Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsen vecka 10

I början av förra veckan föll OMX ner och studsade rätt så exakt på triangelgolvet (ca 609), men vände sedan och stängde några få punkter upp för veckan. Egentligen var det just 605-610 jag var inställd på, men det ser inte så övertygande ut för en uppgång riktigt än. Visserligen har MACD vänt upp igen, men eftersom studsen sedan 609 ser rekylartad ut vill jag gärna se bekräftelse i form av en 123-low. En sådan setup bildas om det faller ner nu i veckan och sätter en högre botten än 609, för att sedan återigen vända uppåt. Några dagar in i varje ny månad ser vi generellt sett en svag utveckling i 1-2 veckor så jag håller det mer troligt att ett intressant köpläge dröjer till andra halvan av mars. ...

Mars månad

Under februari steg OMX-index med 3,7% vilket är en bit högre än snittavkastningen. Mars har under den senaste 25-årsperioden slutat plus i 60% av åren (15 av 25) med en snittuppgång på 0,9%, vilket inte är särskilt imponerande i jämförelse med andra månader. Under nedgången 2000-2003 var det en rätt dålig utveckling under mars, speciellt år 2001 då det föll nära 15%. Mars kan alltså karakteriseras av en relativt blygsam snittavkastning och månaden slutar minus nästan lika ofta som plus, så det historiska utfallet ger inte mycket till vägledning. Om månaden inleds negativt kan det däremot vara intressant att ha koll på en vändning upp under andra halvan. Dels närmar vi oss då återigen ett månadsskifte, vilket ofta ger en dragning uppåt, samt vårdagjämningen som infaller runt 20 mars varje år. ...

I Vasaloppens spår för framtida Segrar

Under antagandet av att det bland Sveriges folk finns både motionärer och placerare gör vi följande antagande: Den som ska delta i ett Vasalopp fokuserar sig på det i högre grad före sina placeringar men efteråt kan intresset för marknaden öka för deltagaren. Antagande 2 : Den som enbart ser på loppet får sin energi beroende på om det är bra underhållning och intressanta tider som presteras i loppet. Dagen efter Vasaloppet så öppnar marknaden och presterar på sitt håll. ...

Odd Molly Intresset har ökat något

Ett flertal affärstidningar har på senare tiden fått upp ögonen och ser nu potentialen i Odd Molly men fortfarande är intresset i botten för klädesaktier, det ger ett ypperligt läge att ta in aktien i väskan. Att dollarn stigit missgynnar men samtidigt ska man väga in att volymen ökar vilket ger möjlighet att förhandla ned priset vid inköp, vidare ska man också väga in att övriga länders valutor också har starkts mot kronan så inkomsterna blir högre. När ordervärdet presenterades för vår sommar 2009 blev det 138 milj, sedan dess har kronan sjunket så i realiteten blir det nog en omsättning på närmare 150 milj första halvåret 2009, även ordervärdet till hösten kommer att stiga i kronor räknat p.g.a. kronförsvagningen. En vinst 2009 på 11 kr per aktie ger ett p/e-tal på 6,4 detta året vid dagens kurs på 70 kr. När ordervärdet har presenterats den 8 april kommer vi med större exakthet kunna räkna ut vad det blir i år. På ett par års sikt ser jag en mångdubbling av aktiekursen och redan detta året kan den dubblas till 140 kr! ...

Hebi efter rapporten

Länk till rapportenhttp://www.hebi.se/docs/delarsrapporter/2008/q4_2008_bokslutskommunike.pdf Länk till kallelse till stämmanhttp://www.hebi.se/news/184.php Länk till pressmeddelandet om budet på Rawhttp://www.hebi.se/news/182.php Länk till bloggen om samtalet med ekonomichefenhttp://www.redeye.se/aktiebloggen/4270/hebi-samtal-med-ekonomichefen Hebis rapport skulle ha kommit i fredags men kom först under lördag förmiddag. Jag har varit i kontakt med Hebis ordförande Charlotta Malm och enligt henne var det underlag från dotterbolagen som inte kom in i tid som gjorde att de blev så sena. I normala fall befarar man det värsta när en rapport inte kommer i tid. Det är ju en klassiker att smyga ut en usel rapport efter börsens stängning en fredag. Väntan blev lång och inte blev det bättre att av signaturen ekum trumpetar ut att rapporten har kommit och visar -152 miljoner. Hans agerande ska fördömas och hade det skett före börsstängning hade jag anmält honom omedelbart. ...

Amerikanskt förhoppningsbolag

En tanke slog mig under dagen när jag tog min sedvanliga promenad med barnen. Medan barnen springer och leker hinner man tänka på ett och annat och ofta kretsar ju dessa tankar kring börsrelaterade spörsmål. Märkligt nog :) Tanken som väcktes hade upphov i nedanstående: “Citi-historien är en mardröm som bara blir värre, utan något slut i sikte. Det faktum att det händer samma dag som vi får usla BNP-siffror är som bensin på elden”, sade en förvaltare till Bloomberg News. ...

2017-05-30 12:06 · nejab

Crinobulin

Det känns som att det ligger något i luften vad gäller Epicept, och dom senaste nyheterna från bolaget har varit av det positiva slaget. Det finansiella är tryggat fram till någon gång oktober-november 2009 och bokslutet var ju ändå inte så pjåkig. Jag skrev i en tidigare blogg att jag kände mig säker på att bolaget skulle skaka fram dom medel som behövs för att driva verksamheten vidare i väntan på ett avtal kring Ceplene, och nu känns bolaget mycket starkare, stabilare, och risken är betydligt mindre än bara för några månader sen. Den har gått från hög risk till medelhög och när vi har ett avtal på plats så är risken liten. Ungefär så tänker jag mig det hela… ...

Nyckeln till framgångsrik Daytrading.

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg finns det oändligt med information på hur man lyckas och överlever som Daytrader. Jag har grävt, snickrat, spacklat och ni vet vad man brukar göra vid forsknig för att få ihop det viktigaste för nu. Hur som helst, vill Du bli en framgångsrik Daytrader finns det vissa kriterier du skall uppfylla, och det får du antingen genom erfarenhet, efter du läst inlägget eller om du vill ligga steget före lär du av andras misstag. Daytrading betyder “handel under dagen” och det innebär att alla dina positioner skall vara avslutade innan börsen stänger oavsett vad! Det ligger i den mänskliga naturen att vi människor skaffar oss ett önsketänkande i hur vi hoppas positionen skall utvecklas, jag listar därav råd och tips som en av nycklarna till framgångsrik Daytrading: ...

Har svenska kronan nått sin botten för denna gång jämfört med dollarn?

Om vi ser till teknisk analys för USD/SEK så ser vi nu att en uppåtgående kil håller på att bildas. Det är nu en stor möjlighet att vi får en säljsignal inom den närmsta tiden som kan få kronan att stärkas igen. Chansen är stor att denna säljsignal kommer redan under nästa vecka. Graf: http://www.chat4fun.se/pics/usdsek090228.jpg Kronan bör kunna komma ner mot USD/SEK runt 8 nivån igenom inom en inte alltför avlägsen framtid. ...

Valutavinnarna - AtlasCopco, Boliden, Ericsson, HL Display, Sandvik mfl.

Dollarkursen går upp, och det gynnar svensk exportindustri. Det är inte bara Ericsson som är valutavinnare. De fyra största verkstadsbolagen får en vinstförstärkning på 5 miljarder kronor under 2009 som en följd av den svagare kronan. De största valutavinnarna är Sandvik och Atlas Copco. skriver Dagens Industri. Exempelvis Sandvik rapporterade en positiv valutaeffekt på resultatet som, i jämförelse med sista kvartalet 2007, uppgick till 700 miljoner kronor. Samtidigt beskriver Sandviks rapport tydligt en del av exportindustrins dilemma just nu: utan efterfrågan – ingen valutafest. ...