Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Göra pengar på dåliga tider?

Kommer det gå bra för företag som gör pengar i dåliga tider? Tillräckligt bra? En aktiefundering jag har för närvarande är Intrum Justitia. Känns som att den har en ganska bra tid framför sig under 2009 med hantering av fordringar. Kursen ligger för närvarande knappt 30% under årshögsta. Intrum förvärvade i början av december 2 företag i Frankrike vilket kommer att öka deras marknadsandelar i sydeuropa. Förvärven kommer troligen att medföra synergieffekter, vilka förmodligen kommer att synas under 2009. Jag tror dessutom att företaget kan lyfta något på nästa rapport, då de lär leverera mer positiva nyheter än omvärlden i övrigt. Dock tror jag att vi under kommande vecka får se en liten dipp på börsen, det är inte alls otroligt att Intrum kommer att dras med något i denna och jag kan därför tänka mig att vänta ett slag med shoppingen. Min förhoppning är att kunna köpa på mig, invänta rapport och utdelning och sedan sälja av delar av innehavet. ...

Gissningar om 2009 (del 2)

Idag kommer jag med fler gissningar om 2009. I del 1 tog jag upp volatilitet, deflation, oljepriset, näranollränta, kollapsande valutor, kollapsande ekonomier, rysk gas, USAs kris samt industriproduktionen. Nu fortsätter jag på den tyvärr väldigt dystra listan. Detaljhandeln kommer att få svåra tider, vilket jag har förutspått tidigare. Dock kommer vissa att klara sig hyfsat eller till och med förbättra sina resultat, t.ex. lågprisbutiker och eventuellt kosmetika. För många företag blir det svårt att få lån och för många omöjligt. De flesta företag som har lån som behöver sättas om snart får akuta problem. P.g.a. detaljhandelns svårigheter kommer beställningarna hos grossisterna och tillverkarna att minska. Detta drabbar även transportföretag - rederier, åkerier, hamnar m.fl. Arbetslöshet blir ett återkommande tema över hela världen p.g.a. att många företag måste skära ner. Senaste arbetslöshetssiffrorna från USA var inte roliga. Arbetslösheten steg till 7,2 procent i december och antalet sysselsatta utanför jordbruket minskade med 524000 under december. För november och oktober skrevs minskningarna upp till 584000 respektive 423000. Då ska man komma ihåg att denna statistik underskattar minskningen p.g.a. den famösa \"Birth-Death Model\". Jag förutspår att vi under senare halvan av 2009 får se sysselsättningen i USA minska med 1 miljon vissa månader. I Sverige kommer arbetslösheten troligen också att öka dramatiskt och jag tror tyvärr att de flesta \“officiella\” prognoserna är alltför optimistiska. Fastighetsbranschen får problem, framförallt de företag som råkar äga köpcentrum, men även kontors- och industrilokaler. Konkurser kommer vi att få höra mycket om under året. Inom t.ex. detaljhandeln, biltillverkning, reklam, transporter, byggbranschen, fastighetsbolag och banker. Sverige kommer inte att vara förskonat här heller. Flygbranschens nedgång har jag haft på min radar sedan 2006 och de förtjänar en egen punkt. Oljeprischocken under 2007-2008 har redan skadskjutit de flesta flygbolag och tagit ner några på marken, t.ex. Sterling. Drastiskt minskat resande p.g.a. finanskris, arbetslöshet, konkurser och ekonomisk osäkerhet kommer att leda till att flera av de sämst skötta flygbolagen (t.ex. Alitalia) går under framöver eller sugs upp av starkare konkurrenter. Även SAS ligger i riskzonen. Lönerna står stilla och de flesta kan glömma löneökningar. Snarare kommer sänkningar på tapeten. Huruvida de kan genomföras beror ju förstås på fackföreningarnas förståelse och välvilja. Bankerna kommer att fortsätta rapportera stora kreditförluster varje kvartal. Vissa kommer att gå under, förstatligas eller sväljas av konkurrenter. Exponering mot krisbranscher och -länder utgör riskfaktorer. Bostadspriserna fortsätter falla - i Sverige troligen med 15-20 procent under året. Men nedgången kommer inte att vara avslutad med det. Som jag har sagt förut anser jag att nästan alla prognoser över nedgångens totala djup är på tok för optimistiska. Nu ser jag dock att fastighetsvärderaren Anders Ejermark på Densia spår en total nedgång på 40%. Äntligen någon annan som kommer med en prognos i närheten av min. Proffsidrotten drabbas hårt av minskad sponsring. Betydligt färre kommer att kunna försörja sig inom denna bransch. Minskade skatteintäkter kommer att orsaka budgetpanik hos stat, kommun och landsting. I Sverige blir det dock mycket milt jämfört med den kris som USAs delstater och kommuner befinner sig i. Troligen kommer vi att få se minst ett tiotal kommuner i USA i konkurs under året. Hur Kaliforniens beräknade underskott på 42 miljarder dollar för detta räkenskapsår ska lösas väntar jag på med spänning. Federal räddningsaktion eller? Börsernas berg- och dalbana kommer att fortsätta, med betoning på dal. Så länge alla de problem jag raddat upp fortsätter att vara olösta tror jag inte på några längre uppgångar. P/e-talet för USA-börsen är fortfarande högt, mest p.g.a. att e (earnings) sjunker. Den \“sista bubblan\”, amerikanska statspapper, kan spräckas under året. Antingen för att investerarna tappar förtroendet för USAs ekonomi, eller för att det helt enkelt inte finns tillräckligt med kapital i världen för att låna ut till USAs dubbla underskott. I så fall kommer vi att få se en betydligt lägre dollarkurs än idag. Så till min sista dystra profetia för denna gång - risken är stor att vi någon gång under 2009 får se en global uttagsanstormning (run on the bank). Exakt vad den kan utlösas av är svårt att säga, liksom var och när den kan starta. Men inträffar den så kommer alla jordens bankomater att vara tömda inom 24 timmar från det att bankpaniken startar. I så fall får uttrycket \“cash is king\” en helt ny innebörd. Till slut hoppas jag att alla mina läsare får ett lärorikt och spännande år ;-) ...

2017-05-30 11:56 · flute

I trygghetsnarkomanernas land

I dagen DI uttalar sig 5 s.k. experter om vilka fonder man rekommenderar. Räntefonder dominerar trots att en av expertyerna så riktigt kommenterar räntefondsvalet på följande sätt “avkastningen blir nästan noll pga av räntesänkningen”. Ja det är ju bättre än förlust, men förtjänar man egentligen expertstatus med en sådan rekommendation? Det finns trots allt bankkonton med positiv ränta. En annan expert som också rekommenderar räntefonder understryker att man bör hålla sig till svenska räntefonder för att undvika valutarisken. Jo visst finns det en valutarisk men varför talar ingen om valutamöjligheterna. ...

Active Biotech och de tio budorden ...(!)

KÖP 10 (tio) punkter kan man sammanfatta The holy grail, som Active Biotechs immunmodulerande orala beredning Laquinimod kommer innebära för MS-patienter och dess MS-clinicians. Det kommer innebära ett PARADIGMSKIFTE i behandlingen av MS-patienter. Vidare, Active Biotech kommer att bli en framtida formidabel sedelpress eller penningmaskin enbart baserat på Laquinimod mot MS. En framtida genomsnittlig försäljningsnivå på i härardet 4.2 miljarder US dollar per år för Laquinimod mot enbart MS ligger inom räckhåll. På detta belopp utfaller cirka 18% i royalty per år, som i princip landar på sista raden i Active Biotechs resultaträkning. Bolaget är följaktligen löjligt billigt värderat i dagsläget …(!) ...

Rädda inte Volvo - rädda Sverige

Rädda inte Volvo - rädda Sverige! Den 4 januari 2008 publicerades artikeln ”Låt bli att rädda Volvo och Saab” i Dagens Nyheter. Författarna är Henrik Jordahl och Martin Ådahl. Redan när man läser DN.s bakgrundsruta om författarna har man anledning att fundera. Martin Ådahl är chef för något som heter Fores (Forum för Reformer och Enterprenörskap). Fores säger själva: ”Initiativet till bildandet av Fores togs 2007 av Centerpartiet men Fores är strikt partipolitiskt obundet och bakom tankesmedjan står nu även en rad andra gröna och liberala organisationer och personer.” ...

Teknisk analys av index 9/1-2009

Det ser inte alls ljust ut för de amerikanska indexen för tillfället och det kan vara läge att ta det extra försiktigt just för tillfället. Rapportperioden startar nästa vecka så det kan bli extra volatilt ett tag framöver. Nasdaq: Fick en reversal dag igår och stängde nära dagslägsta. Risken är nu stor att det fortsätter neråt och att vi får en mycket stark säljsignal om index går under ca 1560. ...

Malka oils vision

harre 34 har med kritiska ögon granskat Malka oils vision om 30.000 fat olja/dag runt 2012. Bra jobbat…. Jag ska bara komplettera det hela med att först säga att visionen om 30.000 fat/dag är en vision och inte ett mål. Jag tar inte just den visionen på jättestort allvar då den ligger långt fram i tiden, men det är ändå bra att bolaget har en uttalad vision. Det viktigare målet om 12.000 fat/dag om c:a 11-12 månader tar däremot på fullaste allvar.I ett första steg så blir det viktigaste målet att bolaget kan visa att dom sagda 4000 fat/dag verkligen infinner sig a.s.a.p. Det var ju som bekant en del infrastrukturella problem bl.a obefintliga vägar, som satte käppar i hjulet om 4000 fat/dag vid årsskiftet. Utrustning kunde helt enkelt inte komma fram i tid.Problemet är på väg att lösas. ...

Malka oil 30000 fat 2012?

Har försökt göra en prognos hur produktionen kommer att stiga till 30000 fat dag 2012. Tyvärr har jag kommit fram till att det behövs fler borriggar. Jag tror dom har en nu? Någon som vet? Vet att det tar 3 månader att flytta en borrigg och sex veckor att borra en brunn. Det betyder i praktiken det tar ca. 1.5 månad att få en brunn klar. Att produktionen faller visa månader beror på att först när man startat upp en brunn blir det en kraftig produktions ökning där efter faller produktionen för att plana ut. Titta på hemsidan under produktion och borrning. Kolla referensbrunnen. Så ser ni under 13-14 veckor faller produktionen för under sista 10 veckorna plana ut. Sen är det dags igen för fracing. (En metod som med hjälp av special sand och vatten under högt tryck spreker upp berget och gör att olje/gas flödet ökar) Notera produktionen är endå dubbelt så hög som med självtryck på oljan i slutet på perioden. Då kanse man förstår var för produktionen går ner visa månader. Enligt uppgifter från bolaget ger varje brunn ett snitt produktion på ca. 200 fat. Desutom säger dom att dom hinner 6-7 brunnar per år att borra per rigg. Betyder dom kan använda p.g.a. markförhållendena kan borra 36-42 veckor om året. En annan sak man måste tänke på är dom avänder en teknink där dom borrar ett kluster av borrhåll med bara några meters mellan rum upp till 12 stycken borrhåll. Med styrning av borren kan man nå över 1 kilometer från ett hål och ta upp olja. Trots det bara är några meter mellan borrhållen mycket kostnats effektivet. Tänk på dom 30000 fat dom räknar med ta upp är räknat på dom 3 stycken fälten dom tar upp olja nu. Dom övriga fälten (6 st.) är ej med räknade i produktions prognosen. Så långt låter det ju bra men. Dom behöver mera riggar, hällst 5-6 stycken till om dom ska hinna till 2012. Sen ska ju dom andra fälten byggas ut. Sen måste ju produktionen öka varje månad med 600-700fat för att nå 30000 fat 2012. Tycker det verkar som det behövs en nyemmion för att nå dom här målet och klara bygga ut fälet. Tror dom behöver minst 6000 fat för att få tillrekligt kassa flöde för att klara ut byggnaden av fältet. Är osäker på siffran det är svårt att räkna när 3 stycken valutor är inblandade. På kort sikt vill jag varna folk det kan komma en rekyl ner i mot 80 öre den har stigit kraftigt under hög omsättning. Det är nog en hel del som vill ta hem sina vinster snart. På lång sikt flera år kan det vara ett mycket bra köp om dom får tag på flera riggar så dom kan höja produktionen kraftigt. Fram för allt är ju priserna mycket billigare nu och det går nog att göra fynd köp. Notera dom kan i sämsta fall om dom skaffar minst 3 stycken borriggar klara målet om en lite försenade att vågar inte säga hur mycket. Tycker ledningen ska sänka sina mål på kort sikt och flytta fram målet tills dom har tillrekligt med borriggar att nå målet då får bolaget större trovärdig het. ...

En om dagen - dag 11

Startade dagen med 3 500 Karo Bio. Karo startade även dagen bra och steg i den inledadanden handeln till 9,15. Det verkade vara svårt att komma över 9,15 och sedan fallt aktien ned till 9,0 igen. Jag passade då på att köpa ytterligare 1 000 st. Återigen steg aktien mot sluthandeln och tyvärr var jag lite tidig igen och sålde på 9,15. Trots detta en fin liten vinst på dag 11 på 725,-. ...

Varför skriver ingen om Taurus?...och lite annat.

Hade denna aktie i min portfölj i tävlingen men tyvärr var tiden inte riktigt mogen. Inte för de andra aktierna i min portfölj heller. Nu istället har ett avtal träffats som ska löpa under två år. Aktien som tidigare stod i 68 öre har stigit 400% sedan årskiftet om man ser till kursen precis nu. Visst grämer man sig att man parkerat sina aktier i andra bolag…även de var i min portfölj under tävligen och hyser potential; Lifeassays, Alpha Helix, TracTehcnology. ...