Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Därför tänka positivt..

Som en liten reflektion eller motreaktion till Staffan´s blogg om att man alltid skall tänka negativt vill jag härmed framföra lite tankar om varför man istället skall tänka positivt. Det finns ingen anledning för en människa eller en aktieinvesterare att försöka se värsta scenariot hela tiden. Gör man detta som människa kommer man att leva ett tråkigt och mödosamt liv för negativa händelser finns runt omkring oss hela tiden. “Tänk om kriget i Gaza kommer hit”, “tänk om det blir jordbävning imorgon”. Båda dessa scenarioer är ganska osannolika, men inte omöjliga, och går man runt och tänker på detta tror jag inte man mår särskild bra inombords. Skall man absolut fundera i dessa händelser och att dessa eller för den saks skull andra liknande scenarioer skulle drabba oss tänk istället på vilka möjligheter som kan finnas: Vilken byggrusch vi kommer få efter en jordbävning…det skulle sätta fart på ekonomien. Även om det kommer regn emellanåt så finns solen alltid där bakom molnen och förr eller senare dyker den upp. ...

Fåhreaus tänkarmössa

Agellis, Anoto, Cellavision, Precise Biometrics och Respiratorius. Gemensamt med dem alla är att de härstammar från superentreprenören och uppfinnaren Christer Fåhreaus tänkarmössa. För Anoto och Precise Biometrics finns det dock fler gemensamma nämnare. Anoto och Precise Biometrics har klassats som typiska förhoppningsbolag som under åren mjölkat optimistiska och lättövertalade aktieägare på pengar. Förväntningarna har även tidvis varit höga vilket inneburit att aktiekursen haft en berg-och-dal utveckling på börsen då förhoppningar blandats med besvikelser då resultatutvecklingen inte kunnat matchas med ledningens munvighet. Under hösten 2006 skedde dock VD byten i båda bolag då Anders Norling blev VD för Anoto och då Thomas Marschall satte ändan på VD-stolen hos Precise Biometrics. Dessa händelser resulterade även i att bolagen påbörjade en omstrukturering, från tidigare teknikorienterade verksamheter till mer kundorienterade med fokus på försäljning. Tillsammans med ökad kostnadskontroll så ser även omstruktureringen ut att ha varit lyckosam för under det tredje kvartalet ifjol nådde överraskande nog såväl Anoto och Precise Biometrics ett break-even resultat och frågan är om de notoriska förluståren nu förbytts mot skördetid? ...

Till Italien för konferens och för att köpa årets Fiat!

Idag ska jag till Milano på en konferens (konferensen är tillägnad min gode vän från min tid i Sydney, Nicola Bruti Liberati, som tragiskt omkom i en trafikolycka under 2007 och jag hoppas jag kan göra honom rättvisa….) Jag ska presentera min artikel The Age of Turbulence - Credit Derivatives Style som behandlar finanskrisen och hur kreditderivatmarknaden fullständigt löpt amok de senaste två åren (artikeln är hyfsat lättläst för att vara en akademisk artikel). Jag ska också diskutera ett för mig kärt ämne, nämligen CPDOns uppgång och fall. De som följt min blog regelbundet vet att jag tidigt varnade för dessa tillgångar och att de sedan dess mer eller mindre dött sotdöden. ...

Fackens krav

Dagens industri skriver idag att facken kräver att företagen slutar dela ut pengar till aktieägarna och istället satsar på utbildning. Facken tycker det är hög tid att företagens ledning tar sitt ansvar! Det som slår mig är att så vitt jag vet är det inte ledningen som beslutar om utdelning. Förvisso lägger den ett förslag på hur stor utdelningen skall vara, men det är ju ändå stämman i slutet som beslutar om utdelningen. Ett alternativ för facken kan vara att använda sina strejkkassor till att istället köpa aktier och vara med och besluta. Jag har inte kollat källorna djupare än på di.se hemsida, så jag vet ju inte om det är journalisten eller de facto facken som är bakom flötet. Men konstateras kan, att det är ju mycket pinsamt när sådana här uttalanden görs i vad som skall vara en av Sveriges mest ansedda affärspress. ...

Köpläge i Redbet

Från Di.se i dag: “För Betsson förväntar Affärsvärlden att försäljningen kommer att fortsätta växa med i genomsnitt 30 procent de kommande tre åren. Sett till tidningens vinstprognos handlas aktien i dag på p/e 10, vilket man ser som billigt.” Hela spelmarknaden växer och känner inte av den sämre konjunkturen. Många spelbolag har gått upp och noteras kring p/e 10 som Affärsvärlden skriver. Redbet har fått oförtjänt stryk och kan ännu så länge fås för neråt en tredjedel…! Ett extremt köpläge nu innan rapporten 26 februari. ...

Bankfeber?

Barclays meddelade i förrgår att de inte behöver mer kapital och att vinsten blir klart bättre än förväntat! Ifjol var dylika nyheter början på slutet och ingen litade på bankledningarnas ord. I måndags gav nyheterna upphov till en sällan skådad kursrusning. Barclays-aktien slutade dagen 73% upp och även om man måste minnas nedgången som föregick nyheten, så är uppgången anmärkningsvärd. Våra nordiska banker hakade på och steg närmare 15 % i måndags! ...

Total oljesand

Den franska energijätten Total köper upp UTS energy corporation som är listat på Toronto börsen för c:a 617 Miljoner CAD ( 380 miljoner Euro) vilket innebär en premie på 51% över snittkursen dom senaste 30 handelsdagarna. Det blir väl c:a 3,5-3,8 miljarder kronor. Vad är det då Total köper ? Total köper 20 % av oljesandtillgångar i Athabasca regionen i Alberta Kanada. Fort Hills projektet antas innehålla 4 miljarder fat oljesand och för 20% andel betalar Total alltså 617 miljoner CAD. Otroliga belopp för den oerhört svårutvunna oljesanden. Dessutom räknar man i bästa fall med att kunna börja produktionen först 2013. Alla nödvändiga tillstånd finns enligt bolaget. Tankarna går ju direkt till Pearl explorations tillgångar där man har en andel i Maverick Basin , Texas USA ,om 1-1,5 miljarder fat extremt tung olja. Då har man ju fortfarande kvar flera andra oljetillgångar som Mooney, Onion Lake, Blackrod, Fiddler Creek, m.fl m.fl…. ...

Politisk enighet mot pensionskrisen?

I förra veckan sade regeringen att den vill få med sig socialdemokraterna i något slags åtgärder mot sänkta pensioner. Det allmänna pensionssystemets broms kommer att slå till och nu får man tydligen panik. Bromsen var ju bra i teorin, så inte systemet skulle framstå som kostsamt, utan vara självbärande, men när teorin omsätts i praktik är den uppenbarligen inte lika rolig. Särskilt som det är valår 2010 och 60-plussare nu utgör en så stark del av väljarkåren. Som vanligt är det ju kul på uppsidan, med höjda pensioner. När nu nersidan kommer och pensionerna måste sänkas kommer det framöver att bli \“folkstorm\”, d.v.s. stora svarta rubriker på Aftonbladets och Expressens löpsedlar. Vi kommer säkert att få se riktiga demonstrationer också - pensionärerna har ju tid över att samlas och marschera till Riksdagshuset. ...

2017-05-30 11:58 · flute

Vad att göra med pensionerna

Jag är dagligen inne på hemsidan flute-tankar.blogspot.com. Det är lika intressanat varje gång när flute är inne och skriver även på Redeye. Han diskuterar nu hur vi skall hindra att pensionerna sänks 2010 och om huruvida det går att få en politisk lösning om detta. Han anser också att pensionärerna i dag bör ta sitt ansvar för krisen och minska pensionerna. I den här frågan är jag och han partiska på olika sidor. Han för den arbetande befolkningen. Jag för pensionärerna. ...

Odell jagar pengar till bankerna

Häromdagen rapporterade DN att finansmarknadsminister Mats Odell ska jaga pengar åt de svenska bankerna i \“de rika oljestaterna vid Persiska viken\”. \“Om ett par veckor bär det av till Förenade Arabemiraten i jakten på pengar. Vi ska ut på en mäklarresa i februari till golfstaterna tillsammans med bankerna.\” säger han. Tyvärr är nog denna resa dömd att misslyckas. \“De rika oljestaterna\” är inte så rika längre, efter att oljepriset sjunkit kraftigt sedan i somras. Förenade Arabemiratens mest kända delstat, Dubai, behöver snarast låna pengar eftersom de förbyggt sig. Övriga delstater får då fullt upp med att rädda sin unionsfrände istället. Dessutom har flera av oljeländerna redan för omkring ett år sedan bränt sig då de köpte andelar i amerikanska banker och vill därför med största sannolikhet inte riskera att göra om ett sådant misstag. ...

2017-05-30 11:58 · flute