Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hur ska staterna ta sig ur finansknipan?

På slutet av senaste Credit Bubble Bulletin skriver Doug Noland några kloka ord: \“I certainly don?t like the idea of the government setting investment policy. Let?s face it: it?s repulsive to have Washington dictating the allocation of financial and real resources. But the reality of the situation is that the bubble?s aftermath has left unworkable financial and economic structures. On the financial side, the focus should be on recapitalizing the banking system and reducing the banks? unmanageable burden of bad assets. With the overriding goal of not bankrupting the country, the broader securitization markets should be left to their own devices. On the real economy side, stimulus should be directed toward funding businesses, capital investment and national infrastructure projects. The focus should be on stabilizing the economy as it transitions away from a ?services?/asset-based economic model. ?Money? should be directed toward jobs rather than home and asset prices.\” ...

2017-05-30 12:02 · flute

OMXS30 10 februari

OMX har nu tagit sig upp till övre delen av konsolideringen och det är läge att börja bli lite försiktig. Som jag skrev i föregående inlägg siktar jag på att det kommer bryta upp från konsolideringen, men det är bara att vänta och se om och när det sker. Kortsiktigt finns det nu en uppenbar risk att det åtminstone behövs en paus i uppgången. Till att börja med har index stigit nästan 100 punkter på endast 5 dagar och det har medfört att det är kraftigt överköpt. Eftersom trenden fortfarande är ned, eller i bästa fall neutral, så bör man vara vaksam när det blir utsträckt på uppsidan vilket det nu är. Börsen har dessutom gått starkt över månadsskiftet och ofta blir det därefter en svagare utveckling under mitten av månaden. Till det ska läggas att det väntas nyheter kring ett stimulanspaket i USA under tisdagen och det kan vara läge att vara lite försiktig med positioner innan marknaden ger sitt omdöme. Det ser faktiskt lite oroväckande ut att de amerikanska indexen inte lyft särskilt mycket utan är kvar lite väl nära sina januaribottnar. ...

Revolutioner över hela världen

Den danske banken SAXO hade sin chefekonomi Stockholm i dag (9/2 2009). Han spår att det kommer att hända mycket i världen det närmaster året på grund av finanskrisen. 1) Han tror att den iranska regimen faller. Den iranska ekonomi är redan under press. Den viktigaste exportvara är olja och chefsekonomen David Bakkegaard Karsböl tror att oljan kommer att hålla sig kring 40 dollar fatet, kanske till och 35 dollar. Då minskar inkomsterna i Iran. ...

Den värsta kris världen någonsin skådad

Jag är just hemkommen från hotel Anglais i Stockholm där danska SAXO-bank bjöd på investeringskväll. Jag var inbjuden genom www.borstjanaren.se. Det var en fantastisk upplevelse att få lyssna till SAXO:s bank chefsekonom från Köpenhamn David Bakkegaard Karsböl. Han såg inga ljusningar någonstans. Hans föreläsning var mycket pessimistisk. När jag kommer hem ser jag på nätet hur mycket börsen gått upp i dag. Sedan jämför jag med vad chefsekonomen sa. Vad skall man tro. Jag håller på chefsekonomen. ...

DayTrading, en mans frihet !

Svettet forcerar längs ögonvrån, ådrorna på plats och klockan är 08.45 callen är öppen. Dagens agenda rullar om och om igen i den vänstra delen av hjärnan och siffrorna i den högra. H&M har rapport och skall presentera försäljningssiffror för månaden och efter en del förundersöknigar dagen innan tyder det på att det kommer bli en fett lyckad rapport. Man tar position i callen direkt från säljaren och får sin del av kakan, kursen stiger - likaså din profit. Redan en vinst på 4000 riksdaler och dagens profit är i hamn. Skall man ta vinsten nu eller invänta rapporten, det finns aldrig några garantier eller “jag måste ha rätt för jag har kollat alla siffror och räknat på algebra och alla dessa hjärnfrustrerande kalkyler, det måste bara gå min väg”. Nej min vän det finns inget sådant i denna värld så vitt jag vet, men vi ger det en chans och om rapporten kommer in bättre än väntat kanske min profit blir det trippla och jag behöver inte arbeta på hela månaden. Rapporten kommer in om en minut, marknaden är på helspänn och Stop-loss på plats. Damn det var en katastrofal rapport H&M redovisade och kursen rasar och likaså din profit. FAAAAAN!!! ...

Oskars Aktievärderingsmodell

Oskar Fredrik Renvalls metod att värdera aktier bygger på formlen (P/E) x (p/s) -—————— Kurs /Eget kapital Förenklar man den får man följande formel: Kursen x Eget kapital -——————– (allt angivit /per aktie.) Omsättning x vinst Jag betvivlar inte att Oskars formel skulle kunna fungera men jag förstår inte riktigt hur. Om man tittar på den förenklade version(hoppas jag förenklat rätt) ser man ju t.ex. att ett högt eget kapital gör aktien mindre köpvärd. Likaså kan en hög omsättning kompensera låg vinst. ...

Biotech förväntas vara starkt

Idag gick startskottet för The 11th BIO CEO & Investor Conference i New York. För alla som inte finns på plats bjuder konferensens webcast sändningar på en bra möjlighet att lyssna till ett stort antal mindre biotech/läkemedelsbolag. Från Sverige deltar bland annat Bioinvent, Diamyd och Karo Bio men även de två amerikanska bolagen som finns noterade på Stockholmsbörsen, Epicept och Oxigene deltar. Länk webcastlistan: http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=128628&p=conferenceAgendaList&id=1997141&day=1 I samband med starten av dagens konferens i New York publiceraras en investerar undersökning genomförd av BIO / Thomson Reuters, Investor Perception Study. I studien som genomfördes under december och januari deltog 80 institutionella investerare för att kartlägga Wall Streets inställning till biotech industrin. Enligt pressmaterial så tror 70 procent att biotech-branschen kommer vara starkare än den generella marknaden, 59 procent anser biotechaktier undervärderade och 57 procent räknar med en återhämtning under 2009. Enligt pressmeddelandet ser investerare bäst möjligheter i mid-cap bolag med projekt i sen utvecklingsfas. ...

Impact Coatings - Samtal med Torsten Rosell

Jag har varit i kontakt med Torsten Rosell som är styrelseordförande i Impact Coatings (IC). Mina frågor behandlade främst marginaler då detta är den punkt som jag som investerare vet minst om när det gäller IC. Att försäljningen kommer öka framöver och att bolaget kommer att bli lönsamt i takt med försäljningsökningen tror jag inte det är någon tvekan om. Nedan några av de svar som jag fick. “Vi anser själva att vi kan ta ut mycket bra marginaler och eftersom vi inte har tyngt balansräkningen med balanserade utvecklingskostnader så går det inte åt så många system för att denna marginal även ska slå igenom på resultatet. Hur stor marginalen är har vi emellertid valt att inte kommunicera, då detta skulle kunna försvåra förhandlingarna med våra kunder.” ...

Spelaktier rusar vidare....

Spelbolagsaktier rusar som väntat vidare idag och korrigeringen av de låga värderingarna fortsätter. Utveckling hittills 2009: Betsson + 22 % (rapport 13/2) Entraction + 48% (rapport 25/2) Net Entertainment + 46 % Redbet + 21 % (rapport 26/2) Unibet + 24 % (rapport 18/2) Intressant under dagen: Betsson meddelade idag att man tidigare lägger bokslutsrapporten till 13 februari. Detta brukar vara goda nyheter och ledningen bubblar nog av iver att berätta de fina siffrorna. Redbet fortsatte upp under för Redbet hög omsättning där nästan 1 % av bolaget omsattes. Här börjar nog vissa greppa den extremt låga värderingen nu med p/e på 4 antagligen för 2009 när Maltaskatten börjar kicka in. Placera.nu anger en motiverad kurs för Net ent till 50 kr i en analys. ...

200 kr om dagen - dag 8,9 och 10

Så här ligger det till just nu! Under dag 8 så gjorde jag en stor förlust och backade så att jag låg -50 kr, totalt! Detta skedde pågrund av ett köp i Epicept som rasade den dagen ganska kraftigt. Så här gick det till. Jag började att köpa när aktien hade gått ner ungefär 10-13 % då jag skymtade en botten. Detta stämde i det korta loppet och aktien gjorde en liten rekyl uppåt. Men jag antar att jag har blivit lite påverkad av er som kommenterat bloggen och jag försökte få till en större vinst än vanligt, så jag behöll den. ...

2017-05-30 12:01 · dojch