Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tankat Karo Bio.

Även er Terapist har nu tankat Karo Bio. Efter det minst sagt dystra nyheterna från Seco Tools bestlutade jag att sälja på ca +/- 0 och dra in rubbet på Karo Bio istället. Den senaste tidens nedgång bekymrar mig inte, snarare tvärtom. Jag ser det som en fråga om NÄR och inte OM avtalet eller uppköpet kommer. Härmed uppmanas alla amerikanare att fortsätta köpa Big Mac med extra allt. And make me rich mofo’s! :-) ...

Topotarget, Merck skrotar ansökan för Zolinza

Merck har under gårdagen dragit tillbaka sin registreringsansökan hos EMEA beträffande cancerläkemedlet Zolinza, för behandling av kutant T-cell lymfom (CTCL). 2006 godkändes Zolinza av FDA och den nu återtagna europaansökan grundar sig på att EMEA anser att data är otillräckliga för ett godkännande. Studien som det handlar om är icke randomiserat där det i Europa krävs randomiserad studie för att nå godkännande. Zolinza tillhör klassen HDAC hämmare och redan vid godkännandet i USA 2006 fick beslutet en hel del kritik. ...

2017-05-30 12:04 · krax

Glöm ej imorgon, Starbreeze

Imorgon innan öppning kommer Starbreeze med sin delårsrapport. Som ett av väldigt få bolag tror jag vi kommer få se en rapport som “sprudar” av optimism och all time high i omsättning och även vinst på ett kvartal är att vänta sig. Mine egen prognos för Starbreeze är en omsättning kring 90 miljoner för året 2008/2009 vilket betyder en omsättning 22 miljoner imorgon. Nu tror, eller snarare trodde jag att Star skulle fortsätta sin stigande omsättning under hela 2009 och därmed visa högre omsättning 2. halvan av året än första. ...

Snitta ner!

Det pratar mycket om att “snitta ner” sig nuförtiden. Efter att ha läst reaktionerna på Malkas ras slog följande tanke mig: Vad hände med att “snitta upp” sig? Rent logiskt borde vi köpa fler aktier i bolag som visar uppgång efter att vi investerat eller är jag helt fel på det nu? Kontentan är att många i dessa tider kastar mer och mer pengar in i eldar som kanske slocknar fortare än kvickt, för att det ser billigt ut och det blir en massa mer aktier i depå. ...

"En bil i baken"

Att få ”en spark” i baken är smärtsamt men i regel överkomligt även för en politiker. Att få en ”bil i baken” som man själv styrt dit är allvarligare. Saab har haft General Motor som autopilot. Efter USA- bilmarknadens totala dikeskörning, vill man nu lämna över ratten till den svenska regeringen (Maud Olofsson) med de svenska skattebetalarnas pengar som bränsle och bärgningsbil. Maud Olofsson uttrycker nu sin indignation över att GM inte tar sitt ansvar. Vilket ansvar? Vet inte vår näringsminister att, sett ur företagsekonomisk synvinkel så tar ett privatbolag sitt ansvar genom att rensa bort olönsamma delar, oavsett det rör personal eller produktion. Samtidigt försöker man att få så låga kostnader som möjligt för avvecklingen. ...

Varumärket Sverige

Vad är Sverige förutom en dansande midsommarflicka med blommig kjol? Jo, Sverige är H&M, IKEA, Ericsson, Volvo, Scania och Saab - starka varumärken som rotat sig i den svenska folksjälen. I en allt mer globaliserad värld är det lätt att bli insnöad i nyliberalistiska ideologier och med olika ekonomiska faktastudiers hjälp hävda att frihandel och antiprotektionism är den ända vägen till att behålla en hög välfärd. Företagen skall alltså utnyttja de komparativa fördelarna och lägga ner olönsam verksamhet. I en superkonjunktur som vi upplevt under de senaste åren känns det således som självklart att hålla med om detta eftersom de ekonomiska hjulen snurrat av sig själva tack vare enorm tillväxt från utvecklingsländerna vilket orsakat ett smärtfritt flöde av arbetskraft från gammalt till nytt. Men hur blir det nu när de moderna tidernas största lågkonjunktur står i boxningsringen med handskarna på och börjat slå omkull det ena företaget efter det andra på grund av att globaliseringens konkurrens snabbt strypt såväl marginaler som balansräkning? Skall vi då sätta oss på skolbänken och föra landet in i total stiltje under en period tills nya ideér skapat ny industri? ...

VD intervju med Guideline

Jag lämnade för någon vecka sedan en väldigt positiv inställning till redeye och tycker fortfarande det är en mycket bra sida med stort utvecklingpotential. Men samtidigt blir jag lite besviken när jag läser senaste publicerade VD intervju tycker jag att som journalist borde lite fler kritiska frågor till VD intervjuen ställas. Eller så borde forumet kallas vad det egentligen är: “vd informerar”. Frågorna är vinklade åt ett och samma håll och inga frågor av mer kritiskt innehåll ställs. ...

Blankning?

Hej, tänkte att jag kunde få lite hjälp av den kunskap som finns här på sidan. Jag undrar hur blankning fungerar rent praktiskt (jag är väl införstådd vad det innebär). Jag undrar mer: Vad kostar det? Vad beror kostnaden på? Hur länge lånar man aktierna? etc. Kul om någon med insikt vill belysa mig

OMXS30 18 februari

Index har nu backat tillbaka en del vilket är helt enligt förra veckans analys. Efter att ha klamrat sig fast på höga nivåer bildades en 123-high och en slags dubbeltopp och målet för den är 630. Triangelformationen har sitt golv vid 605 och det blir troligtvis ett test av den nivån också närmsta veckan. Det är alltid oerhört svårt med nivåer och det bästa man kan göra är att ha bevakning vid vissa nivåer. bör man avvakta med köp ytterligare ett tag tills det blir mer utdraget på nedsidan. ...

Återupplevelser

Gårdagens ras fick mig att minnas forna tider som t.ex. oktober 2008! VIX slog nya rekord och aktier var det snabbaste sättet att förlora pengar! Vi testade åter oktoberbottnarna och det känns sannerligen inte som de håller att stampas på hur mycket som helst. Om de håller dock, har vi en positiv signal utan dess like men det är mest from förhoppning. Just nu känns talet om låga värderingar som en klen tröst - vi har redan mycket låga värderingar! Frågan är väl bara vad man nöjer sig med själv? Om återkopplar till början på 90-talet och de krisvärderingarna så vände de finska börsbolagen på ca P/B 0,3-0,5. Dit har vi en bit kvar, men som man såg under fjolåret kan vi komma dit snabbare än man tror… ...