Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tillräckligt baissat?

De amerikanska börserna har nu tydligt brutit ner under både höstens botten och lägstanivån från 2002. Volatiteten är inte alls lika hög men det ligger som en våt filt över marknaden och pressar ner minsta försök till uppgång. Jag tänkte visa några uppdaterade grafer som ger en intressant bild av läget. Först kikar vi på en månadsgraf av Dow Jones med en RSI-indikator inlagd under. Nedgången har nu pressat ner RSI till 18,3 vid slutet av februari och det är den lägsta nivån någonsin. RSI har bara varit under 30-nivån vid några fåtal gånger de senaste 100 åren och de lägsta värdena kom under 1930-talet och 1970-talet och det efterföljdes av kraftiga börsuppgångar. Jag vill direkt säga att det är oroväckande vilket säljtryck det faktiskt är och har varit under det senaste årets nedgång och det ger negativa vibbar. Faktum är att vi nu är uppe i 5 månader då RSI är under 30-nivån och det är rekord. ...

Kvinnliga chefer hederliga?

Om kvinnorna fick styra varlden skulle vi fa fred och ett narlingsliv utan girighet? 1) Kerstin Hessius chef for en av AP-fonderna har fatt tva manadsloner i bonus sedan hon gatt forlust i sin fond med 46 miljarder. 2) Ingrid Bonde har suttit som chef for Finansinspektionen under hela tiden krisen byggts upp. Har gett speciella redovisningsregler for Swedbank sedan nagra ar tillbaka for att de inte skulle behova visa for allmanhet och skattebetalare hur tillgangarna var. ...

Riksbankens stora tabbe

Detta skrev jag den 7 januari 2008. Alltsa for over ett ar sedan. 1) Financial Times (20/9 2007). Hot debate on where to put asset-backet securities: - Here is a truly wild scenario what would happen if banks had to put most of the assets that they have securitised back on their balance sheets? 2) Riksbanken har den 13 december 2007 fattat beslut om ett antal ändringar i säkerhetskraven för krediter i betalningssystemet RIX. Förändringarna innebär bland annat att Riksbanken kommer att godta säkerställda obligationer som utgivits av låntagaren själv eller av låntagaren närstående institut. Riksbanken kommer också att acceptera värdepapper utgivna av svenska eller utländska banker. Beslutet börjar gälla den 28 december 2007. ...

Eurocine - vd optimistisk i intervju

Rykande färsk intervju med Hans på Realtid.

USA närmar sig andhämtningsnivåer. (Kortsiktigt köpläge)

Både Nasdaq och Dow Jones närmar sig nu kraftig stödområden och det kan vara dags att köpa i hopp om att dessa nivåer håller för en första test. Nasdaq har ett stöd i Novemberbotten förra året (1295) Detta stöd bör hålla för denna gång då indexet nu är mycket översålt. http://chat4fun.se/pics/nasdaq090303.jpg Dow Jones har sin nedre trendkanal som stöd och den får räknas som mycket stark. Stödet ligger strax under 6600. ...

Eurocine mailsvar

Jag frågade Hans hur detta påverkar Eurocines möjligheterhttp://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&artikel=2664426 Tack för din fråga. Det rör sig om en tidig upptäckt som kanske kan bli en produkt i framtiden men det är långt dit. Citatet ”Man kan säga att det finns en teoretisk grund, men det är oklart om det från de här antikropparna kan framställa ett fungerande vaccin, säger Tomas Bergström.” beskriver det på ett bra sätt. Eurocine Vaccines använder en vaccinkomponent, influensaantigen, som redan är godkänd som injicerat vaccin i Ungern. ...

Minus minus minus minus

Befinner mig i Torekov som ligger i Bjärehalvön. Det är härligt när doften från havet sprider över oss. Men vad har Wall Street gjort i de senaste dagarna? Minus Minus Minus Minus Minus Minus Minus Minus Minus Minus Minus Minus vad är det för folk som är rädda overthere? minus minus minus minus det var bättre förr då satsade många investerare på aktier när S&P var högre än 1300 utan tvekan. ...

Bankernas emissioner dränerar marknaden på kapital

Jag satt på ett analytikermöte härromveckan, och förundrades över ett samtal jag hörde då. Innan mötet hade börjat så satt jag ned bredvid två stycken äldre herrar som diskuterade bankerna och de emissioner som dessa har för avsikt att genomföra, särskilt Swedbank. Båda visade sig i slutändan vara överens om att det var bra att bankerna tog in mer pengar just nu, det skulle innebära att de skulle kunna öka sin utlåning kraftigt. Att de dessutom behövde dessa pengar för att täcka de svarta hålen som skulle komma att uppstå var ytterligare en fördel. Det som aldrig framgick av detta samtal var om dessa två herrar själva skulle teckna sig i emissionerna eller inte. För det är just det som är den stora frågan, vem skall teckna sig i de kommande bankemissionerna? ...

Utlandssvenskarna har synpunkter

Svenskar som bott utomlands ar chockade over vad som hander i Sverige. De marker det forst, fore svenskarna i Sverige. De marker att deras pensioner fran Sverige ar upp till 40 procent mindre varda an for bara nagot ar sedan. De ser att deras svenska aktier har sjunkit. De marker att de inte kan salja sina villor och andelslagenheter i utlandet. Men de marker ocksa att skulle nagon kopa sa ar marknadsvardet cirka 40 procent ned. (Detta ar dock inte Sveriges fel). ...

Sanningen fram

Sverige ar mycket illa ute. Jag tror det ar Sveriges Riksbanks fel och aven Finansinspektionen. I flera ar har de hjalpt bankerna med att dolja sanningen. Stefan Ingves har talat till oss som om vi vore barn. Vi har lugnats och lugnats. Men nar han varen 2007 talade infor Nationalekonomiska foreningen. Da kom sanningen fram. Da berattade han om hur Riksbanken forberedd kraschen i Estland och Lettland. Han berattade om hur svenska skattebetalare skulle fa betala for vad SEB och Sedbank just holl pa med att forbereda. ...