Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Trading Scenarios Track Record för januari: Uppåt på fallande börs

Trading Scenarios är Redeyes portölj som drivs uteslutande baserat på teknisk analys. Utfallet för Trading Scenarios-portföljen blev bra under januari månad med en positiv avkastning på en fallande börs. Månaden inleddes med en kraftig uppgång som tog index till motståndsnivån vid runt 700 punkter. I portföljen var exponeringen låg med endast en köpposition och en blankning. Vår inställning var att börsen skulle få svårt att nå över den tidigare kurstopp som nåddes vid drygt 700 punkter som sattes i början av november. Uppsidan såg därmed tämligen begränsad ut och den stigande kilformation som bildats hos OMXS30-index talade för ny nedsida på börsen. ...

I finanskrisens spår...

Även bönder och jordbruksföretag lider av likviditetsbrist och prognosen är att många blir tvungna att krympa utsädesarealerna.En del tvingas till och med att sälja av en del marker för att klara sina ekonomiska åtaganden. I ett sådant cenario kan man förmoda att höstens globala skörd blir mindre än förra årets skörd och spannmålspriserna stiger… Har själv följt Black Earth Farming ett tag och trot att dom kan profitera ganska rejält på den rådande situationen. ...

2017-05-30 12:00 · tony1

Mardrömmen !!!

Jag kan inte komma till jobbet !!! Att vara daytrader utan internet är ett helvete utan dess like.. När internet inte fungerar på “jobbet” och kön till Telia är milslång så blir en daytrader som jag lätt frustrerad, milt uttrykt. Pulsen når farliga nivåer och man får ta till alla backupsystem som finns. Vad göra ?? Paniken tilltar…Djupa andetag, stön…. Telefonkontakt med grabbarna på banken , text-tv och man är genast förflyttad ungefär 15-20 år tillbaka i tiden . Om man ändå kunde bli yngre också…Vad händer på börsen ? Har det landat ett fett avtal kanske ?? Karo Bio uppköpt och Epicept presenterar ett kanonavtal med en större läkemedelsjätte ang Ceplene ?? Går oljepriset upp, ner ?? Pearl kommer med en gigantisk reservuppdatering kanske och allt detta händer när jag har händerna bakbundna och ögonbindel på. Man famlar i blindo och förbannar Telia fastän dom kanske är helt oskyldiga. Säkert en grävmaskinist som grävt av en kabel 70 mil hemmifrån och det är just den som jag behöver.. Skit samma, någon ska ha ovett för att jag inte kommer ut på nätet !!! Stackars människa på supporten när jag väl kommer fram.. Nädå, jag ska hålla mig, men kön till Telias support känns oändligt lång och seg… ...

Lundin Petroleum (TA)

Lundin Petroleum, LUPE, Large Cap tidigare analys: Strikt tekniskt sett måste aktien upp över de tidigare topparna för att bekräfta styrka. Så länge som detta ej har skett börjar styrkan onekligen avta sakta men säkert. Fortfarande håller aktien till ovan så väl 42-43 som ca 40 där vi idag hittar dess 55-dagars glidande medelvärde och så länge den gör det skall man kanske inte bli allt för pessimistisk. Skulle aktien börja söka sig under 40 kronors nivån finns det nog skäl att tro att den kan falla ned mot åtminstone 33-35 eller rent av lägre ...

OMXS30 4 februari

OMX fortsätter att handlas inom sin stora konsolidering men det börjar bli dags för ett utbrott inom några veckor. Vid senaste uppdateringen var jag inne på att det skulle bryta upp redan då, vilket blev felaktigt då det istället snabbt föll tillbaka ned mot nedre delen av intervallet. I mitten av november blev jag bullish då index låg kring 620 och även om det har dragit ut på tiden betydligt mer än tänkt så kvarstår bedömningen att det mesta på nedsidan redan är gjort för ett tag framöver. Sett i efterhand ser konsolideringen nu mer komplett ut med ännu ett test på nedsidan och en högre botten. Tyvärr kan sådana här triangelformationer vara väldigt svåra att både analysera och trada och lurar både köpare och säljare. ...

Kommer ni håg ?Köp inte

Aktar för banker(SE-swed bank) (2008-07-21) Detta är största risken banker står i framtiden ,när det bullan för bostad markand spricker snart.vi har sett bank rapport vilket många tycker det var bättre men jag tycker att banker är inte ärliga att lämnar risk nivå för deras tillväxt och deras misslyckande investering i Baltikum.Varför SEB eller SED BANK säger inte hur Baltikum ser ut?visst de hade bra vinst tacka vara sista pengar som de tog av räntor men vad ska de tjäna pengar i närmare tiden?inte så mycket när faller bostad priser . när räntor sjunker inte .när detta misslyckande investering i vissa länder kommer att bli förvaras .jes Alla vd tycker att deras bolag är bästa och det finns inga problem .vad banker tänjer pengar nu när räntor är höga ?när ett stor kalldusch väntas för Baltikum och en del av banker i Europa ?Swedbank ökar vinsten ...

Nyemission i Guideline Oil

Idag meddelar bolaget Guideline att en företrädesemssion för befintliga aktieägare skall genomföras. Jag har själv släppt bevakningen av företaget sedan en tid tillbaka, men skulle vilja ge mina synpunkter på denna emission till andra kanske nya ägare till aktien. Mitt råd är att inte teckna sig i denna om man inte är extremt riskbenägen. Bolaget har utfört flera emissioner sedan 2005 och ennu inte lyckats med att färdigutveckla sin teknik för kommersialisering någon gång ennu trots flera försök med ett antal olika “partner” och användningsområden. Förra nyemissionen var på 12,- och misslyckades rejält och garanten vid det tillfället fick ställa upp med sina medel. ...

Aktievärdering - Av Svensson & marknaden

Under dagen har två intressanta bloggar kring aktievärdering publicerats här på redeye.se. Jag skulle nedan vilja redogöra för min syn på saken, ur vad den generella massan här inne skulle kalla lekmannamässigt. Jag håller med båda parter i den uppkomna diskussionen och ser egentligen inte varför de tankar som framkommit måste ställas mot varandra, när man genom att kombinera dem får en mer garderad inställning. Marknaden har alltid rätt och visst har den endast det pris som någon är beredd att betala, i tanken ser jag modellen för utbud/efterfrågan som någon gymnasielärare så pedagogiskt ritade på whiteboarden. Men vad Oskar Fredrik i sin blogg beskriver är, som jag ser det, inte någon motsats till detta*. Det är bara en ny typ av analys som man kan använda för att försöka utläsa vart marknaden är på väg. Visst kan nyckeltalet som tyder på övervärdering öka, eller vice versa, men i grunden är det delar av företag man köper eller säljer och min tro är att marknaden förr eller senare korrigerar sin värdering efter vad bolagen presterar. Däremot inte sagt att det inte kan ta tid innan bubblor spricker eller nedtryckta badbollar tar ett skutt över ytan. ...

200 kr om dagen - dag 6

Efter att fått lite konstruktiv kritik igår så gör jag om lite i min blogg :) Eftersom jag ligger långt och tungt i Karo Bio och även lite i Epicept blir det ofta så att jag tradar med dessa eftersom jag har ganska bra koll på motstånd och stöd och så vidare. Jag ska dock börja vidga mina vyer för mera intressanta daytrading aktier. EPCT - Köpte - 2000 - 7,10 kr ...

2017-05-30 12:00 · dojch

Alphahelix, reflektion..

Ganska intressanta meningar som kommuniceras via den senaste pressreleasen från bolaget; “AlphaHelix strategi är att försöka attrahera en samarbetspartner med en global försäljnings- och serviceorganisation inom PCR, där QuanTyper adderar ett mervärde till partnerns kunderbjudande. AlphaHelix för samtal med ett antal potentiella samarbetspartners verksamma inom PCR och med global närvaro. Parallellt pågår även samtal med ett antal mindre distributörer av realtids-PCR instrument på vissa geografiska marknader. " Om de varit noggranna med sin text så kan jag inte tolka saken annorlunda än att de har pågående samtal med flera globala aktörer som har befintliga instrument på marknaden, vilket motsvarar och bekräftar mina tidigare antaganden. ...

2017-05-30 12:00 · krax