Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Angående teknisk analys

Jag är ganska grön inom teknisk analys och har lite funderingar kring TA, rätta mig gärna om det jag funderar över är fel. Teknisk analys tittar på hur aktien har utvecklats historiskt och på lite olika nivåer som kan vara “svåra” för aktien att passera (bryta). Det finns olika mönster som man hittar med hjälp av stödlinjer och dylikt. Men det jag undrar över är: tar teknisk analys aldrig hänsyn till nyhetsflödet? Tar man aldrig hänsyn till vad som krävs för att bryta de olika nivåerna. Det måste väl vara skillnad på att bryta en nivå om ett företag har uppfunnit typ trådlös el och om det måste varsla 1000 personer. Har jag fel i detta? Räknar man med att varje “ny” nyhet har så litet extravärde till kursen så att det inte gör någon skillnad i svårigheten att passera olika nivåer? ...

En akties värde

Det är lockande som Oskar Fredrik Renvall gör att lägga ihop en massa parametrar och så få fram att en aktie är undervärderad. Se hans blogg “Hur ska man värdera aktier?”. Men en aktie är aldrig under- eller övervärderad. Den har endast det PRIS som någon är beredd att betala I DAG. Jag har som motto här på Redeye att marknaden har alltid rätt. Den stora aktieanalys-tävlingen på Redeye våren 2008 deltog jag i och många andra. Det var skojigt och intressant att försöka samla sig till en analys i olika aktier. ...

Hur ska man värdera aktier?

Trots bra ISM-statistik från USA som visar att nedgången har avtagits men marknaden oroar sig fortfarande. Tittar man på tidigare recessioner se enligt bloggaren evilsteffs TA-analys. Det är mycket intressant att studera ISM-utvecklingen. ISM vänder upp i slutet av recessionens tid. Börsen vände upp efter ISM som började stiga. Det är mycket tydligt att fallande börskurser leder till ökad lågkonjunktur trots att många bolag klarat sig bra med sina rapporter. Det verkar som marknaden inte tittar på rapporter utan fokuserar på negativa nyheter. Rädslan har tagit överhanden. ...

Active Biotech: 10 triggers to reach the promissed land ...(!)

Active Biotech står på tröskeln till genombrott på börsen. Tio nyhetshändelser, s.k. triggers i närtid kommer bana väg för detta genombrott. Om endast hälften av dessa triggers faller väl ut, så kommer aktieägarna ändå nå … the promissed land …(!) -—————————————————————————————– Beträffande det framtida nyhetsflödet i Active Biotech så kan följande broderas ut om detta: Den nya vd:n Tomas Leanderson har i princip inte ställt ut några som helst löften, och kommer så förmodligen ej heller i framtiden göra …(!) ...

Atlas Copco ger dubbla besked

Atlas Copco B 56 kr Ett rekordresultat räcker inte, när företaget samtidigt meddelar att efterfrågan är mycket svag. Man bör ta det på allvar när ledningen framställer saken på det viset. Atlas Copco har redan bestämt sig för att säga upp 3000 personer. De lägre råvarupriserna gör att många planerade investeringar inom gruvindustrin skjuts på framtiden. Efterfrågan viker på samtliga områden. Även SKF och Volvo har liknade problem. En ljuspunkt är att bolaget behåller utdelningen oförändrad, med motiveringen att den finansiella ställningen är god och kassaflödet stabilt. Åtgärderna frigör kapital, och lånen förfaller långt fram i tiden. ...

De skarpa hjärnorna på Handelsbanken

“De skarpa hjärnorna från handelsbanken”. Ja, så står det faktiskt i Affärsvälden! “De skarpa hjärnorna på Handelsbanken har räknat igenom en handfull bolag. Fyra av dem ställs på säljlistan.” http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article503273.ece Jag undrar är det ironi, eller beröm? .

Axfood (TA)

Axfood, AXFO, Large Cap tidigare analys: Närmaste tydliga hinder uppåt består ut av 160-162 samt 167-169 och 172-174. Senaste uppslaget förde aktien upp i underkant av 167-169 och väl där blev det stopp igen. Därmed ser det ut som om konsolideringen fortskrider men likväl närmar sig också en tidpunkt då det börjar blir dags för marknaden att ta ett beslut vilken riktning som får gälla framgent. Vi ser att samtliga medelvärden som vi betraktar vara av vikt är nu ihopdragna vilket tillsammans med de trendlinorna som syns i grafen signalerar för att ett utbrott bör vara nära i tiden. Dagens rapportreaktion ger sannolikt vägledning om vartåt det lutar härnäst. ...

Mot ljusare tider vi gå....

Det är jag helt säker på för att nu ser jag mitt garage från köksfönstret ända tills kl 17.10 Bara för en månad sen så var det kolsvart redan kl 16.30 och inget garage syntes …Alltså så stundar det ljusare tider. På börshimlen ser det ut att vara ett enda evighetsmörker. Massuppsägningar i parti och minut och om dom flesta skulle verkställas så får vi vackert sitta kvar i badkaret, helst utan stålborsten då, under några år till kanske… ...

Optim-ISM?

ISM-siffrorna från USA var aningen bättre igår och det var intressant, vilket noterades av andra. Fortfarande är ISM-siffrorna på mycket låga nivåer - en nivå över 50 antyder ökad ekonomi och nu noterades 35,6, upp från novembers 32,9. Det finns grader i helvetet som man brukar säga! Det intressanta med denna nyansskillnad är att dessa indikatorer ofta är före börsen och framförallt före vi får statistik på att ekonomin faktiskt blir bättre. Man ska för den skull inte hoppa på tåget besinningslöst och vara säker på att vi har lämnat botten. Det enda man kan säga är att om ledande indikatorer börjar visa ökad optimism så kanske vi har slutat falla? När vi sedan vänder upp kan egentligen ingen säga. ...

ISM inköpschefsindex

Idag presenterades amerikanska ISM inköpschefsindex som steg till 35,6 i januari och det var en återhämtning från 32,9 i december. Jag lägger här in en uppdaterad graf som visar ISM-index historiskt sedan 1948 med recessioner markerade i grått och en jämförelse med Dow Jones. Jag har tidigare skrivit lite om just ISM-index och lite allmänt kring börsen och makrostatistik, se gärna inlägget Börsen och ekonomisk statistik Det var faktiskt en rätt stark återhämtning och klart positivt, men det återstår att se om det är tillfälligt eller inte. I de flesta fall bottnar ISM-index med några månader marginal före/efter börsen, ofta några månader efter börsen bottnat. Nu satte Dow Jones en ny lägre månadsstängning i januari vilket var lite synd, men i vilket fall som helst så ser det lite ljusare ut efter dagens siffra. Det liknar mycket hur det såg ut under 70-talet både sett till börsen och ISM-index. ...