Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsproffsens råd - är det nåt att lita på?

Köp dina aktier nu eller aldrig skriker en rubrik ut idag. Artikeln handlar om en aktieträff där diverse s.k. börsproffs uttalde sig i mer eller minder positiva ordalag om svenska börsens framtid i närtid. Enligt vad som framgår av artiklen avrådde ingen direkt från aktieköp och en menade t.o.m. att bättre köptillfälle än nu lär inte dyka upp. Ett antal av börsproffsens favoritaktier listades. Frågan jag ställer mig är om man överhuvud taget skall bry sig om deras och andra börsproffs synpunkter och råd? Flertalet av dem är fondförvaltare och de har såledeles stora personliga ekonomiska intressen i specifika aktier. ...

Obama rasar mot Wall Street

För några månader sedan skrev jag i min blogg om mina synpunkter på börsen och bonusar. Jag blev oerhört kritisk mot bankerna och deras oseriösa bonusar. Det är tröttsamt att läsa om ledande chefer och deras närmaste kollegor får bonusar oavsett hur börsen går bra eller dåligt. De behöver inte oroa sig för sina placeringar utan de får bonusar i efterhand. Det är uppenbart att de inte vet hur de skall hantera krissituationen. ...

Chevrons spännande planer...

I takt med det mycket låga oljepriset så har vi sett att allt fler oljebolag drar ner på sina investeringsbudgetar för 2009. Många drar ner med 25-50 % samtidigt som antalet oljeriggar i drift minskar dramatiskt, bara i USA . -23% i dagsläget…Det lönar sig helt enkelt inte. Franska energijätten Totals satsningar på den Kanadensiska oljesanden visar ändå att det fortfarande rör på sig i branchen, och att man är beredd att betala rejält för reserverna, trots det lite krisartade läget. Betänk att oljesand inte är kommersiellt förrän vid oljepriser på c:a 90 usd/fat. Det går två (2) ton oljesand till ett fat råolja. Man har hyfsat stora grävskopor som tar runt 100 ton per tugga om den ligger ytligt. ...

H&M ångar på

Hennes & Mauritz var bättre än väntat igår. Omsättningen ökade 13 % (YoY) och även om valutaeffekter gjorde lite så var ökningen riktigt bra. Omsättningen överskred också 100 miljoners-vallen (104). Nettoresultatet ökade med 12,5 %. I rådande marknadsläge har alltså H&M åter lyckats öka vinsten. Mer oroande är dock att decemberförsäljningen var +3% och hela -7% i jämförbara butiker! H&M hade alltså inte heller en bra julförsäljning. Utdelningen fastslås till 15,50 kr (14) och därmed sällar sig H&M till de lätträknade bolag som ökar dividenden! Inte konstigt att H&M tillhör mina och många andrasfavoritbolag… ...

En om dagen - lärdommar - och avslut

Har som tidigare berättat att “daytradingen” låg ned i väntan på nyheter kring Epicept och att ingen trading då skedde i portföljen. Har senaste dagarna verkligen tagit lärdom av detta. Nyheten kom, dock kom den i form av ett falskt rykte (som 99% även visste var ett falskt rykte, men trots detta satte fart på aktiekursen). Självklart skulle jag då ha sålt aktien i tradingportföljen för sedan att köpa tillbaka aktien dagen efter. Så gjordes dock inte och jag gick därmed miste om en fin liten vinst. ...

Hennes & Mauritz säljer dyrare plagg

Hennes & Mauritz 316,50 kr . . Butiksöppningar Av naturliga skäl ligger fokus på antalet öppnade butiker. 225 stycken beräknas tillkomma innan november 2009. Det är en svindlade siffra, om man betänker antalet dagar fram till dess. Under andra halvåret kommer fler butiker att öppnas än under första halvåret. H & M är “baktungt”. . 18 butiker stängdes ( Mot 16 förra året.) . . Hur går det då i befintliga butiker? H&M:s snittpris per sålt plagg, ASP, under det fjärde kvartalet var ett par procentenheter högre än vid motsvarande period året innan. ...

Guldet utmanar sin fallande trend

Guldet har de senaste veckorna lyft en del och är kanske på gång att bryta uppåt, men denna rörelsen ser rätt svag ut än så länge. Priset är egentligen kvar på ungefär samma nivå som när jag skrev om guldet i december (något högre nu) och vad man kan lägga märke till är att det fortfarande är fallande toppar och bottnar. Guldet har inte lyckats forcera oktobertoppen vid $936 och har nu stött emot trendtaket från början av 2008. ...

200 kr om dagen - dag 3

Varför känns det som att man bara lär sig något när man förlorar pengar ? Jag gjorde en liten fuling idag och köpte Epicept i sluthandeln igår och satsade på fortsatt uppgång. När den sedan gick upp nästan 18% i USA så gick jag och la mig med gott mod. Sen blir det ju lite psykologiskt när man måste ta förluster också. Pågrund av att jag låg över natten med den första så blev den förlusten lite större än vad jag har räknat med. Men men, lesson learned. Som vanligt är courtaget inräknat. ...

2017-05-30 11:59 · dojch

Börsen tänker fel

Det är klart och tydligt att en fallande börsmarknad är INDIREKT till finanskrisen. Det är beklagligt att marknaden är väldigt kortsiktiga med sina analyser. Det är ALDRIG bra att fokusera på nyanlända kvartalsrapporter och utsikter för att sedan utvärdera aktiens värdering. Egentligen skall man följa rullande 12 månaders rapport vid varje kvartalsrapport. Det ger oss bättre underlag när det gäller värderingen av aktier. En fallande börsmarknad är livsfarligt för världsekonomin. Nu måste världens börser inse att de har blivit lurade av “negativa nyheter”. En stigande börsmarknad löser alla ekonomiska problem. ...

Omöjligt att tjäna pengar på aktier i dag

George Sorros är intervjuad på CNN från Davos. Han säger: Det finns många aktier och tillgångar som är felsatta på marknaden i dag. Men samtidigt finns en så stor volatilitet (hastiga svängningar i aktierna pris. Först så går det upp, sen går det ned, så går det upp, sjöng Tage Danielsson om börsen vid en finanskris på 1980-talet). Det krävs så stor skicklighet att parera detta i dag, så Geroge Sorros vill påstå att det är ett ytterst litet antal personer i världen som har kunskap för det här. ...