epicept verkar ha startat upp motorerna och kan flyga iväg när vi får ett avtal i någon form. En raketstart således med min långa portfölj. Stadd vid kassan efter att likviderna från Tanganiykas försäljning har trillat in i depån. 200,66 kr tror jag det slutliga priset blev för oss som red den hela vägen. 135 % . Kan inte vara annat än mycket nöjd med den affären. Jag spådde ett försäljningspris på 180-230 kr och att kineserna skulle stå som köpare. Ibland så får man rätt och ibland så skiter de sig helt. Vad var de ja sa kan jag väl få säga nu då. ! Nu siktar jag på en ännu bättre resa med Pearl och Malka. Dom mindre upstreambolagen har klart mycket bättre kurspotential än dom mera mogna bolagen. Därför satsar jag på dom och inte på t.ex Lundin Petroleum där jag inte kan se samma potential på kursutvecklingen. Någon utdelning finns ju heller inte i sikte så jag kan inte hitta den riktiga “triggern” som kulle kunna på upp kursen rejält. En rusning i oljepriset är väl det som får fart på aktien. ...

Inget är för evigt!

Inte ens långvarig dividendpolitik. UPM-Kymmene har varit en trogen dividendbetalare med sina 0,75 euro per aktie under de senaste åtta åren. Igår uppdaterade bolaget sina målsättningar och passade samtidigt på att meddela en ny dividendpolitik. De ska nu dela ut en tredjedel av kassaflödet minus capex (kapitalinvesteringar). Den 5 februari får vi veta vad det innebär men det borde innebära en dividend på ca 0,40-0,50 euro. UPM har varit ett ansett \“dividendbolag\” och speciellt det senaste året har många hållit fast vid skogsbolagen för att dividenden har varit \“bra\”. Ingen har väl dock undgått att årets resultat inte matchar dagens dividender och t.o.m. jag hade en blogg om detta i mitten på december. Den stora frågan är nu vad Stora Enso ska kontra med? De har ännu sämre förutsättningar än UPM… ...

Börsen och ekonomisk statistik

Nästan varje dag består agendan av ekonomisk statistik vilket påverkar börsen i mer eller mindre omfattning. Störst fokus är det på den amerikanska statistiken med t.ex. husstatistik, arbetslöshet, BNP och konsumentförtroende där marknaden vill få en bild av tillståndet i ekonomin. Däremot är det inte alltid helt tydligt vilken koppling det är mellan börsen och ekonomisk statistik. Den mesta statistiken är bakåtblickande och kan ses som laggande indikatorer. När statistiken visar på en förbättring har börsen redan börjat prisa in det och vänt uppåt. ...

En om dagen - dag 10

Efter lite julledighet och skön avkoppling var det idag dags för dag 10 i min egen lilla offentligt statistisk säkerställda och verklighetsbaserade undersökning. Mina tankar inför dagen var att råvaror var i “ropet” och hade siktet inställd på Pearl, PARE eller WSIB inför dagen. WSIB sjönk som en sten i öppningen och valet föll därmed på “den ryska pärlan”. Inhandlade 13 000 till kursen 2,65 som sedemera såldes på 2,70. Gick in igen på 2,69 och sålde dessa på 2,76. Allt för tidigt visade det sig, men dagen kan summeras med en vinst på 1 216,- efter avdragen courtage. ...

Vinstvarning från Ericsson på väg?

Stockholmsbörsen dyker ner efter några dagars uppgångar. Troligtvis ville OMX fortsätta enligt teknisk analys stiga mot 720. Det verkar att OMX 695 är ett hårt motstånd. Trots dagens nedrekyl ligger Stockholmsbörsen på +4.0 procent trots att världens börser ligger strax under 0 procent. Det är mycket märkligt att se Stockholmsbörsen handla högre än världens börser. Undrar om det var fondägarnas pengar bankerna använder för att köpa upp aktier innan bankerna sätter igång med blankningsaffärer? Det är min tanke. Jag förstod att det skulle bli tuff börsutveckling för de kommande veckorna efter vi har fått in negativa nyheter samt vinstvarningar från olika bolag som Alcoa och Intel. Idag var det Wal Mart:s tur att vinstvarna. Tror att det kommer flera nya vinstvarningar i de närmaste dagarna. Häromdagen kom ISM (inköpschefsindex) som ses en viktig konjunkturmätare eftersom det visar hur läget är i tillverkningsindustrin. Indexet föll till 32.4 procent vilket är den lägsta sedan 30 år. Igår kom en usel statistik som sänkte USA-börserna vilket tyder på att USA har ett problem. Nyligen kom en tysk industriorder som sjönk även om den var lite bättre än föregående månad. Förväntningarna var lite högre. Sony Ericsson meddelade marknaden att de ser en tuff mobilmarknad för hela 2009. Enligt Sony Ericsson räknar med att de ser en nedgång i volym på 5-6 procent pga minskad efterfrågan i en svag global marknad. Detta får mig tänka på Ericsson som äger 50 procent av Sony Ericsson tillsammans med japanska Sony. Ericsson har ett p/e-tal 15.7 enligt dagens aktiehandel vilket är högre än vad bolaget kan visa vinst för hela 2008. För 2007 redovisade Ericsson en vinst före skatt på 30.73 miljarder kronor. Jag räknar med en vinst före skatt uppgår till 15,3 miljarder kronor. Dagens kurs är högt för ett bolag som visar svag tillväxt och marginaler om vi räknar i 2009:s resultat. Jag tror inte att Ericsson klarar marknadens förväntningarna. Det kan bli en vinstvarning som kan komma när som helst. Det är bättre att kliva ur marknaden på grund av “vinstvarningarna” Vi får se vad som händer i de kommande tiden. Tror på en bättre börsutveckling senare. Kanske i april månad. Må så gott Oskar Fredrik ...