Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Orakel?

Charles Nenner. Känner någon till denne man? Förmodligen är det inte många. Jag har läst om honom en del och har även följt en del intervjuer med honom de senaste månaderna utan att för den delen tro på hans modell. Han påstår sig nämligen utvecklat en modell som säger till när börsen vänder upp/ner och hur långt den kan stiga/falla. Modellen baserar sig på att allt som sker, sker i cyckler. Hokus pokus med andra ord. Men är det verkligen så? ...

2017-05-30 12:01 · nejab

Börsbakis eller bara bakis ...

Jag får lov att hålla med Nasdack när han menar på att det har byggts upp en bubbla i.o.m fredagens tjurrusning med en uppgång på hela 4,2 %. Börsen kommer att få ett kraftigt bakrus av detta. Jag satt med fingret på knappen och var beredd på att göra en trade, och när arbetslöshetssiffrorna från Usa damp ner så var jag helt säker på att uppgången skulle raderas ut ganska omgående. Jösses vad fel jag fick. Dollarn borde ju störtdyka och oljan borde ha sjunkit mer än en ynka procent på dom katastrofala siffrorna. Det blev lite omvända världen mot vad det brukar bli när siffrorna är så dåliga. Börsen rusade och jag satt still och hajade ingenting. En kollektiv rusning där alla skulle in samtidigt. Kan mycket väl bli så att alla ska ut samtidigt också.. ...

Stor risk för kursras i USA under nästa vecka/månad

Stimulanspaket klart och börsen har redan tagit ut det i förskott. Nu blev paketet lägre än väntat. Om vi jämför med förra stimulanspaketet 2008-10-03 så ser vi hur Dow Jones tappade från 10325 till 7773 på 7! dagar. Nasdaq från 1947 till 1295 på 1,5 månader. De senaste dagarnas uppgång trots urusla siffror visar på att börsen byggt upp en bubbla som återigen kommer att spricka. Nu ska det MYCKET till för att det ska komma fler stimulanspaket, räntan är nära noll. Dvs börsen få nu klara sig själv utan dessa injektioner. Detta kommer att gå upp för marknaden förr eller senare och då kommer även paniken krypande. ...

Usa, Indien och kinas oljekamp om oljan.

Trots reckord lågt oljepris fortsätter kampen om oljan. Hur är det mjöligt när det enligt visa olja ska ta slut eller bli värdelös. För att förstå det tar jag med en berättelse från Svante Karlsson vid göteborgs universitet om usa,s internationella oljepolitik från dåtid till nutid. Inledning 1. Rädslan för stora avbrott i inhemska och internationella oljeleveranser. För att undvika det problemet uppmuntrar usa oljeproduktion runt om i världen. 2. Ökad separtion mellan konsumtion och produktion. 3.USA,s ökade beroende av utländska oljeleveranser och där med av den politiska stabilteten i världen. Det har medfört att usa har försökt minimera den internationella kokurensen om befintlig världsproduktion. Oljan som affärside under replikkanernas mandatperioder under 1921-1933 började amerikanerna på allvar att prospektera efter olja runt om i världen. Anledningen till deta var att man var rädd att oljetillgångarna i Texas höll på att sina. Desutom var utvinningen av internationell olja ett bra sätt för usa att göra lönsamma affärer runt om i världen. I efterhand menade Svante Karlson kan man konstatera att usa ofta tog sig sammarättigheter som övriga kolnialmakter tidigare gjort, särskilt i mellanöstern och Indonesien. Oljan får ökad politisk betydelse. Den stora politiska förändringen inom oljemarknaden skedde på 1930 talet då man upptäkte den enorma fydigheten Al Hasa i Sadiarabien. Trots att det är ca. 70 år sen den upptäktes står Al Hasa för för en betydande del av världens oljeproduktion. Ghawar upptäktes 1948 och sates i produktion 1951. 1939 Inleddes andra världkriget och amerikanerna tingades snart att anta en ny hållning till den strategiska oljan. Men gick in för att erövra oljetillgångar och produktion från motståndare. Lyckades man inte med erövra oljetillgångarna och produktion från motståndare var nästa allternativ att förstöra produktionen. Usa tillämpade även (lend-leease) mot Saudiarabien 1943. Vilket innebär stora pengar till saudiarabiens för att oljan inte skulle gå till storbrittanien. För att få större kontroll över den internationella oljeproduktionen etablerade amerikanarna Petroleum Reserves Corporation (PRC) på 1940 talet Detta initiativ motarbetades dock av oljeprodusenterna och usa tvingades därför en kort tid därefter att lägga ner PRC. 1948 är en milstolpe i den amerikanska oljepolitiken. Det året blev usa en nettoimportör av olja. I det läget fanns två allternativ för amerikanerna antingen minska sitt oljeanvänding eller säkra tillförseln av olja och på så sätt låta ekomin fortsätta sin tillväxt. Ökade motsättningar i mellanöstern. Under efterkrigstiden märktes en ökad nationlism i mellanöstern sammtidigt som sovjet ökade gradvis sitt inflytande i området. Usa insåg att de var tungna att själva närvara i området för att stävja denna utveckling. Särskilt var det en incident i suezkanalen 1956 som fick usa att agera. Usa hade hittills förlitats på storbritannien upprätthöll lag och ordning i området vid suezkanalen. Situvationen utvecklades dock till att oljeproducenterna krävde att britterna skulle avlägsna sina trupper och krisen resulerade i stor oljebrist i europa. Det är mot bakgrund av detta som usa etblerade Eisenhower diktrinen d.v.s. usa ansåg sig att behöva garantera säkerheten kring mellanösterens oljeleveranser i stället för britterna. Ökad amerikansk import under 1960 talet. Då skede den riktigt stora ökningen av usa,s oljeimport. Kring 1970 började den inhemska oljeproduktionen att minska. (peak oil) På grund av amrikanskt stöd till Israel i konflikter i mellanöstern 1973 beslutade OPEC att införa oljeembargo mot usa. Detta utlöste den första oljekrisen som i sin tur orsakade en chockhöjning av olje priset. Under ledning av Nixon inleddesdet som kalades Project Indendence. Projektet syfte var att usa skulle bli kvitt sitt oljeberoende inom 10 år. Det var första presidenten och inte häller den sista som lovade att usa skulle minska sitt oljeberoende och utan att lyckas. Ska bli kul om usa,s nya president lyckas. Under de senaste årtionden har usa försökt att diversifera ursprungsländer för oljeimport för att minska beroendet av olja från mellanöstern. Tänk på för bara 20 år sen var det frostiga förhållanden mellan kina och ryssland och nu mera är förhållanden ganska bra p.g.a. oljan. Ryssland exporterar mycket olja till kina och kinesiska óch indiska oljebolag köper numera olljebolag som har värksamhet i ryssland för att säkra oljeimporten till sina länder. Slut på del ett. Uppgiterna har jag tagit från när Svante Karlson hade förläsning på nog seminarium 2006. Kommer mera senare om kina varför dom köper oljetillgångar och indien. ...

Redbet - inget fundamentalt har ändrats

Att hålla känslorna borta när man handlar i aktier är viktigt. Jag har kämpat med detta länge nu, under hela finanskrisen. När det gäller Redbet så snurrar det så mycket tankar i huvudet. Jag får dagligen påminna mig om att ingenting fundamentalt har förändrats. Bolaget går fortfarande bra och värderingen är mycket låg. Det spekuleras och surras och det sprids rykten på diverse forum som gör att man nästan börjar tvivla på sina egna beräkningar. ...

Yxhugg-index

Inläggen denna vecka på Redeya har stigit till antalet med 50 procent. Jag tror det är dags att återigen atualisera Yxhugg-index. Jag hänvisar till blogg frå 15 september. Nytt index 2008-09-15 Jag tror den finansiella världen skulle vinna på om det lanserades ett nytt och säkert mycket träffsäkert index. I går skrev Yxhugg som en kommentar till min blogg “Stor osäkerhet” följande: - Intressant nog så kan man i viss mån avläsa börstemperaturen i antalet publicerade inlägg. De dagar när det går bra skriver fler, än under de svåra perioder när börsen trilskas. ...

FishNChips - stort och starkt spelbolag

FishNChips går samman med Stingbet och bildar därigenom ett större och starkare spelbolag. Tillväxt är nyckelordet. Dels genom konsolidering, men även på egen hand. Notering sker på aktietorget under våren. Efter sammanslagningen med Stingbet, som beräknas ske i mars 2009, är den prognostiserade omsättningen för det gemensamma bolaget i år (2009) 18 MSEK med ett resultat om 2,4 MSEK och för år 2010 hela 30 MSEK med ett resultat om 7,3 MSEK. ...

Gillar redeye

Jag tycker faktiskt om redeye och dess upplägg. Jag har haft förmånen att få vara med från ett väldigt tidigt skede av siten och jag tycker upplägget är väldigt bra och vill ge en eloge till redaktionen för detta. Framförallt gillar jag den sköna blandningen av alla oss amatörer som får stor plats och publicitet på sidan mixat med “proffsens” rapportkommentarer och analyser. Till detta har redaktionen även lyckats med konststycket att få in nyheter på samma sida utan att det känns rörigt på något sätt. ...

Mycket spännande läge i Bank of America

Gårdagens stängning nära dagshögsta i Bank of America tyder på en fortsättning upp redan i dag. Det positiva scenariot bekräftas av gårdagens höga omsättning. (Diagram borttaget)

Sveriges elförsörjning, del 3

K****ärnkraft Kärnkraft är en typ av kondenskraft. Det är samma grundprincip för produktion i ett kärnkraftverk som i andra värmekraftverk eldade med kol, olja biobränsle osv. Vatten hettas upp till ånga som får driva en turbin. En generator sitter på turbinaxeln. Den omvandlar rörelseenergin till elektricitet. I ett kärnkraftverk finns en eller flera reaktorer. Kärnbränslet utgörs av anrikat uran. I reaktorn startas en självgående kedjereaktion av atomklyvningar och den starka värmeutvecklingen får vattnet att koka. Vill man stänga av processen sker det normalt genom s.k. styrstavar. De har också till uppgift att automatiskt stoppa kärnklyvningen om en incident inträffar. Både i Forsmark och Oskarshamn har man för tillfället tvingats avbryta produktionen i några av de 7 reaktorerna för att byta ut styrstavar med allvarliga sprickbildningar. Ringhals har haft problem med ett av kylsystemen. Forsmark, Oskarshamn och Ringhals är alla kärnkraftverk som finns i Sverige, sedan den sista reaktorn i Barsebäck stängdes år 2005 av politiska skäl. Kärnkraftsel produceras idag i drygt 440 reaktorer i ett 30-tal länder i världen. I Sverige svarar kärnkraften för ungefär hälften av vår elförsörjning – räknat för hela världen är siffran ungefär 17 procent. I flera länder är nya kärnkraftverk under uppförande eller på planeringsstadiet bla i Kina, Frankrike och Finland. Kina har idag 11 reaktorer (9 GW). Till 2020 räknar man med att ha 8 gånger högre effekt eller 70 GW. Kina baserar idag sin elproduktion till 80 procent med kol. Tysklands sista kärnkraftsreaktor skall stängas 2020 enligt kraftindustrins överenskommelse med regeringen. Förvaring av radioaktivt avfall i en saltgruva ledde till läckage på de tunnor där avfallet förvarades. Utredningen kring missödet är ännu inte klar. Vattenfalls två kärkraftverk i Krummel och Brunsbuttel är för närvarade avstängda (kontroll av expanderbultar och sprickbildning). Det är därför troligt att det tar lång tid innan förtroendet för kärnkraftsproduktion återkommer i Tyskland. Kärnkraftens fördelar anges ofta vara: 1. Låga rörliga kostnader (kärnbränsle) 2. Praktiskt taget nollutsläpp av växthusgaser 3. Förhållandevis små avfallsmängder Kärnkraftens nackdelar: 1. Långa isoleringstider för avfallsbränsle och rivningsdelar 2. Risker vid jordbävning och mänskliga misstag 3. Risk vid terrorangrepp och krig (långdistansrobotar) 4. Radioaktivt avfall sprids och får allvarlig effekt långt från en haveriplats (Tjernobyl) Risksidans faktorer måste ställas mot klimathotet och den uppenbara risken att förnyelsebara energimöjligheter som vindkraft inte hinner tas fram förrän en avveckling skall påbörjas. Kärnkraftsmotståndarna låtsas inte heller om att vindkraft fordrar någon form av reglerkraft. Vattenkraftsreservoarerna i Sverige klarar inte mer än en vindkraftsutbyggnad på 15TWh. Uran Grundämnet uran upptäcktes redan år 1789 av den tyske apotekaren Klaproth. Det är en av de vanligast förekommande metallerna. I slutet av 1800-talet upptäckte apotekaren Henri Becquerel att uran var radioaktivt. Sedan dess har den radioaktiva strålningen varit en viktig resurs inom sjukvården. Möjligheten till atomklyvning upptäcktes i slutet av l930-talet (Albert Einstein) och den tekniken används nu i kärnkraftverken. Uran bryts i gruvor eller dagbrott bland annat i Kanada, Australien, Namibia, Sydafrika, Ryssland, Kazakstan och Uzbekistan. Även i Sverige har uran brutits i Ranstad (Västergötland). Där bröts uranrika skifferarter på l960 – talet. Brytningen upphörde efter protester från ortsbefolkningen. Flera utländska bolag letar och borrar efter uran i Sverige idag, eftersom uranpriset stigit. Naturligt uran innehåller bara 0.7 procent uran-235, den isotop av tre, som används som kärnbränsle. För att få fram klyvbart uran till kärnkraftverken krävs anrikning till cirka 3 procent. Anrikning görs bl.a i Frankrike och Holland. Efter anrikning måste uranet omvandlas till urandioxid och slutligen pressas till små cylindrar (kutsar) i en bränslefabrik. Detta görs i Westinghouse i Västerås. Westinghouse är ett numera japanägt kärnteknikföretag som i stort sett är ensamma i världen om att kunna erbjuda teknik och kunskap för ”tredje generationens” kärnkraftverk. Det är alltså lång väg från uranbrytning till färdigt kärnbränsle. Sverige importerar cirka 1.500 ton natururan per år från främst Australien, Namibia och Ryssland. Radioaktivt avfall Det använda bränslet i reaktorerna blir mycket starkt radioaktivt efter användningen Det måste omgående skärmas av och kylas. Det använda bränslet mellanlagras idag i CLAB (Centralt mellanlager för använt bränsle) i Oskarshamn i väntan på slutförvaring. Även rivningsavfall, ”kärnskrot” i form av reaktordelar etc., som uppkommer när kärnkraftverken repareras eller så småningom rivs, är mycket radioaktivt och måste hanteras och förvaras på samma sätt som det använda kärnbränslet I Sverige är det Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB), som skall ta hand om och ansvara för det svenska kärnavfallet. Bolaget ägs av kärnkraftföretagen. Det finns ett politiskt beslut om att det svenska radioaktiva avfallet skall slutförvaras i bergrunden efter vissa angivna kriterier. Platsen är ännu inte beslutad men efter provborrningar väntas platsen bli bestämd år 2010. Reservutgången på glänt Enligt uppgifter idag 2009-02-05 har regeringsalliansen inbördes kommit överens om att öppna upp för ny kärnkraft. De gamla kärnkraftverken skall få ersättas när de tjänat ut. Samtidigt höjer man målen för den förnyelsebara energin. Man överlåter som väntat åt industrin att tillsammans med elenergibolagen skapa driftsenheter inom kärnkraftsområdet på marknadsmässiga villkor. Såvitt jag kan bedöma måste i varje fall socialdemokraterna som en av de tre oppositionspartierna ansluta sig till uppgörelsen för att den skall bli trovärdig. För att nå upp till de nya målen för förnyelsebar energi måste också både administrationsförbättringar (tillstånd) och nya morötter tillkomma för att nå de mycket högt ställda förväntningarna. ...