Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Utdelningshöjare

Vilka bolag höjer direktavkastnigen under 2009? Det finns faktiskt några. Vi en sökning på nätet fann jag nedanstående. Jag tror att H&M kan betecknas som favoriten. Castellum 54,75 Fastighetsbolaget höjer från 3 kr till 3,15 kr. Trots förlust. Fagerhult 111 kr Belysningsföretaget höjer från 4,50 kr till 5,50 kr Hennes & Mauritz 330 kr Klädföretaget höjer från 14 kr till 15,50 kr Hufvudstaden 46 kr Fastighetsbolaget höjer från 1,75 till 1,90 kr. ...

Epicept, karo bio: Tålamod som gäller

När det gäller dessa två bolag bör man ha tålamod. Det gäller att slappna av så att man inte agerar fel. Riskerna för dessa två bolag har verkligen minimerats Epicept har under veckan presenterat följande ett optionsprogram (som följer samma väg som aktieägarnas intresse. Skulder till hercules är avslutade Epicepts bokslut presenteras imorgon, intressant och se bolagets likviditet samt de mest intressanta är om bolaget skjuter upp avtalet kring ceplene yttligare eller inte, skulle inget såndant ske imorgon så kommer vi se en kursändring redan på måndag. Många sitter och är oroliga över att JACK ska skjuta upp avtalet, därför denna osäkerhet runt aktiekursen.Intressant och se om bolaget klara sig igenom detta utan ytterligare nyemissioner. ...

Nya valutaunioner

Hur många valutor behövs det egentligen ? Jag har inte en aning om hur många valutor det finns i världen men att det är alldeles för många tycker jag är uppenbart. Fler länder borde göra som EU och bilda större valuatunioner så att valutakurssvängningarna blir mindre och mer förutsägbara. Företagen har merkostnader för valutasäkring och prognoserna blir svårare då man inte har en aning om hur kronan kommer stå gentemot Euron eller Dollarn. Man måste valutasäkra och det känns som ett lotteri ibland. Tänk den som har sina inköp i dollar idag.. Oljan köps i dollar och med ett rekordlågt världsmarknadspris så kunde man tro att bensinen skulle vara billigare men icke, dollarn är svindyr gentemot kronan och det är bara att betala och se glad ut… ...

BE Group inte nu men kanske senare

BE group är en del av det stål som bygger ett land. En akties pris är inte det enda som skapar ngt men det ska även finnas en funktion som alla lätt kan begripa inom det företag som ligger bakom bolaget. Om andelen nya butiker i Sverige ökar så är BE group det rätta alternativet. Nu brinner de bara lite då och då så då kanske det är en utveckling via en ring of fire. I mellantiden så är aktien inte så rätt prissatt som den skulle kunnat vara så då finns det troligen en förväntad skepsis till kommande rapporter. Frågan jag ställer mig är inte om det ska med snar framtid synas någon ny toppnotering utan vems belåning den legat till grund för. Jag anar att det snart kommer att visa sig vilka som vacklar och inte har det tillit men att någon försöker att rewanschera eller ska vi säga rewinscha fram ett utfallsläge. Dagens aktörer är inte förtroendegivande nog att agera så jag betraktar aktien som sina egen stålvaluta mellan kontrahenter i en högre sfär via en lägre. Så länge inte bolag av denna kaliber behandlas av aktörer med en kontaker i större strukturella omvandlingar så är aktien i min syn inte annat att betrakta än just en börsvaluta som används för att sätta press på en annan. Då stämmer inte ens sektorerna inom marknaden mot de objekt som kan påvisas stämma överens. ...

Konungariket Sverige: nu ännu billigare!

Sedan toppen i juli 2007 har OMX All Share fallit sådär 55%. Men, observera, mäter vi i dollar har börsen fallit med hela 65% eftersom dollarn stärkts runt 30% under samma tid! Och räknat i i guld har börsen fallit med hela 70%! Med andra ord så har den typiska svenska aktieägarens förmögenhet fallit med sådär 2/3 sedan toppen! Väldigt få (stackare) köpte förstås hela sin portfölj på toppen, men rent psykologiskt så torde den typiska svenske aktieägaren känna sig rejält mycket fattigare idag än vad han/hon gjorde för bara 18 månader sedan. Detta torde ge effekter på många andra svenska marknader samt ha vissa policyimplikationer! ...

Med historien som ledstjärna

SP500 noteras nu klart under 788 som är en ganska intressant nivå att titta på. Varför? Jo det handlar om halvering från ATH-nivån som inträffade under hösten 2007. 1,5 år tog det alltså för index att halveras. Betydligt längre tid för att göra motsvarande resa uppåt. Vad är det nu som är så intressant med det kan tycks? Jo 50 procents relationen från ATH brukar ofta lyftas fram av de som sysslar med teknisk analys. Oftast när det gäller aktier. Av förklarliga skäl. Index “brukar” ju inte rasa så mycket i normala fall. Och långvarig handel under den där 50-procdnts nivå påstås inte vara positivt. ...

2017-05-30 12:05 · nejab

Svag krona negativt för börsen

Den numera rekordsvaga svenska kronan anges oftast som en positiv faktor när det gäller svenska företag och dess värdering. Det må ligga något i det, ialla fall när det gäller exportinriktade företag med större delen av kostnadsmassan i Sverige. Men en annan viktig effekt av kronförsvagningen som blir allt mera tydlig nu är de internationella inversterarnas rädsla för ytterligare kronförsvagning. För en investerare från ett Euroland har även en del av årets vinnaraktier på svenska börsen faktiskt varit en förlustaffär om man ser det från ett Euro perspektiv. Ett branch där man ser tydliga tecken på internationella investerares tveksamhet är svenska fastighetsaktier. Inom fastighetssektorna kan man nu börjat ana en viss optimism i takt med att ränteprognoserna sjunker. Vinstprognoserna har i vissa fall uppreviderats och kursraset har stannat av. Men ur ett internationellt perspektiv imponerar inte det. För en euro eller dollar investerare sjunker svenska fastighetsvärden i takt med kronan. Tittar man på mäklarstatiskiken ser man också att en del utländska mäklarhus är stora nettosäljare i såväl sjunkande som stigande fastighetsbolag. ...

Guldfeber?

Jag är ingen expert på råvaror men jag har inte missat guld-debatten. Många menar att man nu inte kan ha en bra portfölj utan inslag av guld. De senaste veckorna har priset nosat på 1000 USD och igår var spotpriset ca 950-960 USD, men jag har ingen aning huruvida det är en bra prisnivå? Min personliga åsikt är tyvärr att den som tänkte spara till pensionen genom att ha 100 % guld i portföljen ska tänka igenom det beslutet en gång till. Guldfenomenet börjar uppvisa klassiska bubbeltendenser i form av: ...

Sverige olikt andra

Det ar konstigt att bevittna handelser som intraffar just nu. Denna vecka! 1) Det gar inte att leva lyxliv i trettio ar pa skattebetalarnas bekostnad om man samtidigt tror att man skall leva vanligt Svensson-liv. Det gar inte att ha kakan och och ata upp den. Vill kronprinssen leva ett Svensson-liv skall hon avsta krona och darigenom flera hundra miljoner i apanage. Det gjorde prinsessan Christna. Hon har inte fatt ett ore av staten sedan hon gifte sig. Hon har stadhjalp varje fredag som hon betalar sjalv. Resten av hushallet skoter hon sjalv. Det mojligenheten hade varit oppen for Viktoria. ...

Countermine - Rekordresultat igen under Q1

räknar jag med. Har räknat såhär: c:a 17 MKR av den maskinella minröjningen i Ras Lanuf, Libyen, avräknades under Q4. Återstår c:a 13 MKR i Q1. Man fick beställningar på 7 MKR från Kroatien under Q4. Räknar med att kanske 4 MKR omsattes under Q4, återstår 3MKR. Man fick beställningar på drygt 35 MKR från oljebolag under Q4. Totalt omsattes drygt 26 MKR, om 4 MKR från Kroatien var det drygt 22 MKR från Libyen. Återstår c:a 13 MKR i Q1. ...