Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

200 kr om dagen - dag 12

Idag hann jag med ett rimligt antal affärer. Marknaden stod och vägde mycket, iaf i de aktier jag kollade på. SWED B - Köpte - 400 - 33,70 kr SWED B - Sålde - 400 - 33,40 kr SWED B - Summa: - 160 kr Såg ut som att index var på väg uppåt och det kändes som att banksektorn skulle haka på där. De stod och vägde men tyvärr gick det åt andra hållet. Han ut i bra tid i vilket fall. ...

2017-05-30 12:02 · dojch

Pricer-Rapport

Imorgon kommer Etikettbolaget-Pricer med sitt bokslut Pricer har haft tio svåra år på stockholmsbörsen, förra året kunde bolaget äntligen visa positiva resultat. Bokslutet kommer redovisas imorgon och det som aktieägarna sitter och väntar på är Pricers förväntningar av år 2009 tillväxten Hur utvecklas Pricer i USA(en marknad som Pricer inte har slagit igenom än) Orderingång under Q4 Hoppas verkligen Pricer kan fortsätt att redovisa vinst och att inte finanskrisen slår så hårt mot de lilla svenska företag som redan haft motvind i ca 10 år. ...

Nya uppdaterade värderingar

För några dagar sedan skrev jag om “intressanta värderingar”. Många nyfikna investerare hörde av sig till mig via email vilket förvånade mig inte. Bloggaren Yxhugg förstod värderingsmodellen som en viktig värderingsverktyg på aktiemarknaden. Det är betydelsefullt för investerare som vill veta närmare om värderingarna för att undvika missvisande resultat och prognos. Det är mycket positivt. Enligt Yxhuggs kommentar från en tidigare blogg av Sunbii: “_Det första steget är att försöka förstå vad man vinner på att multiplicera P/E med P/S talet. ...

Daytraderns vardag...

Upp kl: 07.00 - frukost med ett par koppar kaffe som ett måste. Familjen iväg kl: 07.30 till sina respektive åtaganden som skola och arbete och jag sätter mig vid datorn och börjar plöja samtliga ekonomitidningar som finns att tillgå på nätet , nästan i alla fall. Nyhetsbyråernas nyheter ska läsas och det tar c:a 1 tim att gå igenom allt, minst. En påtår sitter alltid fint efter en stund…Meilen ska gås igenom….Läsa, läsa,läsa och så en snabb morgonkoll på Redeye. Ny intressant blogg kanske ?? ...

Påverkar räntesänkningen XACT

Den här hyperintressanta frågan såg jag på DI:s snack-sida för ett par minuter sedan. Något svar har ännu ej kommit där. Är det någon som förstår det här på Redeye? Har signaturen Bneke rätt i sin förmodan. Vi som har XACT Bear t.ex. har vi förlorat hittills i räntenedgången och gör vi detta idag? Stort frågetecken från mig och här är frågan från Bneke Jag har en fundering angående XACT-fonderna och styrräntan. Anta att riksbanken sänker räntan mer än väntat. Terminerna borde då gå ner lite jämfört med underliggande index eftersom den förväntade avkastningen sjunker. Eftersom XACT använder terminer borde då både bull och bear tappa lite i värde om index står i +-0.0%. Hur stor är värdeminskningen (vega) om räntan sänks med 1 procentenhet? ...

In med en riktig affärsman i Riksbanken

Ingen i Sverige nu levande har varit med om räntesänkningar så snabbt och av dessa dimenssioner. Kan det vara någon som tvivlar på att vi står inför något mycket, mycket svårt, som Riksbanken ser bakom hörnet. Sådant läder skall sådan smörja hava, är ett gammalt ordspråk från i början av 1900-talet. För någon vecka sedan skrev jag om en konjunktur-klocka som jag hittat på Skandia-bankens hemsida. “Hur mycket är klockan” lydde rubriken här på min blogg. ...

200 kr om dagen - dag 11

Hade inte så mycket tid att trada igår, men gjorde en liten affär. RATOS - Köpte - 130 - 115,50 kr RATOS - Sålde - 130 - 116,25 kr RATOS - Summa: 60 kr Har kollat runt lite på en del aktier jag är intresserad av att börja trada i och hittade ett litet läge i Ratos. Minns inte just nu hur grafen såg ut. Men alltid positivt att det första köpet i en “ny” aktie går bra. ...

2017-05-30 12:02 · dojch

Otack är världens lön

Otack är världens lön! Här förhandlar Obama & Co fram det mest efterlängtade stimulanspaketet sedan “the New Deal” men börserna rasade! Orsaken var inte stimlulanspaketet utan istället räddningspaket nr 2 till bankerna som inte var tillräckligt detaljerat! Vilket skitsnack! Fråga istället vilka detaljer som saknades? Var den uttryckliga försäkran om att storbankerna är “too big to fail” eller kanske Tim Geithners mycket försiktiga svaromål i kongressen? Han verkade mest som en nervös student igår och vågade inte säga någonting. Jag undrar han ens skulle ha bekräftat att våren är på gång? Klart man skulle bli lite orolig och man satt tung i en rad storbanksaktier… ...

Vår enda räddning- låga börskurser

I stort samtliga inlägg här på Redeye så vädjar man till alla skribenter att tala och skriva positivt. Är man bara positiv så går börsen upp. Men är det primärt viktigt att börsen går upp. Börsen är ett symtom. Den visar hur ekonomin är. Den lever inte sitt eget liv och skall inte göra detta. Om en människa är sjuk så vill alla ha ned febern till varje pris. Men febern är inte ett problem i sig. Febern är ett symptom på att kroppen är sjuk. ...

Mona Sahlin har fått "el i baken"

I måndags upprepade Mona Sahlin kritiken mot regeringens planer på att bygga ut elledningarna till Europa. Så länge den europeiska elmarknaden inte fungerar lika bra som den nordiska, bör det inte ske enligt Sahlin. Eftersom priserna är mycket högre på kontinenten, skulle det bara innebära att de svenska kraftbolagen säljer elen där de får mer betalt. Detta skulle driva upp elpriserna i Sverige och drabba elintensiv industri och svenska jobb, anser Mona Sahlin. ...