Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Countermine - Äntligen!

Äntligen! Äntligen har Countermines aktiekurs börjat röra sig uppåt! Det som satte fart på kursen får nog sägas vara Countermines bud på Scanjack och den information som samtidigt lämnades i PM:et. Att en större order är på gång kan nu sägas vara så gott som säkert. Ingen, vid sina sinnens fulla bruk, skulle hyra en tredje minröjningsmaskin och skicka ner den till Libyen när man redan har två lediga maskiner på plats, utan att veta att det finns jobb för alla tre. ...

Kommer Sverige att krascha?

Financial Times har tva artiklar om Sveriges lage i torsdagens nummer. Svenska kronan kommer att rasa mer pa grund av exponeringen mot de baltiska staterna. Tidingen intervjuar analytiker som ar djupt oroade av att Sverige indikerat att det skall bli fler sankningarna. Gamle EU-ordforanden Romano Prodi (FT 26/2 2009) skriver om ett land utanfor euro-omradet men som ar i med i EU som med sina ataganden i baltiska staterna haller pa att aventyra hela Europas ekonomi (kan det vara Sverige han talar om?). ...

Var finnes en gulasch-baron?

Under trettio-tals krisen sa kannetecknades den av att samtligt som manga forlorade sa mycket pengar sa var det andra som vann. Ffina restauranger var befolkade av s.k. gulasch-baroner som hade vunnit pa krisen och nu var de nya super-rika. Det som kannetecknar denna krisen ar att inga gulasch-baroner ar till finnes. Det ar inga som vunnit pa denna horibla kris. Det finns bara forlorare. Det ar Centralbankernas insatser som hindrat en ny generation kapitalister att trada till dar de andra misslyckas. ...

Tro inte på allt som sägs...

Rayclinic ansöker om rekonstruktion. Så kan det gå. För drygt ett halvår sedan (april förra året) ställde VD i bolaget upp för en Redeye-intervju (som jag tror att Redeye tar betalt för ska man kanske tillägga). Jag väljer att lägga in här de tre avslutande frågorna och svar. Man kanske inte skall tro blint på vad som sägs. Ett par månader senare kan det vara helt andra omständigheter: Q, Vad ser rayclinic som det största hotet för sin verksamhet? ...

2017-05-30 12:06 · nejab

AstraZeneca förlorar intäkter

Astrazeneca 287 kr Kursen backar därför att Barack Obama lagt en budget, som innebär att läkemedelsbolagen måste öka rabatterna för patienter inom Medicaidprogrammet. Nu blir rabatten 22 procent , från tidigare 15 procent. AstraZenecas talesman Tony Jewell bedömmer att den kan kosta bolaget flera hundra miljoner dollar" över “flera år” i förlorade intäkter. Utöver det har Wall Street Journal skrivit att Astrazeneca instruerade sina försäljningsrepresentanter i USA att säga till läkare att det psykiatriska läkemedlet Seroquel inte orsakade diabetes, trots att en läkare på företaget vid ett tillfälle flera år tidigare uttalat att ett sådant samband var sannolikt för vissa individer. ...

Heja Urban ;O)

Jag håller på dig ..Vad ligger oddsen på en vinst ? 10.000 på 10:an kanske :O) Bästa lyckönskningar på söndag när du sliter i Redeyes och Fädrens spår på söndag. Detta från en gammal elitmotionär med en del strapatser och grader på meritlistan. Jag har slitit ont i motionens namn många många gånger och vet hur du kan känna dig när det tar emot, men det är bara att borra ner skallen och köra på. Bastun känns fin efteråt. Vilket nummer har du ? Finns ju en minimal chans att få se dig in action live :O)…Vi får väl en utförlig skidblogg på resan genom blåbärsdrickans paradis. ...

Absurt

2008 var ett dåligt år för bilindustrin. Men jag undrar om ni verkligen reflekterat hur dålig. Ta General Motors som ett exempel. Hur illa tror ni det var? Så här lät det igår: Sammantaget blev2008 ett katastrofår för biljätten. GM redovisar en förlust på 30,9 miljarder dollar för helåret 2008, motsvarande 274 miljarder kronor Alltså jag upprepar: 274 miljarder. Dvs 750 miljoner kronor i förlust om dagen. Och här snackas det vilt om SAABs vara eller icke vara. De förluster SAAB har gjort i åratal är ju närmast avrundningsfel i sammanhanget. ...

2017-05-30 12:06 · nejab

Pearl exploration

Pearl exploration rapporterar ett nettoresultat om - 84 miljoner kanadadollar för Q4 (-183) vilket är lika med - 0,44 dollar per aktie (1,01) . I resultatet ingår en nedskrivning av olje o gastillgångarna på 57 miljoner dollar. Intäkterna var 21 miljoner dollar (35) och man producerade 6192 fat/oljeekvivalenter dag (9157) . Kassaflödet uppgick till 3,6 miljoner dollar (9,6) och kassan uppgick till 24 miljoner dollar (4,8) vid årsskiftet. Bolaget har minskat vissa reserver av förklarliga skäl p.g.a det extremt låga oljepriset men det är av tillfällig natur och ingen ko på isen, då man kommer att återföra dessa när oljepriset stiger igen. Inget ovanligt förfarande utan ett ganska självklart agerande från bolagets sida. Om vi tittar på det diskonterade nuvärdet av bolagets bevisade och sannolika reserver 1P o 2P så uppgår det till 346 miljoner dollar räknat på en diskonteringsränta på 10%. ...

Alphahelix, rapportkommentar

Alphahelix rapporterade under gårdagen. Det lilla bolaget har precis lanserat sitt nu färdigutvecklade instrument för DNA analys, Quantyper och samtalar enl nu åter bekräftade uppgifter med globala samarbetspartners. I rapporten ser vi nu att alla kostnader förknippade med utveckling är borta och att bolagets burnrate drastiskt minskat sedan förra året. Bolaget har nu en kassa om 7,4Mkr och en burbrate om ca 1,8 Mkr per kvartal, vilket bör ge bolaget den behövliga tiden att teckna ett avtal med global aktör för sitt instrument. ...

2017-05-30 12:06 · krax

Jag blir så trött...

Jag blir så trött av vissa nyheter. De senaste dagarna har varit fulla av dem. Statliga Vattenfall köper holländskt kraftbolag Jag frågar mig varför statliga företag överhuvudtaget ska ägna sig åt att köpa upp bolag i utlandet. Ska de ägna sig åt sånt borde de inte vara statliga, utan snarast privatiseras. Och varför ska ett statligt företag satsa stort i företag som producerar det mesta av sin el från smutsig kol och snabbt sinande fossilgas? Cornucopia säger det mesta andra som behöver sägas runt affären. Kan bara tillägga att det tydligen inte är alla storägare i holländska Nuon som vill sälja. Låt oss därför hoppas att Vattenfall inte lyckas håva in de 80% av aktierna som krävs för att köpet ska gå igenom. ...

2017-05-30 12:06 · flute