Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Intressanta värderingar

Skrev en blogg om “hur ska man värdera aktier” förra veckan. Anser att det är oerhört viktigt att man ska ta reda på ett bolags värde och när det är rätt tidpunkt att investera. Det har kommit några diskussioner om analytikernas arbete och deras sätt att värdera aktier. Det har förekommit flera misstro mot analytikerna. Ta t.ex SEB:s analytiker sänkte Volvo till 30 kronor, och sedan höjde riktkursen för Volvo till 55 kronor efter rapporten. Det är väldigt illavarslande. Jag förstår mig verkligen inte på logiken i hur analytikerna resonerar. Man undrar varför ska man inte ta hänsyn till bolagets rullande 12 månaders resultat och utsikter? ...

Stigning för Guldet?

Ligger just nu lång i guldet, en position som jag tror kommer utvecklas väl den kommande veckan. Guldet har fallit lite senaste dagarna, USAs räddningspaket talar för guldet samt att vi befinner oss i en lågkonjunktur. Ta en titt på guldet, tror att vi får se nivåer runt 915-920 inom en vecka! Mvh Johan

Daytrading - korttidshandel - nollsummespel

Avanza gjorde för en del år sedan en undersökning. Då visade det sig att DE FLESTA korttidshandlarna gick back. Framförallt var det två fel som återkom: De som satsade satte allt på ett kort, och kunde därför förlora onödigt mycket av sitt totala kapital när något gick snett. Ett annat svårövervunnet problem var spread och courtage. Amerikansk statistik bekräftar samma sak: 92-93 procent av alla korttidshandlare förlorar i längden. De sju procent som överlever gör det av följande skäl: De har tillräckligt med kapital. De lyckas hålla förlusterna små. De har diciplin. De är kostnadsmedvetna. ...

Daytrading

Om du tänker bli en daytrader och har lite funderingar om hur det går till så ska jag i några enkla ordalag beskriva lite hur jag gör och hur jag har gjort under dom snart 10 år som jag har haft det som yrke. 31/5-2009 blir det 10 år.. Jag fyller bronstrader då.. Storleken har ju ingen betydelse säger dom, och i en daytraders fall så stämmer det bra ;O) Dina utgifter avgör hur mycket pengar du måste dra in, men samtidigt är det ju så att ju större tradingplånbok du har desto bättre hävstång, naturligtvis. I början av karriären så jagade jag 10-öringar och var nöjd med några hundralappar per trade men efter ett tag så insåg jag att det blev en stressande tillvaro framför skärmen. Bättre med ett stort byte än flera små då courtaget spelar en betydande roll i slutändan. Att man har ett realtidssystem är naturligtvis ett måste. Bättre med en bra affär som ger lika mycket som tre eller fyra mindre. ...

Hoppa på tåget?

“Hoppa på tåget” tycker en mäklare i NY enligt di.se. Det är stimulanspaketen som väntas få grönt ljus och som enligt honom kommer att skjuta iväg börserna till nya höjder. Egentligen tycker jag också att det är otroligt intressant läge just nu, men alltid när mäklare uttalar sig i dessa ordalag ska man bli vaksam. Antagligen har det efterlängtade Obama-rallyt börjat men huruvida det är vändningen vi har väntat på kan ingen säga just nu. Det mest positiva med januari var att vi svängde från “ett steg fram, två tillbaka” till “två steg fram, ett tillbaka”! Om vi nu istället börjar ta 3 steg fram så kanske det går lite väl enkelt? Jag vill inte bli pessimist mitt i allt, men man ska nog vara beredd på att börshumöret kan ändra radikalt… ...

Börsen vecka 7

OMX fick ordentlig fart under föregående vecka och senaste vändningen vid dryga 590 har bildat en tydlig högre botten jämfört med i höstas. Nedgången från 704 till 590 saknade tryck vilket är precis vad jag ville se och det ger nu stöd för att uppgången kan hålla i sig ett tag. MACD i veckografen ovan vände knappt ner under de senaste veckornas nedgång, vilket ofta visar att det kommer en ny rörelse uppåt. Positivt är också att index vände cirka 20 punkter ovanför triangelgolvet vilket visar på en viss styrka. Index har nu inte så många procent kvar upp till triangeltaket och väl där är det läge att vara vaksam ifall det rullar över på nedsidan igen. ...

Kurserna tenderar falla snabbare än de stiger

Enligt en amerikansk undersökning faller kurser i regel fyra till åtta gågner snabbare än de stiger. Det är alltså, ur teknisk synvinkel, en skillnad på börsuppgång och börsnedgång. Det finns alltså skäl till att skydda sig i oroliga börstider. Om man tittar på en graf syns det ganska tydligt att kursfallen kommer överraskande och hastigt. Det innebär att det är lättare att hinna positionera sig när vi, som nu befinner oss i ett bottenläge. ...

Do the opposite of what the sovereign wealth funds do! - Part III

More or less exactly one year ago (Jan 31, 2008) I listed three reasons for why I would short the stocks the sovereign wealth funds (SWF) invested in at the time. In a follow-up blog (about half a year ago on June 18, 2008) I showed how the strategy of shorting SWF-stocks would have paid of handsomely. Now, the other day, I read in WSJ that many of the middle eastern sovereign wealth funds (which make up a major part of all SWFs) are starting to look at opportunities at home and in emerging markets such as India. If we should follow my advice of using these SWFs as contrarian indicators we should avoid middle eastern stocks! OK, that sounds fine with me! ...

Fortum - risk för tillfällig kortslutning

Fortum ”Fortums resultat för 2007 var bra. Koncernens finansiella ställning är stark”. Så står det att läsa i Fortums årsredovisning för år 2007. I bokslutskommunike´ 2008 (2009-02-05) är rubriken : ”Ett bra år”. Det är säkert inte många börsföretag som kan komma med sådana glada utrop - om de inte finns i en bransch där ständiga elchocker i form av prishöjningar är möjliga utan att kunden dör. Fortum etablerades 1998 och köpte i snabb takt upp krafttillgångar i Finland, Sverige och Norge. Stora Ensos vatten och kärnkraftstillgångar i Sverige och Finland köptes upp 2000-2001. Åren därefter försvann det svenska elbolaget Birka (där Stockholms stad ägde 50 %), flera norska (Hafslund,Norge 34%) och svenska energiproducenter följde med in i en uppköpstrombon, som bara kunde stoppas av konkurrensmyndigheterna. Det var populärt att sälja ut tillgångar i form av vattenkraft och skog under denna period för att få snabba vinster. Man skulle koncentrera sig på kärnverksamheten. Insatsvarorna skulle man lika gärna kunna köpa på marknaden till bra priser. Många säljare ångrar sig säkert idag när sanningen kommit ikapp verkligheten. När man vill låna pengar i orostider är också fasta tillgångar ovärderliga. Av statligt ägda elkraftbolag i Norden (Vattenfall, Statkraft och Fortum 50,86 %) har det privata ägandet inte ökat. Det gäller även för övriga Europa där statligt ägande av energibolagen är dominerande. Beredskaps –och andra strategiska skäl ligger givetvis bakom detta. Världens största energibolag E.ON där före detta Sydkraft ingår är dock helt privatägt och noteras liksom Fortum på börsen. Ett stort antal personal- och pensionsfonder äger aktier i Fortum, vilket ger en antydning om låg risk i företaget. Fortum har tre ben att stå på men med närliggande verksamheter: Kraftproduktion 75%, Värmeproduktion 8% och Distribution 7 %. Kraftproduktion sker huvudsakligen i Sverige och Finland i lika omfattning..Vattenkraft 2008 utgjorde 44% (39), kärnkraft 46% (49) och värmekraft 10% (12). Resultat 2008 (i miljoner euro). 2007 års siffror inom parentes. Omsättning 5336 (4479). Rörelseresultat 1963 (1847) Andra nyckeltal: skuldtäckningsgrad 73 % (52), soliditet 41 % (49), avkastning på sysselsatt kapital 18,7% (19,1). Utdelningsförslag: 1 euro per aktie – direktavkastning 6,45 %. Idag står aktien i 15,48 euro. De klart synliga förändringarna mellan jämförelseåren är ökningen av vattenkraftsdelen och minskningen av kärnkraftsdelen samt ökningen av skuldsättningsgrad och minskningen av soliditeten. Förändringarna har flera orsaker. Vattenkraftsökningen har främst att göra med underhåll och höjning av kapaciteten i Avesta kraftverk och kärnkraftsminskningen berodde på driftstopp i de båda kärnkraftverken Oskarshamn och Forsmark (sprickor i styrstavar). Fortum är delägare i båda verken med 45,5% respektive 22,2%. ...

Rapportregn

Kesko var en besvikelse på två tidigare säkra fronter och aktiekursen fick sig en skjuts nedåt. Resultatet Q4 var ungefär hälften än väntat och det är ganska anmärkningsvärt för defensiva Kesko. Även omsättningen minskade 2,3 % vilket heller inte hör till vanligheterna. Till på köpet blev utdelningen ”bara” 1 euro mot förväntade 1,40. Dessutom sänkte de sina målsättningar vad gäller ROE och soliditet! Keskos problem kommer inte främst från matvaruhandeln (50 % av omsättningen) utan från byggvaruhusen och satsningarna i Ryssland och Baltikum. De i kombination med inredningsdelen har minskat resultatet rejält det senaste året. Den stora frågan nu är framtiden? Värderingen är redan låg, Kesko handlas under P/B och fjolårets EPS på 2,22 ger P/E ca 7,6 på fredagens stängningskurs (B-aktien). Ok att Kesko inte känns spännande, men jag undrar om det blir så mycket värre? ...