Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Psykologisk projektion

Det är inte helt ovanligt att aktieägare blir oerhört negativa och starkt kritiska till vissa bolag i takt med uteblivna resultat och förväntningar på aktiekursen. Man tenderar sakta men säkert att projicera sin besvikelse på bolaget och börjar skriva spaltkilometer och lägga ner massor av tid och tankemöda på att klanka ner, svartmåla, och förutse den förväntade undergången via olika chattsidor och bloggar. Man vill helt enkelt att det ska gå åt pipan för företaget. ...

Små tankar av hopp - i positivbloggarnas anda

Natten till idag röstades ett massivt stimulanspaket igenom i kongressen i USA, dock skall det ju igenom senaten också. Kanske tar tid, kanske inte sker alls. Frågan är ju vilka svenska bolag som kan tjäna mest på att ett förslag går igenom. Visst blir det ju konstgjorda affärer som inte drivs helt av efterfrågan, utan av vilja att dämpa krisen. Men om man kan få in pengar nu när det är dåligt läge, så kommer man att stå riktigt väl rustad när det sedan vänder. Förhoppningsvis med en del pengar i kassan så att man kan investera ordentligt när det ekonomiska klimatet förbättras. ...

Svenska bankrisker i bankkrisen

Merrill Lynch kom igår med en analys av Swedbank där man varnar för mångmiljardförluster. I worst-case-scenariot kan Swedbank förlora 56 miljarder kronor och hittills i denna kris har det ju till stor del varit worst-case-scenarier som slagit in. Som väntat är det Swedbanks exponering mot Östeuropa (Baltikum och Ukraina) som oroar mest. Tydligen har Swedbank \“81 miljarder kronor i tillgångar som värderas mot modeller\” och med lärdomar från de amerikanska bankerna kan man ju ana hur tillförlitligt \“mark-to-model\” är för att korrekt värdera tillgångar. \“48 miljarder härrör från Baltikum i ett devalveringsscenario, som bedöms ha 33 procents sannolikhet i analysen.\” Hur Baltikum skulle lyckas klara sig ifrån en devalvering förstår i alla fall inte jag. Jag skulle vilja säga att sannolikheten för att de baltiska valutornas koppling till euron ska kunna behållas är ungefär lika stor som sannolikheten för att en snöboll överlever i helvetet, när risken till och med finns att eurovalutaunionen i sig kan spricka. ...

2017-05-30 11:59 · flute

Deflation och utrikeshandel

Nu är det ganska klart att vi befinner oss i prisdeflation. KPI minskade i december med 1,3% från november. Detta berodde dock till största delen på att räntekostnaderna för bostäder minskade kraftigt. Men igår rapporterade SCB också att producent- och importpriserna sjönk i december vilket pekar mot lägre konsumentpriser framöver och bekräftar deflationstrenden. Importpriserna föll med 2,3% och producentpriserna sjönk med 0,7%. Positivt för Sveriges ekonomi är att exportpriserna bara föll med 0,3%. Om det fortsätter så kan vi klara oss förhållandevis bra genom krisen. Jag noterar även att utrikeshandelns nedgång fortsatte under december. Varuexportens värde minskade med 9% och varuimporten med 11% jämfört med december 2007. På månadsbasis (från november 2008) var nedgången 10% för exporten och 17% för importen, vilket visar på kraften i nedgången. ...

Svenska julhandelns resultat

Idag kom så rapporten om hur årets julhandel gick. \“Detaljhandelns försäljning ökade i december med 0,7 procent mätt i löpande priser jämfört med december ett år tidigare, rapporterar Statistiska centralbyrån (SCB) och Handelns Utredningsinstitut (HUI). Mätt i volym och med hänsyn tagen till antalet försäljningsdagar uppmättes en minskning med 1,1 procent.\” Frågan är om det var någon riktig ökning. Som synes ökade försäljningen något i kronor räknat, men KPI ökade från december förra året med 0,9%. Så i reala (inflationsjusterade) termer var det inte någon ökning, utan snarast stillastående. En jämförelse med hänsyn taget till antal försäljningsdagar och volym visar som synes också på en viss minskning. Dock verkar det inte ha blivit riktigt så illa som jag befarade. Det riktigt allvarliga slaget mot den svenska detaljhandeln har alltså inte kommit än, men lär komma under detta år. HUI spår att detaljhandeln \“bara\” kommer att växa med 0,5% i år. Jag tror tyvärr att det är för optimistiskt. ...

Säljläge?

Gjuteribolaget Componenta hade rapport igår och den borde skrämma vettet ur aktieägarna! Vid Q3-rapporten talades det om mycket högre omsättning och resultat för helåret 2008, något som reviderades aningen i december. Nu visade det sig att resultatet blev 35 % sämre än ifjol även om omsättningen ökade. Ser man bara till Q4 så var riktigt illa - både resultat och omsättning klart sämre än ifjol! Nu har vi finanskris och många bolag svänger ned och då kanske man inte ska döma ut dem p.g.a. ett enda svagt kvartal. Vad som ändå skrämmer är att trots: ...

200 kr om dagen - dag 2

Fortsatte dag 2 med att inrikta mig på Epicept, sålde dock lite för tidigt i de flesta fall skulle det visa sig tillslut. Dag 2: EPCT - Köpte - 2200 - 5,65 kr EPCT - Sålde - 2200 - 5,75 kr EPCT - Summa: 185 kr (Courtage inräknat) EPCT - Köpte - 2200 - 5,65 kr EPCT - Sålde - 2200 - 5,70 kr EPCT - Summa: 75 kr (Ci) ...

2017-05-30 11:59 · dojch

Börsläget

De flesta börser har under januari rört sig ner mot bottnarna från i höstas och det ser ut som en bra avstämning inför nästa uppgång. Jag har som bekant varit positivt inställd till börsen under flera månader, men det har inte orkat lyfta ordentligt och den senaste nedgången kom tidigare än jag väntat mig. Det är å andra sidan rätt positivt då en återtest av botten nu ser ut att vara överstökad och en ny uppgångsfas kan ta vid. ...

Trelleborg - Låga kartellböter ger lättnadsrally

Trelleborg B 47,70 kr Vd Peter Nilsson: Det tredje kvartalet har påverkats starkt negativt av den svaga bilmarknaden i Nordamerika och Västeuropa. Trelleborg försöker sänka kostnaderna, något som pågått under lång tid nu, för att anpassa produktionen till en lägre efterfrågan. Detta kommer så småningom att ge effekt på vinsten. Trelleborg värderas för närvarande rekordlågt i förhållande till substansen. Börsvärdet är 0,38 gånger det egna kapitalet. Förutsättningen för att kalla detta lågt värderat är att lönsamheten åter går upp till tidigare lönsamhetsnivå när konjunkturen vänder upp igen. Risken finns alltid att företaget behöver ta in mera kapital innan det slutligen vänder. ...

EpiCept rykte...

Det ryktas nu på aktieforumet börssnack att EpiCepts partneravtal för Ceplene och den europeiska marknaden är klart. Partnern är AstraZeneca och avtalet lär ha skrivits under den 24 januari och kommer att presenteras i samband med AstraZenecas bokslut imorgon! Om “ryktet” stämmer så kommer EpiCept att få en upfront-betalning på 35 miljoner USD och en royalty på 25 procent på framtida försäljning. Ytterligare kommer AstraZeneca att stå för de kommande fas III-studierna för Ceplene mot andra blodsjukdomar och nya läkemedel från dessa studier kommer att ägas av AstraZeneca men EpiCept kommer att erhålla en royalty även här på 25 procent. ...