Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vi kan inte leva utan kärleken

Ni vet hur det är när man träffar sin kärlek för första gången, i tåget, i ett fik, på internet eller via en gemensam vän. Man går hem samma dag och har fjärilar i magen, man kan bara inte sluta tänka, målar upp en bild, en bild som blir en dröm. Morgonen där på vaknar man med förhoppningar om att hitta något om sin kärlek på nätet. Man häller upp en kopp kaffe för att sedan söka vidare. Dagarna går och man kan bara inte sluta tänka, när ska man ta första steget, man väntar ibland alldeles för länge och den lycka du skulle ha fått, fick någon annan istället. Vi är helt enkelt för fega ibland ...

Att ta tillbaka gåvor...

Man brukar säga att om man ger något så ska man inte ta tillbaka det. Frågan är om det gäller även på aktiemarknaden. Här syftar jag på exv Hexagon… Undrar om inte Ola Rollen, tillsammans med sin styrelse för den delen, börjar ångra utdelningsbeskedet snart. Visserligen handlade det inte om någon större summa men ändå. De pengarna kan behövas. I samband med rapporten nämnde de att de låg klart under konvenanterna (så många nya ord att lära i denna kris). Minns nu inte riktigt men har för mig att det handlade om ca 3,4 vs avtalade 3,50. Enligt ledningen behövdes det enbart stabilisering på valutamarknaden för att man skulle ro hem det här. ...

2017-05-30 12:04 · nejab

Housingcrisis

Det är mycket ståhej just nu kring den kris som pågår i fastighetssektorn. Främst i USA (även om upplägget inte är helt annorlunda på andra håll läs Spanien, England, Östeuropa). Det var inte många som oponerande när priser steg hejdlöst men nu när den trenden har tagit slut hör man många politiker säga att det är dags att stoppa nedgången. “We can´t afford houseprices fall another 10-15 percent” Ytterst märkligt faktiskt eller? ...

2017-05-30 12:04 · nejab

Passivitet Uppgivenhet Opportunity

Det går att studera statistik över vem har gjort vad i vad sedan årets början. Då framstår ett tydligt exempel. Trelleborg i händerna på en tysk bank. En bank som måste vara daytrasarens paradis. inte ett enda köp som ligger kvar på hela året. Idag bara gjort en affär så här långt i Trelleborg Sett ur ett mkt långt perspektiv så är det ett bolag som hör hemma i ett bättre index. Därför så anser jag att det är tveksamt om den tyska banken vill arbeta på den Svenska marknaden eller så är det offret för krisen. ...

General Motors och Chrysler drar ut på tiden

Igår kväll var de amerikanska biljättarna General Motors och Chrysler tvungna att komma med en plan för hur de ska bli lönsamma. Det gjorde de, men frågan är hur långt planen räcker - det ser ut som om de bara drar ut på tiden och behöver mer lån från amerikanska staten. General Motors planerar att göra sig av med 47000 anställda i år, varav 20000 i USA, och lägga ner fem fabriker i USA inom loppet av tre års tid. De ska också leta köpare till bilmärket Hummer - vem vill köpa det? Och så vill de fasa ut märket Saturn till slutet av 2011. Sammantaget för lite och för sent. Under tiden kommer de att fortsätta att gå med förlust och GM vill nu ha 16,6 miljarder dollar i ytterligare statliga lån - de har hittills fått 14 miljarder. Chrysler begär 5 miljarder dollar i ytterligare statliga lån och lovar att göra sig av med 3000 anställda. ...

2017-05-30 12:04 · flute

Hushållsassistans

Det amerikanska finansdepartementet lade fram en räddningsplan till överbelånade hushåll igår. Iden är att 7-9 miljoner hushåll ska få hjälp med bostadslånen, något som givetvis ska få fart på förtroendet och därmed skjuta öka aktiviteten i ekonomin. Planen beräknas kosta 75 miljarder USD. Jag undrar om detta är sista planen? Bankräddningarna började också i liten skala för att accelerera i TARP (700 mrd USD) och TALF (1000 mrd USD)! Dessutom känns 75 miljarder lite i underkant. Krugman uppskattar efterfrågegapet till ca 3000 miljarder USD! ...

Varför är det så spännande med dessa ofta hopplösa förhoppningsbolag?

Jag ser att bolag som Karo Bio och Epicept är överlägset mest anlitade bolag i portföljtävlingen. Varför kan man undra för bägge bolagens historik avskräcker. År ut och år in med ständiga löften (läs visioner) om genombrott som hela tiden skjuts på framtiden. Bolagen är många inom förhoppningsbolagsgebitet som för att ta några exempel Morphic, Guideline, Countermine, Sintercast, Tripep, Biosensor, Eurocine och Pilum. Samtliga är duktiga att måla upp en rosa skimrande framtid för att få in nytt kapital för överlevnad. ...

Stiltje hos Transatlantic

Transatlantics bokslutsrapport var ingen munter läsning. Visserligen kröp det operativa resultatet för offshoreverksamheten under Q4 upp till hela 101 (86) miljoner kronor, vilket var marginellt sämre än min prognos på 105 miljoner kronor. Problemet fanns inom det andra affärsområdet, Industriell sjöfart, där det operativa resultatet rasade till - 32 (26) miljoner kronor, pga en avsättning för bunkersäkring på 37 miljoner kronor samt svagare volymer. Exklusive denna bunkersäkring skulle affärsområdet alltså ha visat marginell vinst men med tanke på att ledningen tidigare uttryckt att lågkonjunkturen successivt skulle börja slå på resultatet blir man ju orolig då affärsområdet redan har problem med att behålla huvudet ovanför vattenytan. ...

NIBE - pumpar sakta

Nibe 55 kr Tillväxten i Nibe har saktat in. Företget har en miljö- och energiimage, som varit vinstgivande. De fem senaste åren har tillväxten legat på 23 procent och rörelsemarginalen på tio. Den svaga byggmarknaden i kombination med konsumenternas försämrade ekonomi har påverkat prognosen negativt. VD skriver i rapporten att NIBE nu återgår till att höja produktionen under den period som efterfrågan är som starkast. Tidigare försökte NIBE att tillverka under det första halvåret, för att bygga ett lager. ...

200 kr om dagen - dag 17

Då har jag bara 3 dagar kvar av mitt experiment och jag är väldigt nöjd med resultat hittills även om jag inte kommer att nå målet. Idag riktade jag in mig på Eniro och borde gjort flera affärer eftersom den svängde väldigt, men här är resultaten. KARO - Köpte - 1200 - 9,40 kr KARO - Sålde - 1200 - 9,60 kr KARO - Summa: 210 kr Hade som mål på 9,60 och uppgången såg inte så självklar som den tillslut blev. Skulle gått ur med hälften där men man kan inte få allt. ...

2017-05-30 12:04 · dojch