Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Swedbank och deras kreditförluser

Vad jag vet har swedbank utlånat ca. 1200 miljarder kronor var av 80% i sverige och 20% i baltikum, ryssland, ukrina. I kvarttals rapporterna (Q1-Q3-08) kreditförlusterna ca. 0.1%! Dom har allt så ca. 240 miljarder kronor ut lånat utför sverige. Eget kapital på ca. 110 kr per aktie. Men vad många inte tänker på är en kreditförlust som bokförs är det tioretiska maxförlusten. I verkligheten brukar oftas bankerna efter nogra år få tillbaka mycket av dom här pengarna och dom bokför åter då som vinster. Det är därför swedbank bildar än bank med skräp lån. Då kan den banken ligga med skräplånen och vänta till bätre tider och reda mycket pengar åt banken. Så gjorde staten vid föra bank krisen och fick tillbacka i många fall mer pengar än vad dom hade lånat ut. Tycker många affärs tidningar driver en hat kanpanj mot swedbank. Man måste vara mistänksam mot jurnalisterna som skriver det kan ju vara blankare och andra som vill tjäna pengar på kurs ras i swedbank som sprider rykten om banken till jurnalisten. Man blir ju lite misstänksam mot till ex. di som skriver mycket negativt om swedbank skulle va kul att veta varför. Sen har ju swedbank en bankgaranti med staten mot förluster. Den ända bank som gått med!! Då säger ju blankarna då tar ju staten över swedbank. Det tror jag alldrig händer då skulle staten alldrig få med någon bank i bankgarantin pluss den enorma prestis förlusten och förtroenet för staten skulle gå i botten och ingen skulle lita på staten. Fins det risk för att dom skulle gör än nyemisson till tror inte det även om det skulle behövas nästa år är det troligare staten häller nogra stor ägare sjuter till pengar. Men risken anser jag vara mycket liten i dag vad jag har sätt till kreditförlust risken. Vi leker med tanken dom gör kreditförluster på 5% i utlandet på 240 miljarder det blir 12 miljarder i kreditförluster eller 10% det blir 24 miljarder. Det ska ni veta är ett mycket pessimistigt serinarie. Om dom sen försöver dom sämsta krediter i en skräpbank som kan vänta med att realisera förlusterna så kanse dom kan rädda dom flesta förlusterna så det om några år vart i prensip mycket små förluster häller dom säljer skräp banken till staten som har råd att vänta att sälja panten. Undrar om inte det är som diskuteras nu med staten? Vågar mig inte på någon prognos för swedbank dom flesta svar får ju vi den 12 februari. Men änu engång var misstänksam mot jurnaliterna när dom skriver om swedbank. Ställ dig frågan är det någon som har skallrat för att få ner kursen. Get negativ information för att kuna blanka aktien eller är osams med ledningen (hämd) Jurnalisten ogillar banker i synerhet swedbank. Om ni bara viste viket hat visa jurnalister har mot visa företag och personer i ledningen. Har jurnalisten kundskap om det han skriver. Det är många som skriver dynga utan veta vad dom skriver och orkar läsa rapporter. Måste ochså ta upp det finns ochså jurnalister som har stora branch kundskaper och kontakter och är serigösa jurnalister. Ska bli kul att se rapporten och se hur mycket som är dynga skrivet om swedbank och om vi får se brända blankare. ...

Banksugen - billiga banker

Bankerna har pressats ordentligt av finanskrisen, och det finns inget som självklart säger att de nått botten i nuvarande stund. Trenden pekar entydigt nedåt, och i när Royal Bank i fredags aviserade den största förlusten i brittisk företagshistoria och rasade med 67 procent, så tappade Swedbank 6,2 procent och SEB betalades på lägsta nivån sedan 1995. Ett kursfall på 15 procent. “Hej och hå, utför det gå…” Jag rekommenderar ingen att handla i fallande trend, men samtidigt måste man börja besinna att förr eller senare så nås en botten. SEB har tex. tappat ungefär 50 procent av sitt värde under januari 2009. De senaste fjorton handelsdagarna har kursen fallit tretton. Den 5:e januari 2009 kostade SEB 67 kronor. Nu får man flera aktier för samma pris. Kursen var nere på 33 kr som lägst i fredags. Även Investor, som är storägare i SEB pressas. ...

Analytikerna och Ericson

Jag har i kommentarer till Ericsons bokslut förundrats mycket. Jag kan ju se att resultatet som Ericson och Carl-Henrik Svanberg skryter så mycket om, ja, det resultatet är ju helt enkelt urdåligt. När han visade bättre resultat förra året krävdes hans avgång.Men nu här han haöverat vinsten är han en mycket skicklig företagsledare. OBS! När han visar bättre resultat krävs hans avgång. Inte när han sparkar 5000 personer, sänker utdelningen och fixar på ett lurigt sätt med bokförening. Då skall han inte avgå. ...

Swedbank köpläge

Swedbank har nu tappat nära 90% av aktievärdet på två år och börjar återigen se köpvärd ut. Om vi ser på teknisk analys så har DMI +/- inte varit så högt (eller lågt om man så vill) som det är sedan Juli 2008 och mycket riktigt kom det då en upprekyl efter det. Dessförinnan får vi leta oss ända tillbaks till Juli 2002 för att hitta liknande scenarie och även då fick vi en upprekyl efter det, följt av en dubbelbotten och en mer stabil uppgång. ...

Hur negativ skall man vara?

Jag har i bloggar sedan länge skrivit om att jag “tror” att den ekonomiska krisen skall vara fram till 2015. När jag läser artiklar i amerikanska tidningar blir jag mer pessimistisk. Kanske vi måste vänta ytterligare tio år fram till 2025 innan högkonjunkturen sätter i gång igen. Hasse Olsson, känd och legendarisk chefredaktör för Dagens Industri, sa nyligen i någon tidning att hans läsare vill ha optimistiska nyheter. Han menade till och med att en affärstidning inte skall köra negativa huvudnyheter tre dagar i sträck. ...

Upptäcktsfärd i Ericsons bokslut

Jag anser att det enda man som aktieägare får från företaget är 1) utdelningen och 2) ökningen av det justerade egna kapitalet (JEK) Därför är det första jag tittar på när jag analyserar ett bolag just 1) utdelningen. För Ericsons del sänks den med 25 procent och blir 1,85 (2,50). 2) ökningen av JEK som för Ericson är 6 miljarder kronor. (från 134 miljarder till 140 miljarder). Hur har ökningen kommit till? ...

En om dagen - dag 16 - 18

Har inte gjort en enda “tradingaffär” dessa dagar. Detta beror för det mesta på att ingen tid har funnits, samtidigt som jag inte vill missa ett kommande race i någon eller några av “våra” biotechbolag. Ligger därför kvar med tradingportföljen i Epicept sedan köp. Har även ökat i Karo Bio, köpt både Orexo och Medivir. Den största anledningen till detta är att dessa bolag håller emot bra i nedgången och en eller flera av bolagen kommer inom en snar framtid att presentera positiva nyheter vilken dag som helst. Vill därför inte missa ett kommande 20-30% race och har därför valt att investare de flesta likvida medlen just nu. ...

Trading Scenarios Track Record: Stark inledning på året efter svag december

Trading Scenarios är Redeyes portölj som drivs uteslutande baserat på teknisk analys. December månads inledning på börsen blev slagig. Vi inledde månaden med en neutral exponering eftersom OMXS30-index befann sitt mitt emellan stöd och motstånd. Vår inställning till börsen blev allt mer negativ och vi blankade framförallt fastighetsakter som hade rusat på Riksbankens räntesänkning. Sektorn var dock starkare än förväntat och mer än hälften av månadens nedgång kan hänföras till bygg- och fastighetsaktierna. Vår satsning på fortsatta nedgångar stod oss dyrt och för december månad som helhet noterade portföljen en nedgång på 7,2 procent (inklusive avgifter på 1,3 procent). Under december steg OMXS30-index med 3,2 procent. ...

Mest optimistiska bloggen i år?

I fredags skrev jag “värsta bloggen någonsin” och här kommer bloggen som ska balansera det inlägget. Alla får givetvis bidra med sina positiva tongångar men här ska inga ledsamheter vila. Som vanligt när man är positiv lönar det sig att påpeka att detta är personliga tankar och varken jag eller någon annan vet om de kommer att infrias. Aktier kan gå ner och kommande året kommer vi säkert att få se vissa aktier bli värdelösa! ...

Beroende av börsen....

Är jag beroende av börsen och pengar ? Självklart är jag det i någon form, rent yrkesmässigt, men inte i det perspektivet när man åsyftar ett sjukligt eller ett för mig skadligt beroende som styr hela min tillvaro. Jag ser det mera som ett symbiost förhållande mellan mig och börsen då ingen av oss skulle existera utan den andra. Vi blir beroende på olika sätt av olika saker och det kemiska beroendet är ett och det psykiska beroendet ett annat men dom påverkar den som drabbas på liknande tvångsmässiga sätt. ...