Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

ASPEKT upptäckt som ger kris.

Docent Hasse Byström har i sin blogg här på Redeye hänvisat till “lundaekonomen” som ges ut vid handelsutbildningen i Lund. Där finns intervju med professor Lennart Schön och just docent Hasse Byström. De båda har båda i tid varnat för den kris som komma skulle och som också kom (augusti 2009). Professor Schön säger att det är en strukturell kris av konventionellt snitt och han han förutspått och välkomnar den också. Den kommer att ge så mycket i framtiden. Vi kommer att få en helt annat tjänsteindustri i Sverige och helt ny infrastruktur. ...

Daytrading, en solskenshistoria

Yxhugg och jag själv har skrivit en del om daytrading den senaste tiden och vi skriver lite grann från olika ståndpunkter och drar därför helt olika slutsatser om fenomenet daytrading. I mina bloggar så beskriver jag min egen verklighet så¨som den de facto är och att det går att göra sig sitt levebröd på börsen via daytrading. Yxhugg har som jag tolkar det en motsatt uppfattning om detta. Nu vet ju jag att det fungerar för min egen del och att det finns människor som lyckas mindre bra, gäller väl dom flesta branscher. ...

Daytrading - tragisk förlorarhistoria

På nätet finns berättelsen om en korttidshandlare som började bra, men slutade bankrutt. Daytrading är inte lätt för alla. Bushbaby inser rätt snart att courtaget är en betydande utgift, när vinsterna bara blir tioöringar. Han kommenterar: Internetmäklarna, vilka blodiglar… Drömmen om rikedom hägrar. Det går upp och det går ned. En dag skriver Bushbaby Nu har jag till sist sålt mina ångestframkallande guldgruve-fonder och är således helt likvid. Även om det var lite roligt att känna sig som Joakim von Anka med guldgruvor och allt, hade det varit ännu roligare om jag sluppit bli lika fattig som Kalle Anka på kuppen. ...

Biophausia kvick...

Biophausias nettoomsättning blev 580 Mkr (465) Rörelseresultat före avskrivningar 72 Mkr (52) Rörelseresultatet uppgick till 57 Mkr (45) VPA 0,15kr (0,18) före full utspädning Bolaget har ett starkt kassaflöde som täcker amorteringarna på lånen utan problem. 75 miljoner om året. Bolaget nådde inte upp till mina förväntningar och 740 miljoner i omsättning och det kan delvis förklaras med en minskning i parallellhandeln som minskade unde Q4 2008 jämfört med samma tid 2007. Den starka Euron har också pressat marginalerna då man köper i Euro. Dom stora utförsäljningar av lager som har skett i branschen har ökat prispressen . Chickenracet som jag nämnde i min analys på bolaget. Branschen genomgår en konsolidering och det påverkar naturligtvis bolaget. ...

Pricer-Rapport

I skrivande stund faller pricer på börsen….viktigaste detaljerna inför rapporten var som jag skrev igår Pricers förväntningar av år 2009 tillväxten Hur utvecklas Pricer i USA(en marknad som Pricer inte har slagit igenom än) Orderingång under Q4 Här kommer rapporten.Den markerade texten är nog orsaken till besvikelsen STOCKHOLM (Direkt) Pricer redovisar ett resultat efter skatt på 75,7 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2008 (21,3), motsvarande ett resultat per aktie om 0:07 kronor (0:02). Pricers resultat efter finansnetto blev för det fjärde kvartalet 33,8 miljoner kronor (20,7). Rörelseresultatet uppgick till 21,8 miljoner kronor (20,7). Bolagets nettoomsättning det fjärde kvartalet uppgick till 148 miljoner kronor (133). På skatteraden fick Pricer ett resultatbidrag om 41,9 miljoner kronor under kvartalet och 43,6 miljoner för helåret 2008, främst som en följd av aktiverade förlustavdrag. “Eftersom det nu är sannolikt att Pricer kommer att fortsatt uppvisa vinst så har aktivering skett baserat på bedömning av framtida vinst. Denna bedömning ska dock inte tolkas som en vinstprognos”, skriver Pricer i rapporten. Den prognos bolaget ger är att resultatet i år kommer att bli i närheten av 2008 års nivå. Av rapporten framgår inte vilken resultatrad som avses. Första delen av 2009 spås bli svagt som en följd av lägre orderingång än förra året. För perioden januari-december redovisar Pricer ett resultat efter skatt på 75,7 miljoner kronor (1,0), inklusive den positiva skatten om 43,6 miljoner (2,2), och en nettoomsättning på 427 miljoner kronor (432). Rörelseresultatet uppgick till 55,4 miljoner kronor (6,0). Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas ...

Onyttan med teve

Läsvärda ekonomibloggen Cornucopia har en mängd spartips denna vecka och dagens tips är att göra sig av med teven. Det är definitivt inte politiskt korrekt. I dagens samhälle blir man betraktad som en utomjording när man säger att man nästan aldrig tittar på teve. I detta sammanhang vill jag påpeka att teve inte är särskilt nyttigt överhuvudtaget, särskilt inte för barn. För knappt en månad sedan hade SvD en artikel om en amerikansk forskare som vill ha totalstopp för teve till barn under två år. Han kommer till den slutsatsen i en artikel publicerad i den medicinska vetenskapstidskriften Acta Paediatrica. ...

2017-05-30 12:02 · flute

How could I be so in tune with Goldman Sach and so out of touch with Riksbanken?

I am sorry for the length of this entry! If I had known from the beginning how long it would be I would never have started writing it……. I promise I will compensate you in the future, with shorter ones! You cannot agree with everyone, and in this blog I will discuss how aligned my opinions seem to have been of lately with Lloyd Blankfein, the boss of Goldman Sachs, and how orthogonal my views seem to have been with those at the Swedish central bank who are setting Swedish policy rates! ...

Riksbankens ställer till lågräntefest

Få har väl missat att Riksbanken sänkte reporäntan till rekordlåga 1% idag (från tidigare redan låga 2%). De flaggar även för ytterligare sänkningar framöver. Vi är därmed raskt på väg mot nollränta - USA är redan i princip där, Japan har varit där länge. Vad får nu denna räntesänkning för följder? För det första blir det med största sannolikhet billigare marknadsräntor. Bolåneräntorna kommer troligen att sänkas ytterligare. Därmed blir det kanske återigen mer tryck på bostadsmarknaden och ett ryck uppåt för bostadspriserna - något vi redan sett efter förra räntesänkningen - enligt senaste mäklarstatistiken har priserna i januari ökat både för bostadsrätter och småhus. Optimismen frodas bland bostadsköpare som tror att den värsta krisen är över och det strömmar till mer intressenter på visningarna. Men vad denna jätteräntesänkning säger är egentligen att det är fortsatt kris som gäller. Därmed finns en överhängande risk att ännu fler nu luras att köpa bostäder som de egentligen inte kommer att ha råd med när arbetslösheten sprider sig och räntorna sen höjs igen om något år. Dessutom blir det bostäder till groteskt höga priser. Min långtidsprognos om den svenska bostadsmarknaden står fortfarande fast - minst en halvering av de reala priserna från toppen. Om något år kommer folk att sitta fast med lån som vida överstiger bostädernas marknadsvärde, vilket drabbar både vanligt folk och bankerna som lånat ut pengar. ...

2017-05-30 12:02 · flute

Debt service ratio

Det senaste året har många finanstermer fått en konkret innebörd! Vi har subprime, emittentrisk, kreditrisk och nu senast “debt service ratio” (DSR). DSR beskriver hur stor andel av inkomsten som hushållen lägger på sina lånebetalningar. Grafen nedan visar DSR från 1900 tills idag och tyvärr är höga värden inte bra… Grafen kommer från en intervju i Barrons med Ray Dalio från Bridgewater Associates. Han talar egentligen om att vi nu upplever en “avskuldisering” istället för en traditionell lågkonjunktur. Det är också därför som alla är så förvirrade just nu. Beviset på det är bl.a. denna kurva. DSR toppade senaste på 30-talet och då visade sig korrigeringen bli ganska brutal! Det var också då vi senast upplevde en “avskuldisering”. Han menar att DSR måste komma i balans innan vi kan få en stabilitet i ekonomin. Hela artikeln är mycket läsvärd och den hittar ni här. ...

Tillfälle i lågvärderat bolag

Varför är Redbet värderat till mindre än hälften av andra spelbolag undrade någon. Det är nog dels för att det är ett litet bolag på en liten lista som inte får så mycket uppmärksamhet. Men det beror nog också på osäkerhet då bolaget opsykologiskt slutade med att redovisa månadsomsättningar samtidigt som Nextpoker försvann. Företaget har i bl.a pressmeddelande sagt att bortfallet av Nextpoker endast får marginell betydelse för resultatet men det verkar inte marknaden tro på. Jag tycker att pressmeddelandet är väldigt tydligt men svaret kommer ju i kommande rapporter. Vi kan nog räkna med att en del spelare stannat hos Redbet och att bolaget har tillväxt i övriga delar. Vd har sagt samma sak som står i pressmeddelandet när jag pratat med honom och han gav mig en positiv bild av läget. ...