Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

BNP-ras i USA

För några dagar sedan presenterades reviderad statistik över amerikansk BNP för det fjärde kvartalet 2008. Enligt tidigare preliminära beräkningar minskade BNP med 3,8 procent vilket nu reviderats till -6,2 procent för det fjärde kvartalet i årstakt. Hur pass dåligt är det egentligen? Granskar vi historiska BNP-förändringen per kvartal så har vi faktiskt sett värre nedgångar. I början av 1958 föll BNP med 10,2 procent i årstakt, andra kvartalet 1980 föll BNP med 7,8 procent och i början av 1982 föll BNP med 6,4 procent. Sedan 1947 är nedgången under det fjärde kvartalet 2008 alltså det fjärde sämsta utfallet, men vi kan nog lugnt räkna med att BNP-tillväxten kommer fortsätta vara svag under 2009. ...

Some gain, but mostly pain

Intressant ämne och jag håller i sak med såväl Staffan som Kalles farsa. Detta eftersom jag uppfattar det som att inläggen i tillsynes samma ämne handlar om två olika saker. Nog finns det vinnare idag. Men kanske oftast på mikronivå. Vad Staffan (eller finansblogg) belyser är nog mer makroperspektiv och där ser det värre ut. Det är något som jag själv har funderat på mycket (tydligen även andra). De massiva insatser från olika stater som applåderas brett från många håll (lite följa John på sina håll) är ju allt annat lika något som snedvrider konkurrensbilden. Man kan tycka vad man vill men nog är det alltid protektionistiska åtgärder man håller på med världen över. Inte minst i USA men kanske framförallt i Europa numera. ...

2017-05-30 12:06 · nejab

Karo Bio, dags för studiedata..

Vi befinner oss nu i slutet av q1 och det börjar nu bli extra intressant inför den avrapportering av studiedata från diabetesprojektet KB 3305 som utlovats i början på året med specificerat q1. Fokuseringen från marknaden har varit total på Eprotiromeprojektet och ett avtal för det, där den övriga portföljen har kommit i skymundan. Diabetesprojektet hör till de högprioriterade och har visat mkt lovande prekliniska data samt visat en mkt fördelaktig profil i de första kliniska studierna. De studier som nu ska avrapporteras består av tre mindre delstudier där den sista riktats mot patienter. Utfallet bör ha förhållandevis hög påverkan på aktien delvis med tanke på dess faktiska potential men också med tanke på den ngt nervösa handel som råder i aktien. ...

2017-05-30 12:06 · krax

No pain only gain...

Det finns vinnare Staffan ! Staffan Kjellin fortsätter förtjänstfullt måste jag säga sin pessimistiska crusade och i mångt och mycket har han ju rätt och har så haft under en längre tid. Jag tror vi har en stor samsyn vad gäller den ekonomiska politiken, euron, och hur kapitalismen är tänkt att fungera i stort. Alltså att företag som inte klarar sig på marknadens villkor ska försvinna och andra ta över. Jag ville ha euro redan vid omröstningen. Våra privata plånböker betalar priset för detta nu och det verkar inte ens hjälpa exporindustrin med en krona som börjar likna monopolpengar. ...

ÅAB minskar vinsten

ÅAB rapporterade sent i fredags. Om man börjar med de bra sakerna så var kapitaltäckningsgraden starka 12,6 % och inlåningen ökade med 11 %. Prognosen var även den intressant då resultatet ska öka 2009, vilket dock kan bero på engångseffekter tack vare Kauphtingköpet men det är inte direkt uttalat! Kreditförlusterna ökade visserligen 130 % men är fortfarande bara 0,1 % av kreditstocken. Det är mycket lågt. På negativa sidan är det främst kostnaderna man fastnar för. De ökade 13 % (!) och drev upp K/I-talet till 0,73, vilket är betydligt högre än branschen. Utlåningen ökade med endast med 4 % men å andra sidan har VD påtalat att ÅAB inte “vill öka” utlången just nu. Kanske ett strategiskt val? Ser man till det viktigaste - resultatet - minskade det med hela 30 % (Q4: -55%)! Orsaken är inte IFRS-nedskrivningar av tillgångar som många andra banker har skyllt på utan istället minskade provisioner från kapitalmarknaden. Även de högre kostnaderna har del i det försvagade resultatet. Slutligen halveras dividenden till 0,50 euro men det är väl ganska förståeligt med det stora steget västerut som ska tas iår. ...

No gain, only pain

Nu borjar aven den fantastiska www.finansblogg.com att uppmarksamma den aspekt pa denna kris som nu pagar. Det finns inga vinnare!. Var ar dom som blivit under denna kris som under under 30-talskrisen. Om en forlorar skall en annan vinna. Sa ar kapitalismen. De som inte levererar skall bort, nya skall till. Det enda nya som hander ar att alla forlorar. Det ar en mycket konstig kapitalforstoring som pagar. Jag anklagar centralbanker varlden over, inte minst den svenska, samt regeringar och politiker. De ar sa ivriga att ingen skall forlora, men da blir det inte heller nagon som vinner. ...

Aktiebörsen och valutakursen

Stockholmsbörsen gjorde, som ni säkert känner till, en rejäl botten den 27 oktober 2008. OMXS30-indexet stod den dagen som lägst i 557. Sedan dess har aktiebörserna gått mer eller mindre i sicksack, men Stockholmsbörsen har ännu inte underskridit denna oktoberbotten. I fredags blev slutkursen för OMXS30-indexet såpass \“högt\” som 640. En uppgång på runt 15% sen slutet av oktober - inte fy skam kan man tycka. Dessutom betydligt bättre än t.ex. den tyska börsens DAX-index, som backat mer än 11% sedan oktoberbotten. ...

2017-05-30 12:06 · flute

Allvarligt BNP-fall

De flesta har kommenterat det vid det här laget, så nu är det väl min tur. Sveriges BNP föll sista kvartalet förra året med 4,9% på årsbasis (jämfört med samma kvartal år 2007). Detta är det största BNP-fallet sedan kvartalsmätningarna började 1993. Det historiska BNP-raset bäddar för fortsatta räntesänkningar från Riksbanken. Jag förväntar mig (liksom de flesta) en sänkning till 0,5% i första hand, och sen nollränta vad det lider. Hur allvarligt detta BNP-ras är ser man tydligast om man tittar på ett diagram över årstakten i BNP-förändringen - en bild säger som vanligt mer än tusen ord.Inte nog med att vi har halkat ner på den snabbaste nergångstakten för BNP sedan mätningarna började - vi har också sett den kraftigaste nergången för tillväxttakten. Från tre procents tillväxt på årsbasis andra kvartalet 2008 till nästan fem procents nerkrympning på årsbasis två kvartal senare. Det inte bara känns som om ekonomin har gått in i väggen - statistiken visar också att det verkligen är så. ...

Bopriserna har lång nerförsbacke kvar...

Något av det första jag tog upp på min blogg (redan i september 2007) var den svenska bostadsbubblan så som den har utvecklats sedan slutet av 1990-talet. Redan i somras konstaterade jag att nedgången för (de reala) bostadspriserna nu hade påbörjat även i Sverige Nu är det dags för en uppdatering av inflationsjusterade bostadspriser med senaste FPI och KPI från Statistiska centralbyrån (för fjärde kvartalet 2008). Som jag väntade mig redan i somras blev det en liten \“uppåtknix\” i kurvan efter den första nedgången. Det kan eventuellt bli ännu en uppåtknix nu första kvartalet 2009, efter att boräntorna sjunkit i spåren av Riksbankens drastiska räntesänkningar. Dessutom verkar många otroligt nog tro att vi såg botten redan i höstas. Som man kan se av diagrammet ovan ser det dock ut att vara lång lång väg ner till en botten på bostadsmarknaden. Jag förväntar mig alltså att bopriserna efter eventuell uppåtknix detta kvartal fortsätter neråt i en ordentlig skidbacke. Med den kraftigt sjunkande BNP vi nu har i Sverige finns ingen chans att på sikt hålla bostadspriserna uppe. ...

Swedbank - Baltikum och eget kapital

Swedbank 23,60 kr Swedbank värderas nu till P/E 1,7 och har ett substansvärde på 167,3 kronor per aktie. Räntabiliteten ligger på 7,69 procent. Vinstmarginalen ligger på 37,9 %. Till detta kommer en direktavkastning på 19,1 procent. Rodney Alfvén är kunnig bankanalytiker. Jag klistar in de svar han gav vid en intevju i Dagens Industri i 23 september 2008. Även om det gått en tid, är det han säger belysande. Rodney Alfvén skriver: De svenska bankerna genomgick ett stålbad i början av 1990-talet då de fick skriva av 10-15 procent av all utlåning. Det har lett till att bankerna varit mycket försiktiga i sin utlåning och har undvikit att drabbas av finanskriserna 1998 och 2001-2003, i motsats till exempelvis de tyska bankerna. Även nu har man klarat sig relativt sett mycket bra, men vi har sett tecken på mer aggressiv utlåning i t ex Baltikum, vilket troligen kommer resultera i stora kreditförluster de närmaste åren. ...