Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

För tidigt att chansa i Swedbank

Swedbank står för 3 procent av Ukrainas kreditmarknad. Då känns det inte så bra att Fitch har sänkt deras kreditbetyg och S&P lutar åt att göra det samma. Att finansministern har hoppat av är lite extra grädde på moset. Jag blir inte helt förvånad om de 19 miljarder som Swedbank lånat ut vid årsskiftet kommer att skrivas ner ytterligare. Ukrainas ekonomi ser ju inte ljusare ut av att 40% av landets export är stål, vars priser har gått sådär på sistone. Det blir inte heller bättre av höjda gaspriser för industrin från Ryssland. Nej, jag håller tassarna borta från Swedbank, jag vill se en renare balansräkning först. ...

Favoritaktier 1/2009

Då var det dags får den kvartalsvisa uppdateringen av mina favoritaktier. Denna gång har jag jämfört börsen och mina favoritaktier från det att jag senast uppdaterade portföljen den 18 nov-08 tills idag (16 feb-09). Observera att alla aktier har samma vikt i jämförelsen. En förändring är gjord och det är Wärtsilä som faller bort. Kursutvecklingen är dock med i jämförelsen. Utveckling Helsingforsbörsen: -7,7 % Utveckling favoritaktierna: +13,2 % Getinge (utveckling: +8,7 %) hade en riktigt bra rapport där vinsten ökade 18 %. Utdelningen var aningen sämre, men orsaken till att man äger Getinge är tillväxten. Således ingen anledning att förändra detta. ...

EpiCept & tålamod

Bloggsignaturen “aktiealex” är orolig över sitt innehav i EpiCept och jag kan ärligt erkänna att det är jag med, men min specifika oro förklarar jag dock längre ner i denna blogg. En sak är dock säker. Att vara aktieägare i EpiCept innebär sannerligen påfrestningar för ens tålamod. EpiCepts konvertibelemission slog ju nyligen till som en bomb på börsen, vilket resulterade i att det senaste uppbyggda “fundamentala” värdet från den positiva fas II-studien för smärtkrämen NP-1 samt den amerikanska läkemedelsmyndighetens positiva utlåtande angående en registreringsansökan för Ceplene - jämnades med marken. Man slutar aldrig att förvånas över den kvartalskapitalism som präglar börsen. ...

Min dator har kraschat.

Sitter nu på Biblioteket. En adapter till min dator har gett upp. Det blir till att skaffa en ny, vilket kan ta någon eller några dagar. Inlägget kan ses som en påminnelse om att tekniken inte alltid är att lita på. Text-teve håller mig medveten om vad som händer i grova drag. Blir det kritiskt så är det telefonorder som gäller. Detta är andra gången i mitt liv som det blivit totalstopp. Förra gången var i maj 2006, mitt under värsta börskrisen. Aktierna föll hejdlöst. Jag kände mig verkligen hjälplös, men min mäklare gick in och sålde samtliga kritiska innehav. ...

200 kr om dagen - dag 15

Idag lade jag allt annat åt sidan och fokuserade på tradingen. Tänkte att jag skulle testa en liten ny taktik. Det gick så där, många affärer blev det iaf. ODD MOLLY - Köpte - 100 - 77,25 kr ODD MOLLY - Sålde - 100 - 76 kr ODD MOLLY - Summa: - 145 kr Efter att aktien rusat på besked bestämde jag mig för att försöka hitta en botten på den nedåt rekyl som kom. Tyvärr blev det aldrig någon rekyl uppåt sedan igen. ...

2017-05-30 12:03 · dojch

epicept- tiden är den bästa medicinen?????

Skrev för ett par veckor sedan om hur stark epicept aktie var som steg med hela 32 procent. Veckan efter så föll den med hela 30 procent. Jag tror att jag nog inte var ensam med att tror att aktie nu verkligen skulle få sin revansch. Jag har alltid varit långsiktigt i denna aktie men snart börjar ju tålamodet att brista. Allt börja verkligen bra med FDA- ansökan och NP-1 studien…….., När vänder oturen…….dom säger ju att tiden är den bästa medicinen men men mitt tålamod…… ...

WESC

Namnet är svårt att uttala men en sak är säker, varumärket är hett på landets skolgårdar. Vi som arbetar inom skolans värld har sett mode komma och gå. För 2-3 år sedan var Björn Borg det hetaste varumärket bland högstadie- och gymnasiungdomar. Björn Borg kalsongerna är idag inte lika synliga som förr då det var inne att ha byxorna vid knäna men BB väskor är fortfarande en vanlig syn. BB känns inte stekhett längre och det har inte aktiens kursutveckling inte heller varit på ett tag. Därmed inte sagt att BB inte är ett välskött bolag som har en god framtid framför sig… ...

Missar Conan helt?

Funcom har rapport nästa måndag och som jag skrev tidigare verkar marknaden inte ha några större förhoppningar om intäkter. Kursen ligger i skrivande stund på 4NOK och bolaget handlas fortfarande under kassan, då börsvärdet ligger på ca 270M SEK och kassan vid Q3 på ca 294M SEK. Enligt mig är denna “oro” helt obefogad även om den stora intäktskällan Age of Conan vid den här tiden förlorade mest av sina betalade abonnenter. ...

Stabila Kesko?

Kesko anses vara ett av de mer stabila bolagen på finska börsen och därför accepteras en ganska medioker lönsamhet. Efter gårdagens försäljningssiffror kanske man borde ompröva stabiliteten? Matförsäljningen var helt ok (+3,6 %) och det ska väl mycket till innan den viker ned kraftigt. Tyvärr står den bara för ca 43 % av Keskos totala försäljning och det är i resterande delar man hittar frågetecknen. Rautakesko (byggvaror) minskade med 29 %, bil- och maskinförsäljningen med hela 34 %! Dessa delar står för ca 40 % av Keskos totala försäljning. Fortfarande är Kesko relativt stabilt, men orosmolnen hopas sig. ...

Konsekvenserna av rymdkrockar

Jag läser idag att en rysk och en amerikansk satellit krockat 80 mil över jordens yta. Det var inte helt oväntat att något sådant skulle hända förr eller senare. Det finns idag massor med objekt som ligger i banor runt jorden - många aktiva satelliter förstås, men även rent rymdskrot såsom pensionerade satelliter, utbrända raketsteg, delar av sönderbrutna satelliter, m.m. Dagens händelse var första gången som två hela satelliter kolliderade av misstag - tidigare krockar har varit med mindre skrotbitar. Den amerikanska satelliten tillhörde satellittelefonbolaget Iridium, som tydligen ändå klarar sin täckning genom att flytta om några andra satelliter. ...

2017-05-30 12:03 · flute