Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sveriges elförsörjning, del 2

Utbyggnadskostnader Det är i särklass billigast att producera el med vattenkraft i Sverige, när det gäller att bygga nya anläggningar. Därefter kommer vindkraft och kärnkraft som båda i stort sett har samma kostnadsläge. Det är en slutsats i Elforsks studie ”El från nya anläggningar”. Vattenkraften är billigast att bygga. Det gäller oavsett vilken kalkylränta som väljs. På andra och tredje plats kommer kärnkraft respektive vindkraft, vid byggande med en kalkylränta på tolv procent. Om sex procent kalkylränta används blir vindkraften billigare än kärnkraften. Det står att läsa i Elforsks rapport ”El från nya anläggningar” som är en uppdatering av en tidigare version från år 2003. ...

Flörtar med katastrof

Vet inte om alla känner till Paul Krugman? Om inte så tycker jag att ni definitivt bör stifta bekantskap med denne man. I alla fall om ni (som jag) är någorlunda intresserade av de makroekonomiska problem som makthavarna och vår globala ekonomi ställs inför. Så gott som varje dag. För att göra en lång historia kort. Paul Krugman är en amerikansk nationalekonom som så sent som 2008 belönades med Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne. Han är till vardags professor i nationalekonomi och internationella relationer vid universitetet i Princeton i New Jersey samt är kolumnist för New York Times. Det är det senast nämnda som jag tänkte anspela på i dagens blogg. ...

2017-05-30 12:01 · nejab

Sveriges elförsörjning, del 1

Kort om elektricitetens historia Långt före människan fanns elektricitet i mycket kraftiga urladdningar i form av blixtar som sedan skrämde alla våra förfäder också genom åskknallen. Även om vi idag vet att en blixt är en kortvarig mycket kraftig elektrisk urladdning från åskmoln till åskmoln eller mellan åskmoln och mark har vi all anledning att på allt sätt undvika att bli ”åskledare”. Våra förfäder som inte hade vår kunskap var helt säkra på att det var onda åskgudar som skickade blixt och dunder ner till jorden. Först år 1831 upptäckte en engelsk fysiker fenomenet ”elektricitet”. Ganska länge hade man använt vattenkraft för att driva skovelhjul. De drev i sin tur sågverk och kvarnar. Genom upptäckten av elström lärde man sig att utnyttja det rinnande vattnet för att skapa elektricitet, som man också lärde sig att förflytta genom elnät och använda flera mil bort. Göteborg var först med ett elverk som gjorde att man såg ”stadens ljus” även nattetid. Året var 1884. Idag är den industrialiserade världen mer beroende av elström än av olja både inom hemmen och inom industrin. När vi måste lämna oljan beroende på att oljan tar slut (peak oil) blir elberoendet ändå större. Över 2 miljarder människor på jorden har inte tillgång till elektricitet i dagsläget. ...

Epitraktor

Gårdagens börsepicentrum låg på 5,6 på Richterskalan och mitt i jordbävningens centrum råkade Epicept befinna sig. En fullständig kollaps på nyheten om konvertibelemissionen. Nu är det en blandning mellan konvertibler och banklån. Att bolaget behövde likvider för rörelsen visste väl alla, så någon bomb i sammanhanget var det väl ändå inte. 25 miljoner dollar och med en räntesats om 7,5 % får anses mycket bra i dagens ekonomiska klimat. Nackdelen är ju den utspädning som kommer att ske på 1,035 usd , men även det hör ju till riskerna och är inte att betraktas som ovanligt på något vis. Jag hade personligen föredragit att bolaget gjort en Private placement direkt, men det kan ju vara så att det inte fanns någon intressent som ville ställa upp, vad vet jag…Delar av summan ska användas till att avsluta gamla lån med sämre villkor. Det är inte några stora belopp som bolaget kommer att ha kvar efter deponeringen för räntan till rörelsen, och innan dom tar slut till sommaren, så tror jag på ett avtal med en hyfsad upfront och efterföljande royalty på försäljningen. ...

Volvo B - aktien lyfter 17 procent

Volvo B 40,40 kr Tagen på sängen. Det kan man säga att alla som blankat Volvo inför rapporten blev. Rapporten visade inga tecken på styrka. Tvärtom lastbilsindustrin har ännu många tuffa månader framför sig. De första förklaringarna till kurslyftet på 17 procent, mumlar något om att det var bra att utdelningen blir två kronor istället för noll, som vissa befarat. Främsta orsak til den kraftig a kursuppgången, tror jag finns hos blankarna. De är villiga att köpa tillbaka till varje pris. I själva verket har de redan förlorat en hel del på att inte sälja innan rapporten. Kursmönstret liknar en del andra aktier som rapporterat i veckan. Sandvik och Electrolux steg kraftigt, trots mörka marknadsutsikter. ...

Aarhus Karlshamn (TA)

Aarhus Karlshamn, AAK, Mid Cap Aarhus ligger sedan föregående höst i en uppåtriktad rörelse medan den mer långsiktiga bilden alltjämt är fallande. De senaste veckorna har aktien rört sig sidledes och ser ut att börja mogna för nya försök uppåt. En första signal på att den är redo för nya utmaningar blir passering upp över 120-kronors nivån som är dess närmaste motstånd. I det läget finns nästa hinder uppåt 125-127 och det är också där som taket i den pågående sidledes konsolideringen finns i detta nu. Lyckas aktien pressa sig förbi den nivån bekräftas ett positivt scenario som i det läget troligtvis innebär att vi får se den fortsätta uppåt åtminstone 135-140 och kanske till och med något högre än så (144-147). ...

Däckad!

Jag och familjen drabbades av plötslig sjukdom och följdaktligen har bloggen inte uppdaterats som vanligt de senaste dagarna, trots de digra nyheterna. Min tanke är nog att få in några av de viktigare rapportkommentarerna i helgen, men det beror lite på läget på hemmafronten. Jag kan säga att om jag ska gå på magkänslan så nåddes botten natten mellan tisdag och onsdag… Att döma av rubrikerna verkar det dock inte vara mycket att le åt under den här veckan. Jag tänkte åtminstone ta upp en intressant sak tänker som jag redan tänkte skriva om i onsdags - på temat “januari styr resten av året”. ...

Positiva signaler

Förutom rent tekniska orsaker så finns det en del andra ljusglimtar som stödjer en börsuppgång ett tag framöver, oavsett om det rör sig om ett bearmarket-rally eller en större vändning. Det finns fler positiva saker, men här nedan är några jag noterat den senaste tiden och som visar att allt inte är nattsvart. - Den akuta kreditkrisen kan anses vara över, åtminstone för ett tag, vilket tydligt ses i flertalet indikatorer som TED-spread och A2P2-spread. Det är ett steg i rätt riktning och ett orosmoln mindre. Vad aktiemarknaden nu har att tampas med är en kraftfull recession och det kan förstås i sig innebära en långvarig bearmarket. ...

Badanka

Ännu en gång har vi börjat skymta positiva tecken i skyn. Februari har börjat riktigt bra men kanske ska man inte överdriva rörelsen ännu. Även januari började ju starkt och sedan när det väl hade toppat runt trettonhelgen, ja då gick det som det gick… Men nu ser det ändå hoppfullt ut. Statistiken “suger”. Var dag. Rapporterna skulle vara avskyvärt dåliga…och är det också. Jag menar Elektrolux, Sandvik, Axis, Scania och imorgon även Volvo gör väl ingen glad. Ändå stiger kurserna. I Elektrolux fall var det närmast komiskt. Storförlust, slopad utdelning och ingen som helst prognos eftersom det förefaller att vara närmast omöjligt att sia om framtiden. Kursen stiger. ...

2017-05-30 12:01 · nejab

Orättvist med nyemission

40 miljarder har hittills strömmat in till Stockholmsbörsen i form av nyemissionslikvider sedan i höstas enligt DI. I många fall rör det sig om bolag som för mindre än ett år sedan berikade sina ägare med stora utdelningar. När stryrelsen gör en missbedöming genom att ena året dela ut för mycket pengar så att man strax därefter måste be om nya pengar, drabbas de små ägarna hårdare än storägarna. Inte rättvist men en logisk följd av vårt defekta skattesystem. ...