Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Transatlantic - offshore 09

Transatlantics offshoreverksamhet guppade över årsskiftet i ganska maklig takt då spotpriserna på Nordsjön sjönk ner mot mer traditionella nivåer kring 30 000 - 40 000 GBP per dag. Blickar vi tillbaka på 2008 så upplevde dock Transatlantic ett rekordår för affärsområdet, med höjdpunkten under oktober samt november då raterna steg genom stratosfären med en rekordnotering på 250 000 GBP per dag. Att vara befraktare för ahts-fartyg stationerade på Nordsjön måste således kännas som att vara på Gröna Lund och Liseberg - samtidigt. ...

Motorstopp för regeringen i USA-racet

Motorstopp för regeringen i USA-racet I min blogg här på Redeye under rubriken ”Tre gånger Kina - en Volvo” konstaterade jag :”Det är ägaren Ford som är avtalspart och som förhandlar fram köpeskilling och avtalsvillkor .Den svenska regeringen har givetvis satt sig i en svår sits. För det första har man öppet talat om att den svenska staten inte är någon lämplig ägare. Att köpa och sälja hade inte varit fel”. ...

Entraction: fortsatt köpläge

Entraction har mellan Q3 och Q4 ökat rejält. Räkna med en Q4 vinst mellan 16 och 22 miljoner. Bonus till de anställda kommer kosta uppskattningsvis 2 miljoner vilket jag ej dragit av från vinsten. Redan dessa siffror gör att P/E ser lockande ut även efter senaste tidens kursstegring. Under Q1 har en ny mycket stor kund (noiq) kommit in och Entraction slår rekord efter rekord. Räkna därför med ett resultat för Q1 2009 omkring 30 miljoner och för helåret 120 miljoner. ...

Morphic, fågel eller fisk ?

Morphic, fågel eller fisk ? Vart e Morphic på väg ? Ner i källaren eller upp i skyn ? Idag så presenterar Morphic ännu ett avtal med en störra industripartner, nämligen Saab om industriell samverkan. Ingen dålig samarbetspartner för ett så litet företag..Det ger ju inga intäkter på något vis men ytterligare en fjäder i hatten är det ju i alla fall. Nu kan man förvisso inte äta sig mätt på fjädrar men det ser bra ut…… ...

Ericsson: missuppfattningar i pressen

Flera tidningar och journalister skanderade igår och idag ut att en stor konkurrent till Ericsson har gått i konkurs, nämligen Nortel. Detta påstående innehåller två stora missuppfattningar……. För det första har Nortel inte gått i konkurs. Bolaget ansökte om Chapter 11 (eller företagsrekonstruktion). Detta är ganska långt ifrån konkurs. Då jag har hört flera olika siffror i USA på att cirka 50-65 procent av alla bolag som ansöker om Chapter 11 faktiskt överlever så är det således en kraftig överdrift och säga att Nortel har gått i konkurs. Denna procentsiffra är betydligt lägre i Sverige!. Visserligen är det några saker som givetvis inte är bra i bolaget. Chapter 11 innebär (dock är jag ingen expert på konkursrätt) bland annat att bolaget har några ”fredade” månader på sig att minska skuldbördan, slippa räntebetalningar, justera ned kostnaderna, sälja av verksamhetsdelar och stärka upp det egna kapitalet i bolaget. Lyckas de inte med detta återstår till slut konkurs. Då Nortel i huvudsak har flera olika affärsområden som gör mindre vinster så tror jag att det finns goda möjligheter för bolaget att överleva på ett eller annat sätt. Nortel omsätter på rullande 12 månadsbasis cirka 10 miljarder dollar och gör ungefär ett nollresultat före engångskostnader. Dessutom hade bolaget 2,3 miljarder dollar i kassan. För det andra så är Nortel ingen stor konkurrent till Ericsson. Nortel har fokuserat mycket på CDMA-tekniken, företagssidan och på fastnätssidan där Ericsson inte alls är närvarande eller har väldigt liten verksamhet. Således är områdena där Ericsson och Nortel konkurrerar head-head relativt små (bl.a. GSM, delar av fastnätssidan och drift/konsultsidan). Dock så kommer Nortel att tappa tempo vilket på marginalen kan vara positivt för Ericsson. Men denna effekt bedömer jag som mycket liten. Dessutom skulle Ericsson eventuellt vara intresserad av att förvärva vissa delar hos Nortel om det säljs till ett attraktivt pris. ...

Halverad ränta!

Nu är EURIBOR-räntorna halverade på tre månader! 12-månaders EURIBOR noterade igår 2,70 och den har fallit 266 punkter på tre månader. 3-månaders räntan noterade 2,57 % och den har fallit lika mycket. Idag ska ECB besluta om räntan och marknaden förväntar sig sänkning med 50 punkter till 2,00 %. EURIBOR-räntorna kommer alltså att falla ytterligare. Frågan är väl bara om vi ska ned till USA:s 0-0,25 % eller om vi stannar vid 1 %? ...

nr: 4 2009

Då var det dags för Nortel (Nortel Networks är Nordamerikas ledande tillverkare av telekomutrustning, och sågs länge som en av svenska Ericssons största konkurrenter) att ansöka om konkursskydd. Jag gillar inte att vara pessimistiskt lagd mina vänner men detta är som sagt bara början. Vi ser en dyster tid framför oss och jag tror att det blir mycket lättare för oss privata aktiesparare om vi bara kan acceptera och tillåta att vi befinner oss i en bearmarket, men framförallt ta lärdom av detta. USA trycker ut ofantligt mycket pengar ur sedelpressarna, och man undrar verkligen om detta kommer ge effekt till en djupare inflation, hyperinflation? ...

Min intervju i Svenska Dagbladet

Jag intervjuades i SvD härom veckan! Artikeln med intervjun, ?Personlig service lönar sig?, tar upp Private banking och mina kommentarer handlar dels om det och dels om vilka områden jag tror banker (egentligen främst investmentbanker) kommer tjäna pengar inom framöver. Det jag vill ha sagt i intervjun är - dels att jag tror distressed debt investment och corporate finance (M&A etc) kommer att dominera (propriatory) trading framöver och - dels att jag tror bankernas ökade aktivitet inom private banking (om det nu är ett faktum) beror på deras kapitalbehov. ...

Vinstvarningsdagar - korrekt version

Det hände något med min DI-länk imorse. Bloggen bröts itu och jag kan varken redigera eller radera inlägget! Redeye har lovat plocka bort mitt “Vinstvarningsdagarna fortsätter”. Här är hela bloggen som den var tänkt - utan DI-länkar… Stockmann brukar ha galna dagar runt påsk, vi har haft vinstvarningsdagar på börsen sedan slutet på november! När ska de sluta? Just nu vågar man knappt fundera på bolag som inte ännu har vinstvarnat… ...

Opcon - bästa miljövalet

2005 var ett brytningsår för Opcon då bolaget påbörjade förvandlingen till ett miljöteknikbolag. Det var då som nuvarande storägaren och finansmannen Mats Gabrielsson samt nuvarande VDn Rolf Hasselström en solig dag satt bredvid varandra i sulkyn på Solvalla travbana och utbytte ideér. Det var då som hästen som dagen före ätit ett stort lass bönor, plötsligt bromsade in för att… nja, den kraftiga inbromsningen innebar i alla fall att de gamla kompisarna trillade av och landade rakt - i “spillvärmen”. Det var då som Gabrielsson, efter att ha studerat Hasselströms oförutsedda “tanning” utbrast: - Här behövs verkligen lite “cleantech”! - Jag betalar, så får du fixa upp skiten Rolf! ...