Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Underbar arbetsplats

Det har dykt upp en ny blogg av mycket stort intresse. Den heter room809.blogspot.com Jag tror att det ar gamla finansbloggen som ateruppstatt i ny skepnad. Finansbloggen var ju sa uppskattad. Den drevs av Jon Jonson som sedan blev analyschef pa Carnegie for ett ar sedan. Da stangdes finansbloggen ned. Enligt uppgift har Jon Jonsson fortsatt sina skriverier intern pa Carnegie. Lika initierat och bitande som pa Finansbloggen. Nu har han i slutet av januari slutat pa Carnegie som analyschef. Samtidigt sa kommer en ny finansblogg under ovanstaende namn. ...

Inlicensiering eller bud på Active Biotech

Teva inlicensierar hela Quinolineplattformen … eller lägger bud på Active … Enligt bifogad dagsfärsk artikel från Blombergs News finns det flera omständigheter som pekar på att det är något stort på gång från Teva:s sida vad rör deras samarbete med Active Biotech … och ett mera intimt sådant … Källa (länk): http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601085&sid=aQhXH2ygDnlk&refer=europe Kommentar: Det blir sannolikt så att Teva antingen licensierar in hela Quinolineplattformen (Tasq / onkologi , 57-57/ SLE samt övriga autoimmuna indikationer) med en option på ISI-projektet … eller att man kommer att lägga ett bud på hela bolaget … ...

Högutdelarna står när de andra faller

Jag har för tillfället gått ur några av mina innehav då jag är rädd för att vi står inför en större nedgång på börsen. Av aktierna som såldes så ger fyra av dem hög utdelning. Här är aktierna och dagens utveckling: Know IT -0,61 KappAhl -0,32% Poolia +1,89% (Har inte hunnit kolla på bolaget.) Connecta 0% Det är imponerande att aktierna klarade sig så bra när OMX gick ner 2,5%. Även den senaste månadens utveckling imponerar: ...

Build Your Dreams

Den kinesiska biltillverkaren Build Your Dreams , BYD, skulle kunna vara en tänkbar köpare av Saab Automobile och börja med ett nytt koncept. Build Your Saab som en byggsats. “BYS” är född och det kanske blir en riktig folkbil av det hela vem vet. Ett musklick och “BYS” kommer med posten inom 3-5 dagar. Måtte monteringsanvisningarna vara bättre än IKEAS. Warren Buffet har köpt in sig med 10% i BYD och det händer ju att han har näsa för pengar ibland. Han tror på elhybrider nämligen…Jag också…Den riktigt rena elbilen dröjer än så länge några år men den kommer, helt säkert… ...

Lundin Petroleum - oljereserverna fyrdubblades

Lundin Petroleum 39,50 kr Vinst per aktie 2008 nådde knappa en krona. Fjärde kvartalet slutade med förlust. Råvarupriset på olja sjunker när vacklande ekonomier drar ned på efterfrågan. Kursfallet på olljan är från 150 USD till 40 USD. Det påverkar även intresset för Lundin Petroleum. Lundin har starka finanser, och har även under året lyckat ersätta varje procucerat oljefat med fyra nya. Reservarna har alltså fyrdubblats under 2008. Produktionen under 2009 beräknas öka med mer än tio procent. ...

Mer om EU-bankerna

Cornucopia hade ett mer insatt inlägg angående tillståndet inom EU:s banksektor, mer insatt än mitt alltså! Tydligen är det “bara” ca 14.000 miljarder euro som är tveksamma tillgångar och inte de närmare 20.000 miljarder som jag talade om. Sedan finns det lite andra former av tillgångar som innebär att totalen blir ca 16.300 miljarder euro eller 44 % av europeiska bankers balansräkningar! Nu ska man ha klart för sig att dessa miljarder av dåliga lån/tillgångar inte är jämt fördelade! Vissa banker har kanske 100 % medan andra klarar sig på låga entaliga procenter. Ingen har dock noll! Kontentan är ändå att vissa banker inte kommer att klara 2009 utan att bli statliga. Vilka? Det vet man inte idag men att döma av utförsäljningen av bankaktier de senaste veckorna vill investerare helst läsa om det i tidningen, istället för att eventuellt erhålla bankens (statens?) personliga brev till aktieägarna… ...

Funcom Q4...

Jaha då var det dags att sammanfatta rapporten och ser man till totala resultatet var det långt ifrån munter läsning och när jag själv såg det först blev jag faktiskt stum. Det står EAT -30,854M USD och med tanke på att deras kassa låg på ca 34M USD vid Q3 fick jag ju minst sagt en chock. När jag sedan började läsa för att finna orsaken till att de skulle ha bränt så mycket pengar kom det ju rätt snabbt fram att orsaken till det usla resultatet mest beror på att Funcom valt att göra en avskrivning på 22,8M USD för AoC, vilket självklart inte påverkar kassaflödet. ...

Hur ska ni ha det med kvicksilvret?

Jag läste igår i Svenska Dagbladet att USA har gjort en helomvändning vad gäller kvicksilver och nu vill medverka till att användningen av den giftiga metallen fasas ut. I faktarutan till artikeln kan man läsa: Styrelsen för FN:s miljöorgan Unep har beslutat att:- Förhandlingar ska inledas om en global konvention för att minska kvicksilveranvändningen. Konventionen ska börja gälla år 2013. Åtagandena ska vara lagligt bindande. Målet är att kvicksilveranvändningen ska upphöra. Den 13 januari kunde man också läsa att kvicksilver förbjuds helt i Sverige från den 1 juni. ...

2017-05-30 12:04 · flute

En varning gällande s.k. valutaobligationer!

Enligt media har ett antal svenska banker lanserat värdepapper, s.k. valutaobligationer, som ger positiv avkastning om kronan stärks mot euron framöver. Det verkar som om produkterna innehåller någon sorts garantiåterbetalningsbelopp och tur är nog det. Anledningen till att jag vill varna för den här typen av instrument, framförallt om de saknar kapitalskydd, är att du som svensk redan är rejält exponerad mot svenska kronan. Om det är något du inte behöver, enligt mitt prudenta sätt att se på investeringar, så är det att exponera dig ännu mer mot svenska kronan! ...

OMXS30 vecka 9

Börsen föll under föregående vecka återigen tillbaka och ligger nu ungefär i mitten av den konsolidering som pågått sedan oktober. Egentligen får det ses som ett ganska neutralt läge och därför kan man lika väl avvakta några dagar. Efter att ha varit överköpt för drygt en vecka sedan har det nu kommit ner till bättre köpnivåer, men antagligen kommer index leta sig ned mot nedre delen av konsolideringen. Jag har tidigare nämnt att 640-50 är intressant att bevaka, men det kommer inte räcka på nedsidan. Nästa nivå är istället 605-610 där en motreaktion kan komma. ...