Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En om dagen dag 12 och 13

Inte mycket har hänt tyvärr dessa två dagar. En kort affär gjordes i PEARL igår. Inköpte 5000 aktier till ett pris av 6,55 som sedan såldes av på 6,45. En förlust på 700,- kan därmed läggas till portföljen. Jag ligger fortfarande kvar med 15000 WSIB sedan 2 dagar tillbaka och idag köptes även 6300 PEARL in till “tradingportföljen”. Kursen blev 5,85. Mina tankar kring dessa två är att för oljan självklart skall vända upp igen lite efter en rekyl ned. Idag har vi även sett att priset närmar sig 45 dollar och jag hoppas att det imorgon skall stiga ytterligare någon dollar upp. Även om inte WSIB och PEARL styrs av oljepriset så är det endå en stark bidragande orsak till deras kursrörelser i ett kortare perspektiv. ...

Mina favoriter så här i början av 2009...

Tänkte att jag skulle passa på att “haussa” mina egna 2009 års favoriter (iaf just nu), men även så att ni andra får ta del av dessa, då jag tror att de kan bli stora vinnare allihopa. Först ut Karo bio, som jag tror kommer att ro hem kanske Sveriges genom tiderna största avtal och därmed också få en kursstegring som heter duga. Flera analyser här på redeye säger även sitt. ...

Epicept och kommunikation ;O/

Gårdagens press där Epicept säger att man ska lägga ner dom tidiga forskningsprojekten som man har och fokusera helt och hållet på Ceplene och dom projekt som är i klinisk fas gjorde många rådlösa och förvirrade. En del analytiker hade helt motsatt uppfattning om hur det skulle tolkas. Rättigheterna till dom tidiga utvecklingsprojekten finns kvar enligt VD men att det inte är läge att fortsätta med dom i den dåliga finansiella miljön som man befinner sig i. Dom är nog i gott sällskap där, med många andra bolag ….. ...

Prognos: Positiv

Technopolis sällade sig till bl.a. Wärtsilä och den allt tunnare skara bolag som säger sig kunna växa under 2009! Technopolis menar att de ska växa 5-8 %. Technopolis noterade nästan 8 euro sommaren-07 för att igår notera 3,15! Under tiden har tillväxten varit stabil, men givetvis är fastighetsmarknaden inget man drömmer om i dessa tider. Technopolis har dock väldigt långa kontrakt (upp till 20 år) och bygger tekniska specialhus, fullständigt anpassade till kunden. Kunderna har således mycket svårt att flytta och knappast någon anledning heller. Sedan har Technopolis en skuldsättning i nivå med andra fastighetsbolag och några oväntade konkurser bland deras kunder skulle förvärra situationen rejält… ...

Historiska recessioner

Den 1 december 2008 meddelade National Bureau of Economic Research(NBER) att USA:s ekonomi befinner sig i en recession. De fastställde att den “ekonomiska aktiviteten” satte sin topp i december 2007, alltså för drygt ett år sedan. En utbredd definition av en recession är två efterföljande kvartal med negativ tillväxt (BNP), men NBER använder en bredare och mer flexibel definition. “The NBER does not define a recession in terms of two consecutive quarters of decline in real GDP. Rather, a recession is a significant decline in economic activity spread across the economy, lasting more than a few months, normally visible in real GDP, real income, employment, industrial production, and wholesale-retail sales.” ...

Framtida börs!

En akties kurs i det långa loppet baseras på företagsledningens resultat. Det är utdelning, ökning/minskning av justerat kapital, vinst i förhållande till använt kapital, kostnaderna för kapitalet o.s.v. Om det inte det är ovanstående kritererier som avgör vid aktie-köp och aktie-förvaltning så är det inte investering man sysslar med. Det är i stället antingen trading, spekulation eller lotteri. Skillnaden mellan investering, trading, spekulation och lotteri har jag klartgjort många gånger här i bloggar på Redeye. ...

Tiotaggare 2009

Vi är nog många som skulle vilja ha en liten spåkula för att titta in i i dessa dagar då det är ett nytt år med nya möjligheter. Tänk om man kunde hitta denna där som varje år kommer och som alla letar efter med ljus och lykta. Den aktien som bara klättrar och klättrar och där det inte verkar vara några stopp. Personligen harjag haft förmånen att får vara med om några sådana resor i Björn Borg och i Guideline oil. Mycket är ren tur, men jag hoppas även på att det beror på lite tajming och skicklighet med (åtminstone intalar jag mig själv det). ...

Bekymmer hos EpiCept

EpiCept meddelar idag att de skär ner personalstyrkan med 65 procent och väljer att fokusera verksamheten på Ceplene samt övriga projekt som påbörjat kliniska studier, bl.a. EPC 2407 som befinner sig i fas Ib och som visat lovande effekt mot olika tumörsjukdomar. Beslutet innebär även att EpiCept minskar kostnaderna med cirka 5,5 miljoner USD på helårsbasis. Det som får en att onekligen höja på ögonbrynen lite extra är att detta sker strax innan ett eventuellt partneravtal för Ceplene och den europeiska marknaden beräknats presenteras. Detta väcker omedelbart misstankar om att marknadsläget är bekymmersamt och att ett partneravtal dröjer, vilket tvingat EpiCept till rätt så drastiska nedskärningar. Ytterligare så väljer bolaget även att sälja eller knyta till sig en partner kring utvecklingsplattformen ASAP-teknologin som framgångsrikt lyckats ta fram både Azixa och EPC 2407 och som ytterligare har ett par kandidater i preklinik. Personligen känner jag mig kluven kring dessa nyheter och jag misstänker att aktien initialt kommer att pressas av detta, framförallt då förväntningarna ökat den senaste tiden kring Ceplene och kommande partneravtal, något som nu ser ut att dröja. ...

Börsen vecka 3

OMX-index är i dagsläget upp drygt 20% sedan botten i november, men det måste förstås sättas i relation till den tidigare nedgången. Gör man det så ser det inte lika imponerande ut och egentligen ser det mest ut som en upprekyl liknande den vi såg mellan mars-maj förra året. Det finns dock flera skillnader nu och då och det är anledningen till att jag fortsätter att vara försiktigt optimistisk till den närmsta tiden. ...

Obama effekten.

Många väntar nog nagelbitna på att Obama skall inta position som president på lördag den 17 januari 2009 och hoppas på att få se ett Obama rally vi aldrig skådat. Men tyvärr alla förhoppningsfulla aktiesparare, detta kommer inte att ske så länge Obama inte tar på sig en superman dräkt och flyger jorden runt och vänder upp och ner på hela klotet och får det att snurra igen. Jag tror inte Obama klarar av det, men om han lyckas hålla marknaden uppe kommer vi få se ett helt annat 2009. Enligt min mening måste vi först acceptera att vi befinner oss i en bearmarket och att vi inte är redo att ta oss ut än utan vi måste läka innan vi har styrkan att göra detta. ...