Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Respiratorius kräver uppmärksamhet

Yxhugg har förtjänstfull presenterat företaget Respiratorius. Jag tackar Yxhugg för hans blogg. Den ispirerade mig att också berätta vad jag vet om detta företag. Jag var för två veckor sedan på en presentation av företaget som avhölls på Ingenjörernas hus på Malmskillnadsgatan i Stockholm. Det var föredrag av grundaren Christer Fåhreus och sedan av en nytillträdd VD. Som jag uppfattade det vill de ha emissionspengar men det blir ingen börsintroduktion inom den närmaste tiden. Christer Fåhreus imponerade mycket och det gjorde VD också. Han är läkare och forskare som de senate åren arbetat på AstraZenica i Lund. Hans uppgift där har varit att plocka fram små läkemedelsbolag som kommit på något ämne som det går att göra medicin på för AstraZeneka. För Resperatorius så är det tvärtom. Deras affärsidé är att vara ett sådant där litet företag som kommmer på ämnen som stora läkemedelsjättar kan köpa upp. Christer Fåhreus är mannen bakom den där dator-pennan. Han sa själv vid presentationen att han är både känd och ökänd för denna penna. Dator-pennan är ju precis vad alla söker och vi vill ha. Varför har Fåhreus inte lyckats med den? Men att företaget Resperatus kan bli något i framtiden tror jag. Men det är långt kvar. Det är några lunda-professorer som upptäckt en maskin som kan mäta de små kapillärerna i lungorna och deras kapacitet. Forskarna på Resperatorus använder mänsklig lungvävnad för sina försök. Den helt unika maskinen hjälper forskarna i deras försök efter ett bra läkemedel mot kol och astma. Maskinen är unik i världen och den går inte att efterlikna enligt representanterna för Resperatorius. De räds därför ingen konkurrens i första taget. ...

Respiratorius AB - läkemedelsaktie

Respiratorius AB aviserar en börsnotering, mycket lägligt. Läkemedelsaktier är vanligen konjunkturoberoende, och när de dessutom har en lättbegriplig affärsidé kan det vara värt att syna prospektet lite mera noggrant. Företaget har sedan starten 1999 arbetat med forskning kring nya effektiva läkemedel mot KOL och svår astma. Lösningen är få de millimetertunna luftvägarna i lungorna att slappna av och vidgas. När detta sker känner patienten en lättnad. KOL är en kronisk obstruktiv lungsjukdom, och tillsammans med astma är den en av de två vanligaste och snabbast växande folksjukdomarna i världen. Världsmarknaden för läkemedel mot KOL och svår astma uppgick 2007 till 28 miljarder USD. ...

Caterpillar världens bästa konjukturmätare

Amerikanska Caterpillar, konkurrent till bland andra Volvo och Atlas Copco, bjöd på en riktigt obehaglig läsning i sin kvartalsrapport. Helårsprognosen är långt sämre än väntat och 20.000 får lämna koncernen. Verkstadsaktierna på börsen dök på rapporten. Caterpillars prognos pressar Volvoaktien. “Det är en chockerande nedguidning”, säger analytikern Johan Trocmé, och varnar för att Volvo Anläggningsmaskiners försäljning rasar ännu mer. (citat från Dagens Industris nätsida i dag 25/1 2009). Jag träffade för några år sedan en svensk förvaltare på en känd försäkringsfirma: ...

Lönsam verklighetsflykt

Finanskris och lågkonjunktur. Ack, man längtar efter bättre tider. Det finns dock en bransch som faktiskt visade tillväxt förra året, där det tillsynes blir bättre tider för vardera år. Jag talar om tv-spelsbranschen. Du kanske också köpte en Nintendo Wii till barnen i julklapp eller nöjde du dig kanske med ABBA Singstar eller Guitar Hero till Playstation? Så blev Nintendo näst störst i Japan Nintendo är den klart mest lysande stjärnan på tv-spelshimlen och har sig själva att tacka för den fortsatta tillväxten i branschen. Idag har Nintendos Wii sålts i 46 miljoner exemplar och är därmed den snabbast säljande konsolen någonsin. 50 procent av de sålda konsolerna avsedd för den nya generationens tv-spel, står Nintendo Wii för. Nintendo tänkte denna gång helt rätt och belönades därefter. De kanske lärde sig av gamla misstag? Deras tidigare konsol Gamecube kom nämligen att bli en riktig försäljningsbesvikelse. Här rättade man sig efter de två konkurrenterna Sony och Microsoft och lanserade en hårdvara som inte stack ut på något sätt. Grafiken, kontrollen och priset var likartat med konkurrenterna. ...

Free lunch

Det är intressant att det alltid är alla (stor)investerare som påminner världen om att det inte finns något som free lunches. Ofta beskrivs det i samband med att någon stackare inte har insett att en aktie faller i princip lika mycket i värde som den ger utdelning. DOCK! är det ju just innehav av aktier som ger upphov till free lunches. Det är ofta som det bjuds på lite tilltugg på årstämmor som hålls av större företag. En investering lagom till pensionen kan var att köpa en aktie i varje bolag på large- och mid cap. Låt gå att det blir många courtageavgifter, men om man kan se till att tajma in varje stämma (kanske med hjälp av doggy-bag). Så tar det inte lång tid innan man tjänat in en himla massa gratisluncher. ...

Nya pengar, tack...

Det är tydligen inte bara de brittiska bankerna som behöver komma tillbaks och be om mer pengar från staten och/eller centralbanken. Idag läser jag på Bloomberg att Freddie Mac ber om 35 miljarder dollar till från staten, utöver de nära 14 miljarder man fick i november. Det ska bli intressant att se hur illa det verkligen står till i deras balansräkningar, när Freddie Mac och kollegan Fannie Mae kommer med årsrapporter under andra halvan av februari. ...

2017-05-30 11:58 · flute

Kanon KONE

Kone presenterade en kanonrapport i fredags. Omsättning, resultat och orderbok var bättre väntat och framförallt bättre än ifjol, även om man tar hänsyn till deras böter för kartellverksamheten under 2007 (147 Meuro). EPS landade på 1,65 och dividenden föreslås bli 0,65 euro/aktie. Kone spår också att omsättningen ska öka 5 % samt att marginalen ska bli 12 %. Intressant var också det som inte stod i rapporten, nämligen personalnedskärningar. De talas om fortsatt effektivisering men inga större besparingsprogram. Det tyder på en bra situation. Kone fortsätter utan tvekan att vara ett av mina favoritbolag. ...

Pfizer bud på Wyeth?

Enligt Bloomberg är ett bud från läkemedelsjätten Pfizer nära förestående på Wyeth. Ett bud som enligt uppgifter till Bloomberg väntas ligga på 68 miljarder dollar eller 50,19 dollar per aktie och som till två tredjedelar kommer vara i kontanter. Om så sker och allt går i lås kommer Pfizer behålla sin plats som världens största läkemedelsbolag och därmed minska effekten när exempelvis Lipitor patentet löper ut sent 2011. Att Pfizer behöver göra något är uppenbart och det har stått klart i ett par års tid medan vd Jeff Kindler hela tiden framhållt att Pfizer ska komma ur sin “kris” genom att fokusera sin FoU och anpassa sin kostnadsmassa till en ny framtid. Bolaget sitter på en enorm finansiell resurs på omkring 25 miljarder dollar som nu verkar komma brännas av på ett köp av ett annat bolag med problem. Är 0,5 + 0,5 =2 eller kommer dessa bolag, bortsett från glädjen för Wyeths aktieägare verkligen att bli mer spännande för en långsiktig investerare. Kommer ett köp av ett annat bolag med tillväxtproblem få investerare att ompröva bilden av dessa bolags framtida möjligheter? Visst kommer det kunna skäras ned, vilket Jeff Kindler vissat sig vara bra på, och vinsten per aktie kunna hållas på en vettig nivå efter 2011. Men frågan är ändå iom nte oron för framtida patentfall kommer fortsätta dominera investerares bild av denna potentiellt nya konstellation. ...

HEJ

Jag sitter och funderar hur börsen ska ser ut under kommande tider men tyvärr detta är svårt att vara bull i detta markand eftersom det finns enorma oro moment i världen ekonomi . Många tycker att detta bra köp läge på börsen vilket jag är lite tveksam för dags läge. Obama är inte Gud som många tro mycket på honom till han visar att hur detta kristet löser sig tyvärr detta bara jojo och källare på börsen som räknas . ...

Oljepriset

Skrev mitt senaste inlägg för ungeför någon månad sedan och priset på olja har haft en väldigt intressant utveckling.. Att vi har ett en botten i oljepriset för den här gången tror jag vi bevittnade när priset låg runt 40 dollar fatet..Att vi ska en kraftig uppgång de närmaste månaderna tror jag inte då världsekonomin är svag..Flertalet länder som är riktiga oljekonsumenter är inne i en recession. Jag tänker då på länder som USA, England och Japan. Ja frågan är om man inte kan göra den listan en meter lång..? ...