Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Blankarens dilemma

Jag har i några tidigare inlägg beskrivit hur svårt det är att blanka aktier. Det är riskfullare än många först tänker sig, delvis beroende på att kurskasten är oberäkneliga, och att de som sålt lånade aktier tenderar att köpa tillbaka dem samtidigt. Flockbeteendet skapar kastiga kursuppgångar, och därmed försvinner en del av vinsten hastigt, eftersom att blankaren då till varje pris måste gardera gentemot det oväntade kursrörelsen genom att själv köpa. ...

Vinnare/förlorare i mobiltelefonbranschen under Q4

Samsung, världens andra största mobiltelefontillverkare, rapporterad nu på morgonen sina Q4-siffror. Bolaget sålde 52,8 miljoner mobiltelefoner (17,3 procents marknadsandel) vilket var ungefär som vår prognos. Dock så föll vinsten kraftigt och bolaget rapporterade endast en mobiltelefonmarginal runt 2-3 procent (ned från Q3 då den var 12-13 procent). Således har de två marknadsvinnarna under Q4, Samsung och LGE, tagit marknadsandelar på bekostnad av att deras marginaler har rasat samman. Vinnarna under Q4: ...

Nokias pessimism

Det är alltid svårt att prata ned ett bolag som säljer 52.000 telefoner i timmen, men Nokia var rejält sämre än väntat igår och drog med sig Helsingforsbörsen i fallet. Deras julförsäljning ifjol verkar ha varit snudd på katastrof och de spår 10 % lägre totalmarknad 2009, även om de påpekar hur extremt svårt det är att ge prognoser just nu. De ska heller inte köpa tillbaka egna aktier och de uppskattar att marknadsandelen sjönk 36 % (40%). Slutligen ska dividenden sänkas med 25 % till 0,40 euro/aktie, kanske för att kassaflödet blev negativt ifjol (p.g.a. Qualcomm). Bara elände alltså! Att aktien backade “bara” 10 % är mer ett tecken på låg värdering än ok rapport. ...

Fantastiskt nyhetsflöde - eller inte

När man tror att aktiekurserna innehåller förväntningar om riktigt dåliga resultat, recession och allt annat skräp har man fel. Än en gång dalar det nedåt, och om hela rapportsäsongen skall fortsätta så här skall det nog mycket till om börsen skall hämta sig och sluta på plus i år. Jag börjar luta mer och mer åt att tro att det blir en nedgång. Inte så sannolikt att man vågar spara sina pengar någon annanstans än på bankkontot. Det som är lite glädjande i min portfölj är att Carlsberg går upp lite, på grund av stor Rysslandsexponering har aktien fallit en hel del då rubeln försvagats allt mer. Nu har emellertid rubeln slutat falla och aktien stiger något på det. Man får vara glad över det lilla. Om det är något i min portfölj jag skulle satsa mer på är det just Carlsberg, hur dåligt ekonomin än går kommer folk inte sluta dricka öl - i värsta fall för att dränka sina sorger. Och det har man alltid några kronor över till. ...

Kalejdoskop

Vart e vi egentligen på väg ? När man läser hur prognoserna som t.ex bankerna gör över ekonomin framöver så skiljer det rejält mellan den sämsta och den bästa prognosen. Låt oss anta att alla har och använder samma statistik siffror som finns till beskådande så ser vi att Swedbank har den mörkaste prognosen på ett tapp om -1,7 % och Erik Pensers prognos landar på -0,3 % för 2009. Trots det mörka scenariot över den svenska ekonomin så ser Swedbank en global tillväxt på mellan 0,5-2,5 %. Inte så illa om det nu skulle stämma… En oerhört stor skillnad. Nordeas prognos ligger på - 1,5 % för 2009 och i ett bästa scenario växer ekonomin med 1,3% för 2010. Inte så illa om det nu skulle stämma. Det skulle innebära ett tapp på blygsamma 0,2 % över en två års period. Vi har varit med om värre…. ...

Ericsons inkomster

Det här är min tredje blogg om Ericssons resultat för verksamhetsåret 2008. Det är stimulerande att Greger Johansson och iTrader skrivit så initierade inlägg. Jag skall återkomma till deras synpunkter. Men till iTrader kan jag redan nu säga att jag hittade Ericsons kundfordringar per kvartal på sidan 19 i Ericsons årsredovisning på nätet. Nu vill jag presentera detta ur Ericsons årsredovisning: Inkomster: Försäljning + 21 miljarder svenska kronor bättre än 2007. ...

Valutaeffekter på Ericsson

Som iTrader noterade har valutaeffekterna haft stor effekt på Ericssons Q4-rapport….och kommer att fortsätta ha det under H1'09. Dock så är det en mycket komplicerad effekt att exakt modulera som utomstående. Det är mycket riktigt att både USD och EUR (och andra valutor) har haft stora effekter på Q4-siffrorna, speciellt på försäljnignen. Som vanligt är Ericsson väldigt kryptiska när det gäller transparansen i deras resultat. Dock till deras försvar så är just valutaomräkning på resultaträkningen en mycket komplicerad process som innefattar massor av olika effekter (vilket är nästan helt omöjligt för en utomstående att ha full insyn i). Dock övergripande kan man säga att en försvagning av SEK mot andra valutor innebär en positiv effekt för valutaomräkningen till SEK. Man kan jämför det med att kissa i byxan…det är varmt och skönt till en början med men efterhand så blir det kallt när effekten försvinner! ...

Ericsson överraskar

Ericsson tryckte åter till blankarna genom att dels rapportera tidigare än väntat och dels mycket bättre än väntat! Kursen flög igår och ingen vet väl om det var glädje över rapporten eller en s.k. “short-squeese”! Omsättningen ökade men nettovinsten minskade kraftigt jämfört med fjolåret. Vinsten per aktie blev 3,52 (6,84) vilket ger att de handlas ca 18 ggr fjolårets vinst. Ingen undgår att även Ericsson har ett tufft läge och att de inte ger någon prognos för 2009 ökar osäkerheten ytterligare. Ericsson ska fortsätta sina besparingspriogram det senaste drabbar 5000 anställda. Dividenden föreslås till 1,85 kr (2,50) vilket är lägre än marknadens officiella förväntningar men ändå ok med tanke på det halverade nettoresultatet! Frågan ingen ställde igår var hur mycket av detta som beror på den försvagade SEK? Q4 var ungefär 20 % bättre än konsensus och kronan har försvagats med ca 12 %… ...

Brittisk bankröra

En liten sammanfattning med kommentarer. I måndags uppskattade Royal Bank of Scotland (RBS) att deras förlust för 2008 skulle bli den största någonsin för ett brittiskt företag - mellan 22 och 27 miljarder pund. Börskursen dök med nästan 70% till 11 pence. För ett år sedan stod den i 300 pence. Brittiska staten är numera majoritetsägare i RBS, som säkert bittert ångrar uppköpet 2007 av holländska ABN Amro för 71 miljarder euro varav hela 66 miljarder i kontanter. Farbror staten rycker dock in och ökar sin ägarandel i RBS till nästan 70%. ...

2017-05-30 11:58 · flute

Spanien + AAA = inte sant

Som en memo för min egen skull vill jag här bara kort påpeka att i måndags nedgraderades Spanien av Standard & Poor?s från dess AAA piedestal (som första EU-land)! Vad kan jag säga, jag är inte direkt förvånad! Vad som är mer förvånande är hur Spanien lyckats hålla sig kvar på guldpallen så länge (se mina tidigare inlägg om Spanien/Spain för att se vad jag tänkt och tyckt under 2007-08). Kanke säger det en del om ratingbyråerna? ...