Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Varför tänka positivt

Säkert 90 procent av bloggarna på Redeye skriver ständigt att vi skall tänka positivt. Jag har aldrig förstått detta. Det är väl bättre att tänka realistiskt. Eller att tänka negativt. Vad är det värsta som kan hända! Om man köper en villa om man köper något annat så är väl frågan: Vad är det värsta som kan hända. När det gäller aktier skall man tydligen tänka positivt. Detta trots att det finns ingenting att tänka positivt om. ...

Pyramidering - varning

Upp som en sol, ned som en pannkaka. Jag blev idag påmind om hur det kan gå för den som pyramiderar: När man “pyramiderar” då belånar man aktieportföljen så mycket som möjligt, stiger vinsterna så ökar säkerhetsvärdet och möjligheten till högre belåning osv. Hur frestande det än är när en aktie rusar iväg, gör det inte. Men det är frestande. Från oktober 1999 till februari 2000 steg min förmögenhet kraftigt genom pyramidering och ogarderade derivat. Som sagt fallet blev stort och smärtsamt. Nu har jag lärt mig att använda pengarna på ett vettigare sätt, jag åker snart på semester. ...

Vinstvarning att vänta...

Nedskrivningar är att vänta i Benchmark Oil & Gas…. Allt annat vore förvånade… Bolagets svaga finansieringssituation men framförallt det lägre olje och gas priset måste tvinga fram nedskrivningar av borrrättigheterna som är upptagna till 122 mkr.. Tippar på att nedskrivningen kan bli hur stor som helst.. Bolagets substansvärde i Q3 rapporten är 114 MKR men marknaden värderar bolaget till endast 20 MKR idag… (vi kanske hellre ska hoppas på att de immateriella tillgångarna är bo-rättigheter (och inte borrrättigheter….) som man skriver i årsredoivsningen …:=) ...

200 kr om dagen - dag 1

Jag tänkte jag skulle försöka mig på att tjäna 200 kr om dagen och dokumentera det hela här, så som frefec har gjort! Frefecs “en om dagen” har varit väldigt intressant och jag har följt hans blogg med största intresse, så jag tänkte att även jag skulle försöka mig på detta. Jag har sysslat en del med trading innan ska sägas också. Förhoppningsvis kommer det att hjälpa och intressera någon! ...

2017-05-30 11:58 · dojch

Biotekniksektorn levererar nu.

En rad bolag har onekligen levererat i sektorn den senaste veckan, där dagens nyhet om Epicept NP-1, är den senaste. Orexo tillkännagav också ett oväntat avtal där man signat en deal med ett Kinesiskt läkemedelsbolag för Abstral för den kinesiska marknaden. Även Bioinvent erhöll ersättning för milstolpe gällande TB 403 från Roche som delas med ThromboGenics. Marknadsreaktionerna har blivit svala dock, åtminstone gällande Orexo och Bioinvent eftersom vad man förväntat sig snarare skulle röra signade avtal för andra projekt. ...

2017-05-30 11:58 · krax

Funcom

Skriver ihop en liten snabb blogg på ett aktietips om denna norska datorspelstillverkare, Funcom. Den handlas på norska OB Match och har ett börsvärde i dag på kurs 3,80 NOK kring 200M NOK (ca 238M SEK). I somras när hypen kring deras långväntade MMO* Age of Conan låg på topp var kursen över 50 NOK, vilket i och för sig var alldeles för mycket, även om spelet hade en magnifik premiär i MMO mått mätt. ...

Starbreeze - Riddick

Lanseringen av Starbreeze nya spel närmar sig med stormsteg och förväntas släppas tidigt i april ut på marknaden. Förut i mina analyser och spekulationer kring Riddick har jag trott att “Assault on Dark Athena” inte skulle nå upp till royalty nivåer, men jo fler recensioner man läser så tror jag mer och mer på att detta faktiskt kan bli en stor framgång även försäljningsmässigt för bolaget. Varför detta då? Följande argument talar för detta: ...

För sent med euron

I dag föreslår en forskningsgrupp att “nu” är det lämpligt att Sverige går med i euro-samarbetet. Tio år efter starten av den europeiska valutan vill Sverige var med. Då har vi tappat fyrtio procent gentemot euron. Jag mäter så genom att se hur mycket euron och danska kronan (konvertibel till euron) höjt sin levnadsstandarden i Thailand för de utläningar som kommer från euru-länderna och från Danmark. Det är sorgligt att Sverige skall vara som det är. ...

Starka Getinge

Getinge rapporterade att bra resultat igår. Omsättningen ökade 25 % jämfört med ifjol och resultatet ökade med 18 %! Det var t.o.m. bättre än de officiella förväntningarna. Utdelningen föreslås till 2,40 och det var aningen sämre än förväntade 2,55. Nu är det inte tack vare utdelningen man är aktieägare i Getinge, så det spelar kanske inte så stor roll i detta läge. Bolaget menar att det finns stora möjligheter att förbättra lönsamheten. Om även tillväxten fortsätter så är detta ett uttalande som naturligtvis är mycket intressant i ett läge då många bolag funderar på hur de ska tackla nedgången! ...

Epicept NP-1 resultat.

Epicept redovisar positiva resultat för sin salva mot smärta vid bältros vid sin Fas 2b studie. studien har uppfyllt sina primära mål och visade en gynnsam säkerhetsprofil jämfört med gabapentin. Data visade statistiskt signifikant effekt mot smärtan jämfört med placbo. Det pågår även en studie med behandling av kemoterapiframkallad neuropati. 360 patienter deltog och man har klart visat att NP-1 är minst lika effektiv som marknadsledande gabapentin. Att hitta en partner för att dra igång en fas 3 studie kommer att underlätta med det här resultatet. NP-1 har även visat postiva resultat från en fas 2 studie av perifera diabetes neuropatier. Fina nyheter från Epicept således medans vi sitter och väntar på avtal ang Ceplene. Icke att förglömma Azixa med Myriad som partner…Spännande värre måste jag tillstå… ...