Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Stackars svenska skattebetalare!

Det är oro i Riga och Vilnius. Vi har sett på TV att det är uppror på gatorna. Anledningen är att de baltiska medborgarna får sätta på sig tagelskjortan. Bland annat får alla offentliganställda lönesänkningar. Det hade gått att omedlbart devalvera sig ur krisen som Sverige gjorde otaliga gånger i slutet av 1900-talet. Detta vill de baltiska regeringarna och även internationella valutafonden. Varför blir det inte så? Sverige motsätter sig. Skulle t.ex. Lettland devalvera med tio procent, då försvinner tio procent av de svenska bankernas tillgångar där borta. Då slås SEB och Swedbank ut helt. ...

Vad är pearl värt?

Svårt att i dagsläget att säga. Men ska försöka visa varför det dröjer ett bra tag innan pearl säljer något oljefält. Men först till pearls oljereserv rapport 2007. I den står det att det diskonerade nuvärdet av pearls visade plus sannolika reserver är värda 421.2 miljoner usd och räknar man med möjliga reserver 1035.2 miljoner usd. Det här är uträknat med NPV metoden (NPV bygger på prognoser, oljepriser och kostnader före skatt diskonterat med 10% ränta) Pearl har vad jag vet ca. 195.4 miljoner aktier räknar man på en dollar kurs på 8kr är pearl värt i ena fallet ca.3377.6 miljoner kr (ca. 17.28kr per aktie) och i det andra fallet 8281.6 miljoner kr.( ca. 42.38kr per aktie). Det låter ju jätte bra när kursen är nu ca. 6 kr. Men folk glömer dock en viktig sak med nuvarade olje pris är olje reserverna nästan värde lösa om man ska vara elak. För att oljereserverna ska var värda mycket pengar måste det gå att ta upp oljan biligare än dom får betalt för oljan. Det får dom inte nu!! Själv fallt skulle en trolig köpar speckulera i högre olje priser och vänta till olje priset går upp innan han bygger ut fältet eller har någon produktion från oljefältet. En annan folk glömer bort är olje bolag betalar bra för att veta hur mycket olja det finns i oljefälet och var gränserna finns. Vilka metoder man måste använda för att ta upp oljan. Det kostar enorma pengar att leta och prova ut utrustning vilken man ska ha i dom olicka oljefälten. Det är därför dom betalar bra för att köpa oljefält där sådant är gjort. Det sparar mycket tid och pengar för dom. Därför finner jag det osanolikt att dom säljer något oljefält i år. Inget av oljefälten tycker jag är tillrekligt utbyggt och utveklat för att man skulle få ett bra pris på oljefälten. Oljan kommer troligen stå i betydligt högre priser nästa år och då får man mycket bättre betalt. Sen finns det något som heter contingent resurser (betyder att olje reserverna beräknas med nuvarande olje pris nivå inte vara lönsama att ta upp) Fiddler muskoge 86.337 Mboe, Lok Lake 13.267 Mboe, Palo Duro 11.741 Mboe, Fiske Lake 10.120 Mboe, Druid & Springwater 5.234 Mboe, Mooney 2.575 Mboe. Och desa olje reserver är ju värde lösa med nu varande olje pris. Något att tänka på när nästa reserv rapport kommer många olje reserver kanse klassas som contingent rerurser det vill säga värde lösa med nuvarande olje priser. Men som ni ser stiger olje priserna dom närmaste åren kan pearl gå upp några hundra procent men innan du börjar drömma det komer att kosta många hundra miljoner att bygga ut olje fältet innan det är färdigt för försäljning. Dom befinner sig i samma läge som tyks var i för flera år sen oljan var inte mycket värd och nästan värde lös i marken. Men tror du på stigande olje pris kan du bli rik på pearl aktier. ...

En om dagen - dag 14 och 15

Inte mycket har hänt senaste dagarna, men fortfarande gäller olja och dess svängningar för mig. Även biotechbolagen är det fortfarande stora svängningar i och även dessa kunde med lyckats ha tradat med. Pearlinköpet på 5,85 såldes av efter 2 dagar på 6,20 och gav därmed en vinst på 2 005,-. Gick däremot ur WSIB på 2,72 och gjorde därmed en förlust på 1550,-. Kan summera efter halva “läroperioden” att jag fortfarande ligger på ett positivt resultat och även under senaste dagarnas nedgång har det gått bra. ...

Värsta bloggen någonsin?

Det har publicerats en hel del krönikor angående hur 2009 kommer att bli. Många är positiva, många tror att vi kanske kommer ned men sedan vänder det och många tror att 2009 blir fortsatt mycket illa! Själv är jag en försiktig optimist med stor respekt för de massiva negativa nyheterna som strömmar över oss varje dag. Hoten är många, möjligheterna färre. Den här bloggen ska dock vara helt inriktad på pessimism. Vad är det värsta som kan hända? Ingen domedagsnivå i stil med att vi flyttar tillbaka till grottor, utan konkret - vad är faktiskt tänkbart att händer i värsta fall? ...

Alphahelix, en potentiell skrällare ?

Jag skrev lite kring detta bolag innan jul och tycker att det förtjänas att uppmärksammas åter. Omsättningen i aktien är mkt skral och trots att handeln styrs upp till viss del av likviditetsgaranten Remium skulle man önska större klossar på båda sidor för att få investerarna lockade. Den mindre investeraren kan dock göra entré till lockande nivåer är min uppfattning. Personligen utgör bolaget en av de mindre positionerna i min portfölj, men aktien har enorm potential om det hela klaffar.. Känns som det börjar bli dags för Alpha att kommunicera något till marknaden, jag vet genom min kontakt med bolaget att läget ser ljust ut men att man undviker att kommunicera annat än signade avtal. Har dock en känsla av att det snart kan komma något, då troligen någon form av distributionsavtal för vissa marknader, men får vi se ett större försäljningsavtal kan det komma att bli en riktig skräll.. ...

2017-05-30 11:57 · krax

Hur mycket är en procent ?

Dagens industri skriver med stor text att " Riksbanken sänker med en procent i februari". En procent ( 1%) är väl i det närmaste en pink i havet för alla låntagare. Det skulle ju innebära att ett miljonlån blir hela 400 kr billigare per år om man har fyra procents ränta i dagsläget….Köpkraften för hushållen skulle öka dramatiskt .Det räcker ju till en liten microvågsugn..400 riksdaler….. Ett miljonlån blir då 400 kr billigare per år. Vilken storslägga !! Nu ska hjulen dras igång ordentligt med rejäla räntesänkningar på en procent, till å börja med då kan tänkas…Kan ju bli en procent till om några månader, vem vet….. ...

Bostadsrättspriser kontra småhuspriser

Jag har ju tidigare skrivit en hel del om bostadspriser. Då har jag använt Statistiska centralbyråns fastighetsprisindex för småhus för mina grafer, eftersom jag anser den vara den mest pålitliga siffran. Nu undrar säkert den nyfikne hur det står till med bostadsrättspriserna. Har de ökat mer eller mindre än småhuspriserna? Tyvärr finns bostadsrättspriser bara från år 2000 hos SCB och de tar inte hänsyn till bostadens storlek. Trots statistikens brister kan den ändå ge en bild av hur läget ser ut. Det finns två serier - medelpris och medianpris - jag använder här medelpriset. Jag har nu jämfört inflationsjusterade bostadsrättspriser med småhuspriser och resultatet för Storstockholm kan beskådas här:Som synes har bostadsrättspriserna stigit något snabbare än småhuspriserna. Kom också ihåg att småhuspriserna år 2000 redan hade stigit med runt 30% från botten (se mitt diagram). ...

2017-05-30 11:57 · flute

Kapplöpning neråt

Häromdagen kom senaste siffrorna på USAs handelsunderskott. På ytan (och i rubriken) ser det ju bra ut att underskottet minskade från 56,7 miljarder dollar i oktober till 40,4 miljarder dollar i november, men tittar man närmare på de underliggande siffrorna så ser det mörkt ut. Siffrorna visar att minskningen inte beror på någon ökning av exporten, vilket vore positivt för amerikansk industri - exporten minskade i november med 5,8 procent. Den förbättrade handelsbalansen beror istället på att importen minskade ännu snabbare - med 12,0 procent. Det vi kommer att se framöver är troligen en fortsättning av kapplöpningen neråt mellan import och export, allteftersom USAs ekonomi krymper ihop. Vilken som vinner är svårt att säga. Hursomhelst bekräftar bara siffrorna hur illa det är ställt. ...

2017-05-30 11:57 · flute

Weak covenants as a cause of lower recovery rates in the near future! ? Part III

Exactly one year ago (Jan 8, 2008) I wrote a piece Weak covenants as a cause of lower recovery rates in the near future! on …the weak loan covenants in all kinds of loan arrangements… and on how this could lead to …zombie firms… and …much lower recovery rates! I followed up (May 5, 2008) with Weak covenants as a cause of lower recovery rates in the near future! ? Part II and how …we might see a whole lot of sudden defaults, smaller as well as larger, in 2008 and 2009. And as a consequence of the cov-lites the recovery rate might be lower than the historical average… ...

På väg mot sämsta januari någonsin?

Bespoke är alltid intressant. De tar fram statistik utanför de traditionella ramarna och har ofta ett lite annat perspektiv på nyhetsflödet. Igår presenterade de statistik på början på året. Om 2008 var det värsta i mannaminne så har början på 2009 varit en upprepning. Hittills i år är januari den värsta någonsin. Om man ska hoppas kan givetvis Obamas tillträde nästa vecka och rapporterna (med start nästa vecka) rädda januari-siffrorna, men som Kent Janer konstaterade ifjol “Hope is never a strategy”… ...