Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Precise B - Mobile World Congress

För andra året i rad blev Precise Biometrics idag belönade med ett pris på mobilmässan i Barcelona. Anledningen till detta är tävlingen SIMagine som årligen arrangeras på mässan av smartkorttillverkaren Gemalto i samarbete med Sun Microsystems och Samsung. Tävlingen grundar sig på deltagarnas innovationer med användningsområde inom applikationer för SIM-kort på mobiltelefoner utrustade med NFC (Near Field Communication) och ifjol blev Precise Biometrics belönade med en silverplats för sin teknologi “Precise Match-on-SIM”. Vilket pris det blev i år har dock ännu inte offentliggjorts från bolaget men att det blev ett pris är jag säker på eftersom samtliga finaldeltagare belönas. ...

Kursutvecklingen i Funcom...

De senaste dagarnas uppställ i Funcom har varit ett stor frågetecken för mig, även om jag hela tiden har hävdat att bolaget är undervärderat. nu har jag dock snappat upp att det ryktas om att Funcom själva skulle ha läckt ut information om kommande intäkter, alltså om Q4 och Q1. Ryktet säger att de ska komma in som väntat när det gäller Q4, men att Q1 ska vara aningen sämre än Q4. ...

200 kr om dagen - dag 16

Jag kände efter igår att det blev lite för många affärer. Så jag försökte begränsa mig lite idag och bara ta de “självklara”. KARO - Köpte - 1200 - 9,35 kr KARO - Sålde - 1200 - 9,50 kr KARO - Summa: 150 kr Den gick ner även idag och 9,35 såg bra ut. Sålde direkt på 9,50. Sedan skönk den som en sten. KARO - Köpte - 1200 - 9,20 kr ...

2017-05-30 12:03 · dojch

Active Biotech - framtida finansiering tryggad!

Beträffande Active Biotechs framtida finansiering så finns det två vägar att gå: endera en garanterad konvertibelemission eller ett eller flera partneravtal. I denna kontext är det särskilt värdefullt att Active Biotech kan ståta med resursstarka (läs: långsiktiga) och hängivna huvudägare. KAPITALSTARKA, DEDIKERADE HUVUDÄGARE - STARKT SIGNALVÄRDE Kapitalstarka och dedikerade huvudägare som MGA Holding och Nordstjernan i ägarlistan samt Catella och Brummer & Partners borgar för att det inte blir något problem med bolagets framtida finansiering. ...

Orexo, rapportkommentar

Orexo presenterar på morgonen en mkt bra rapport, där det finansiella resultatet i stort ligger i linje med de bevakande analytikernas estimat. Bolaget redvisar ett resultat för q4 om -14,4 MSEK, där de estimerade resultaten låg i ett spann mellan -40MSEK och +18MSEK med ett snitt vid -4MSEK. Bolagets finansiella ställning står sig mkt stark och kommer med största sannolikhet stå sig fram till att bolaget blir självförsörjande. Bolaget själva bekräftar att under nuv omständigheter räcker finanserna under hela 2010. Under året väntar en rad ersättningar, bl a; ...

2017-05-30 12:03 · krax

ÅAB beger sig västerut

Igår bekräftade Ålandsbanken köpet av Kaupthing Sverige eller rättare sagt russinen av forna Kaupthing Sverige. ÅAB tar över private banking, förmögenhetsförvaltning och institutionell aktiehandel. Huvuddelen av företagsutlåningen (men inte allt?), exponeringen mot Lehman Brother samt eventuella rättstvister m.m. är bortförhandlade. Slutligen ska Kaupthings likviditetsstöd återbetalas till Riksbanken, vilket enligt Afv.se uppgår till ca 1,7 miljarder SEK. Köpeskillingen går loss på 414 MSEK. Därmed tar Ålandsbanken steget västerut till det facila priset av ca 38 Meuro samt ytterligare ca 156 Meuro i likviditet. Bankens balans ökar med ca 20 %. ...

Ecuadors skuldbetalningsproblem

I lördags beordrade Ecuadors President Rafael Correa att spanska oljebolaget Repsol-YPF och franska oljebolaget Perenco snarast ska betala in obetalda skatter. Det hela bottnar i ett beslut från 2007 om att oljebolag i Ecuador ska betala 99% av oljeinkomster över ett visst pris per fat i skatt. De två oljebolagen fick 48 timmar på sig att betala sina skatteskulder eller så skulle de få tillgångar beslagtagna. Att man nu börjar kräva in skatterna har såklart att göra med att det är brist på pengar i Ecuadors statskassa. ...

2017-05-30 12:03 · flute

Taleb & Roubini

Nassim Nicholas Taleb, som skrivit den omtalade boken \"The Black Swan\", och Nouriel Roubini, känd för att ha förutsagt den nuvarande krisen, är idag två heta namn inom ekonomi. Häromdagen intervjuades de båda på CNBC. Ingen av dem tror att denna kris är över än, utan att det kommer att bli värre. Klart lyssningsvärda: Del 1 Del 2

Guld och silver (del 2)

Guld och silver del 2 - den senaste prisutvecklingen Läs gärna del 1 först för att få lite längre bakgrundshistoria om guld och silver. Ingen ekonomiintresserad har väl missat hur priserna på guld och silver har stigit enormt de senaste åren. Priserna brukar räknas i dollar per troy ounce (drygt 31 gram) - guldpriset har tredubblats och silverpriset har mer än dubblats (som synes var det dock ännu högre för ett år sedan). ...

Är ni trötta på låga bankräntor?

Jag har en idé om hur man kanske skulle kunna hjälpa en del företag på traven samtidigt som vi småsparare får bättre avkastning på våra pengar. Idén bygger på två antaganden: 1) Att svenska företag behöver mer finansiering (i form av lån) än vad bankerna är beredda att ge dem. En del artiklar i pressen pekar på detta, finansministern pratar ofta om hur banker måste börja låna vidare de lån de får av staten och t.o.m. riksbankschefen pratar om möjligheten för oortodoxa lösningar som att låna ut direkt till företag. ...