Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Svälta räv

General Motors har tagit ett rejält punggrepp om dom svenska skattebetalarna. Nu sitter vi där med en svettig hand om pungen och vet inte om vi ska ta bort den eller låta den klämma till ordentligt. Hur länge håller vi emot ? Det liknar ett gisslandrama och GM gör det enda smarta drag dom kan göra och det är att skicka räkningen till oss. Räkningen dom senaste 19 åren ligger på c;a 3,5 miljoner kronor OM DAGEN. Totalt 25 miljarder än så länge och Saab upprepar varje år att nästa år så kommer vi at visa vinst. Yeah sure ! ...

Stora rörelser idag...

Inte bara på aktiebörserna. Stockholmsbörsens OMXSPI-index föll -4,47% med bankaktierna på slaktbordet och USA:s S&P500-index föll -4,56% vilket ju är ganska stor rörelser, men som jag nämnde i förra inlägget så var det lite mer tumultartat i Ryssland, där börserna föll 9,4% och stoppades under en timme. Räntorna på längre amerikanska statsobligationer handlades ner rejält - en flykt till \“säkerhet\” hos investerarna. Se diagrammet ovan. Tur i oturen för Obama, som därmed kan låna billigare för att finansiera sitt nyunderskrivna räddningspaket. Guldet började runt tvåtiden i natt att stiga våldsamt, från redan höga 940 USD/oz till runt 970. I svenska pengar blir det rekordhöga 275 kronor per gram. Silvret följde med till drygt 14 USD/oz, vilket blir cirka 4 svenska kronor per gram. Extrem flykt till säkerhet kallas sånt. Strunt samma att guldet inte ger någon utdelning, bara pengarna är säkra. WTI-oljan föll idag runt 6% till under $35 per fat. Här lär de som jag nämnde för några veckor sedan som började lagra miljontals fat med olja för att spekulera i stigande priser få det ganska svettigt just nu! Men de mest uppseendeväckande rörelserna var i valutor. Den svenska kronan försvagades mot euron med 1,74% till nu senast 11,14 SEK/EUR. Euron i sin tur försvagades med 1,6% mot amerikanska dollarn och därmed föll kronan nästan 3,6% mot dollarn. Kronans och eurons fall mot dollarn kan ju förklaras med att Moodys rapport om de västeuropeiska bankernas lån till Östeuropa skapat oro för de europeiska valutorna. Men dollarn stärktes till och med mot den japanska yenen. ...

2017-05-30 12:03 · flute

Östeuropas lån från Västeuropas banker

Nu börjar det se allvarligt ut för västeuropeiska banker. Kreditvärderingsinstitutet Moody\’s kom idag med en rapport om hur illa ställt det är med östeuropas ekonomier och hur mycket västeuropeiska banker har lånat ut. Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Kroatien, Rumänien och Bulgarien ligger sämst till, enligt denna rapport, men Ukraina, Kazakstan och Ryssland är också under press. Här har jag hittat ett diagram som visar hur mycket respektive västeuropeiskt lands banker har lånat ut till respektive östeuropeiskt land. Tyvärr är siffrorna lite gamla (från mars 2008), men den grova bilden får man i alla fall. Jag ska senare försöka hinna hämta de färskaste siffrorna och sammanställa till diagram. ...

2017-05-30 12:03 · flute

Framtid för Svensk choklad?

Köpte ett antal andelar vid 26 kr. och har fått en rejäl ökning. Frågan är om det håller i sig… På fördelssidan ser jag att företaget är lågt värderat jämfört med konk. samt att konfektyr sällan är något som drabbas särskilt hårt i sämre tider. - Jag menar, vem har inte dragit i sig en kexchocklad i rent medicinskt syfte när något har känts motigt? Cloetta är också ett bolag som jag har den rätta “magkänslan” för. Man värnar om sitt varumärke på ett sätt som jag tror har gett utdelning. ...

Epicept - tålamod

Ser att flertal personer här inne regera på min blogg igår, det är intressant att dom flesta här känner likadant angående Epicept och allt som ingår i den. Har forskat en hel del i Epicept och samtidigt följt alla dom mest intressanta forum som finns, och kommit fram till att dom flesta skribenter klagar på epicepts förmåga att leverera. Man klagar på att Jack hela tiden skjuter upp på saker och ting. Tycker faktiskt att det låter är lite konstigt, samtidigt som jag vet att många vill sprida osäkerhet i olika sidor på nätet. Om man nu kollar lite närmare på detta så ser man att Epicept har till stora delar hållt dom tidsramar som man kommunicerat ut, ifall man nu bortser från 2008. ...

Aktietorgskväll

En inspelning från kvällens presentation i Stockholm. http://www.divshare.com/download/6580401-f36 00:01:58 Clinical Laserthermia System AB http://www.clinicallaser.se./ 00:45:53 White Shark http://www.whitesharkfilm.com/ 01:12:55 SnoWolverine http://www.wolverine.se

Hebi - samtal med ekonomichefen

Jag pratade med ekonomichefen i Hebi, Lennart Ericsson i måndags med anledning av budet som kom i torsdags. Enligt honom så ligger konvertibellånet kvar i moderbolaget. Men merparten av de övriga skulderna ingår i affären. Han kunde inte precisera storleken på skulderna men lovade att återkomma om jag så önskade. Biotech skulle också ingå i affären enligt honom. Mer information skulle komma i kallelsen till bolagsstämman. Något datum var inte bestämt men han trodde på första veckan i mars. En kallelse måste komma senast två veckor före stämman och om den ska hållas första veckan i mars måste kallelsen komma denna vecka. Personligen tror jag mer på att kallelsen kommer i samband med rapporten på tisdag 24/2. ...

Är Moodys före, efter eller mitt i kurvan...

…eller är de kanske rent av helt av banan? Jag börjar med att citerar DI:s ingress från dagens webbupplaga. “En rapport från kreditvärderingsinstitutet Moodys fick bankaktierna på rejält fall på tisdagen. I den heter det att Östeuropa nu gått in i en lång och djup ekonomisk nedgång vilket ökar risken för många västerländska banker med intressen där.” Efter att betraktat dagens börshändelser lite här och var i världen kan man lugnt konstantera att Moodys, oavsett om de har rätt eller fel så har de makten. ...

2017-05-30 12:03 · tony1

Active Biotech: Teva sticker ut hakan - Laquinimod ...(!)

Teva Pharmaceuticals höll idag, per 090217, “a conference call” m.a.a. årsbokslutet och Q4-rapporten. SPARKLING NEWS … VERY PLEASED …(!) I samband med denna dragning, lyfte Teva specifikt fram, att man var … “Very pleased with the Fast track issue from FDA regarding Laquinimod …”(!) ANMÄRKNINGSVÄRT POSITIVT …(!) Det som är särskilt anmärkningsvärt, är att TEVA ALDRIG elaborerar om sin innovativa forskningsportfölj i samband med att man släpper finansiella rapporter …(!) ...

Epicept, avtal eller inte, nord och syd?

Befunnit mig på resande fot hela dagen och sitter nu på tåget mellan Stockholm och hemorten, för övrigt en dryg resa efter en lång dag i den kungliga hufvudstaden där det är fullt drag pga Pirate Bay rättegången. Vem vinner? Ägnar som vanligt en stund åt att titta igenom inläggen på nämnda bolags forums hemsida på Avanza. Endera skriker “Avtal imorgon!!!” grundat på vad? Endera dementerar och säger “no deal!!”. Vad baseras allt detta på?Förutom de uttalande gjorda av ledningen såklart. I viss mån finns det säkerligen haussare och baissare som vill få kursen åt endera ena eller andra hållet för de tror de kan påverka det stora maskineriet. Den stora delen tror jag dock består av småsparare som gett sig in i något de tror på till 100% men som de inte har full koll på, “miljonär om en vecka” verkar vara den ständiga tron. ...