Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Svenskt bankpaket - knappast det sista

Igår presenterade regeringen, med Anders Borg och Mats Odell i rampljuset, ett bankpaket på 50 miljarder. Knappast oväntat att det skulle komma, med tanke på bankernas kapitalbehov och de risker som finns framöver för bankerna. \“Staten kommer att kunna delta med upp till 70 procent av en privat emission på samma marknadsmässiga villkor som andra investerare\” - som av en händelse kom presskonferensen samma dag som SEB meddelar att de överväger en nyemission - ryktena säger att 15-20 miljarder behövs. \“Staten räknar att få tillbaka pengar när bankernas vinster ökar och anser att det finns stora möjligheter till avkastning på de satsade pengar\” säger Anders Borg. Jag håller inte med. Det lär dröja många år innan vinsterna ökar igen - det dröjer troligen en generation innan vi eventuellt är tillbaka till de guldtäljartider det varit för bankerna de senaste åren. Under tiden kommer vi att få se fortsatt kräftgång för bankerna och vi skattebetalare får stå för notan för att täppa hålen i systemet. ...

2017-05-30 12:00 · flute

SAS ber om pengar

Igår kom SAS med sin rapport för 2008, som innebar en större förlust än väntat. Även om större delen av förlusten på 6,3 miljarder kronor härrör från dotterbolaget Spanair, som nu säljs, så går även resten av företaget med förlust. Därför ska man nu skära bort flyglinjer och 3000 jobb samt göra en nyemission på 6 miljarder för att få in pengar. Svenska staten tänker bidra med att slänga 1,3 miljarder i sjön. \“Vi har förtroende för att SAS ska komma tillbaka\”, säger näringsdepartementet. Tyvärr så delar jag inte detta förtroende, eftersom jag länge förutspått en skarp nedförsbacke för flygbranschen. Varför ska vi skattebetalare stödja en miljöförstörande verksamhet som dessutom går med förlust? \“För regeringen är det naturligtvis viktigt med ett starkt SAS\” säger näringsdepartementet vidare. Varför är det så viktigt? Prestige? För mig är det viktigare med ett starkt SJ! ...

Svenska och danska kronor och räntor och så euro

Sverige och Danmark har tagit olika vägar vad gäller sina valutor. Båda länderna har som bekant kronor och har inte gått över till euron. Medan den danska kronan är kopplad till euron genom den europeiska växelkursmekanismen ERM 2 så har den svenska kronan ingen koppling. Det märks också på hur den svenska kronan som liten valuta fluktuerar mycket mer än t.ex. euron mot dollarn. Igår rapporterades t.ex. att \"Kronan försvagades mot euron med sex öre till 10:69 kronor. Mot dollarn försvagades kronan med sju öre till 8:33 kronor.\"Som synes av diagrammet ovan så betalade man fram till början av september 2008 nånstans 9,30-9,50 svenska kronor för en euro. När så finanskrisen körde igång på allvar försvagades kronan mot euron så att man tidvis har fått punga ut med strax över 11 kronor för en euro. I skrivande stund står euron i 10,76 kronor. Det innebär att kronan tappat cirka 13% mot euron. Allt för att vi har en liten \“skvalpvaluta\” som inte känns attraktiv för investerare i kristider. Visserligen gynnar teoretiskt sett en svagare krona våra exportföretag, men i en global kris där världshandeln över huvud taget sjunker kan man fråga sig hur mycket det är värt. ...

Tillbaks från Italien!

Jag är nu tillbaks efter att ha presenterat min artikel The Age of Turbulence - Credit Derivatives Stylei Milano. Presentationen blev väl mottagen (tror jag) och jag minns särskilt väl det ögonbick när någon i publiken påpekade att problemen som jag diskuterar i artikeln (på kreditderivatmarknaden) nu också dykt upp på aktiemarknaden och undrade om jag kände till den starka länken mellan dessa två marknader. Jag kunde triumferande besvara \“kritiken\” med ...

Sandvik - dramatisk konjunkturförsvagning

Sandvik 46,30 kr Otroligt nog steg aktiekursen rejält (plus 5,7 procent) trots att vinsten var sämre på alla punkter. Det kanske antyder att förväntningarna varit ännu lägre, eller så var det bara så att blankarna passade på att köpa tillbaka sina positioner när osäkerheten i bolaget minskade? VD Lars Pettersson kommenterade att konjunkturförsvagningen under det fjärde kvartalet 2008, “är en av de mest dramatiska som Sandvik upplevt”. Nedgången påverkade samtliga områden och flertalet marknader. ...

Vad är klockan?

Den här klockan hade jag inte sett tidigare förrän jag i kväll tittade på www.skandia.se och deras hemsida. Det var direktören för Catella Stefhan Klang som presenterade den på Skandias hemsida. Stefhan Klang berättar att den här modellen är från 1930-talet då den presenterades i en engelsk tidning. Klang menar att modellen är lika aktuell i dag och att den används av mäklare och analytiker i dag i Sverige. Han säger att han själv såg våren 2007 att klockan var 1 och att det allså var tid och sälja. Som han också gjorde och han klarade sig oskadd från det stora raset. ...

Krasch på väg (2009)

jag skrev igår att man ska sälja men tog bort inlägg från redeye på grund av mina dåliga svenska men en gång till skriver jag värför det bli krasch på börsen? 1-deflation oro 2-minskade vinst av mest bolag vilket de kommer med dåliga rapport men aktien gå upp 3-En Kk oro för många banker igen på en del bolag vilket banker logger nr 1 4-minskar köp kraft av folk vilket kommer att sätter pris press . ...

Karo, rapportförväntningar

Bolagets bokslut ska redovisas på fredag, rapporter från bolag i sektorn bjuder sedvanligt sällan på överraskningar eftersom fokus ligger kring forskningsresultaten men man kan ju ändå ha lite förväntningar.. Jag ser den finansiella situationen som förutsägbar och förutsätter att bolaget visar att tidigare utlovade prognoser infrias gällande finansieringen av de pågående projekten. Bokslutet betonar och bekräftar givetvis också en de forskningsresultat som genererats under det gångna året och kan även ge signaler om framtiden. Just det känns ju nu extra intressant, då bolaget är inne i ett extremt viktigt skede gällande förhandlingar kring huvudprojektet, samt har under året dessutom levererat mkt bra även gällande övrig portfölj. Karo bios finansiella ställning hör till de starkaste i sektorn och finansieringen räcker in i 2010 enl tidigare utfästelser. Dock kommer bolaget innan dess mkt sannolikt få en rad kontantbetalningar samt milestonesflöde från tecknade avtal samt de löpande projekten. ...

2017-05-30 12:00 · krax

Impact Coatings - genombrott

Dagens nyhet från Impact Coatings (IC) att man har sålt 2 st InlineCoater 500 samt slutit en avsiktsförklaring att sälja ytterligare 18 st är ett stort genombrott. Jag vill hävda att genombrottet egentligen har kommit mycket tidigare än så men ibland måste marknaden få flera påminnelser för att förstå. Ordervärdet är 30 mkr på de två beläggningssystemen med service och merförsäljning på lika mycket under 5 år. IC uppger att ordervärdet, om man säljer de andra systemen också, är 250-500 mkr. Detta är enorma summor för ett bolag som omsatte drygt 10 mkr under 2008 (9 månader). Vem kunden är är okänt än så länge. ...

200 kr om dagen - dag 7

Började dagen med att lägga upp diagram för många aktier. För att försöka hitta köplägen i den inledande handeln, men det slutade som vanligt med att jag hittade snabbt ett köpläge i Karo Bio. KARO - Köpte - 1100 - 12,60 kr KARO - Sålde - 1100 - 12,75 kr KARO - Summa: 125 kr Sålde för tidigt men var nöjd med affären ändå. Jag har märkt att det är oftast lättare att handla under förmiddagen då marknaden överreagerar oftare och sedan stabiliseras under eftermiddagen men det kan så klart vara tvärtom också. ...

2017-05-30 12:00 · dojch