Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Epicept möter Topotarget (DK)

I vanliga fall gillar vi småsparare att jämföra Epicept och Karo Bio - men det är betydligt mer intressant att studera danska Topotarget och amerikanska Epicept. Båda bolagen *inriktar sig på cancersjukdomar *har godkända läkemedel. Topotargets Savene/Totect (jag uppskattat försäljningsvärdet till ca 80 miljoner SEK i år, tillväxten är mycket god). Epicept´s Ceplene beräknas komma ut under Q3 och nå en försäljningstopp om två år (antar att epicept erhåller 300-400 milj kr/år) ...

2017-05-30 12:07 · kofot

Countermine - Live Hearing

Har fått en telefonrapport från dagens live hearing. Lite lösa anteckningar följer: Man meddelade affären mellan BW och EP. CB sa att han träffade EP på förmiddagen. Penser tänker vara långsiktig i Countermine och tycker det ska bli jättespännande. CB var mycket förhoppningsfull. Han sa att han aldrig känt sig så lugn inför framtiden i Libyen som nu. Scanjackmaskinen ska flyttas ner till Libyen så fort den är klar, saknas bara några skyltar som ska skruvas på. ...

Håll koll på valutor och råvaror

Redeye.se välkomnar FOREXYARD som är en professionell valutahandelsmäklare, en av de främsta onlinemäklarna på marknaden. De kommer att publicera en analys om dagen som går igenom vad du som investerare bör hålla koll på vad gäller valutor och råvaror. Här kommer dagens smakprov: Europeiska räntesänkningar i fokus för Forex handlare Beslut om europeiska räntesänkningar, som förväntas komma imorgon från ECB och Bank of England (BOE), leder vanligtvis till att handlare redan prisat in några dagar i förväg än planerat. Som sådant kan vi få se en fortsatt depreciering av euron idag då de flesta handlare är med nära 100 % positiv säkra på att ECB kommer att kapa räntan med 50 punkter i morgon runt tolvslaget. Denna svaghet kommer sannolikt att fortsätta visa sig under dagens handel. Ekonominyheter USD - Förluster på aktiemarknaden får investerare att fly till dollarn ...

SEB nyemission -Estland - High chaparall - stängda alkoholbutiker

SEB A 21,10 kr SEB gör idag sin nyemmission. Villkoren blir 11:5 och teckningskursen 10 kr. Perioden löper mellan 13 till 27 mars. Därmed har tre av de fyra bankerna genomfört eller aviserat att de vill fylla på kassan. Huruvida det ger dem konkurrrensfördel gentemot Svenska Handelsbanken återstår att diskutera. I bästa fall ger kassapåfyllningen möjlighet att flytta fram postioner. I sämsta fall försvinner pengarna i ett djupt svart skuldhål. Just nu ser det ut att vara det senare som hotar. ...

Vad hände med världen....

Hur kan det komma sig att världens ekonomier kan stanna av så katastrofalt snabbt och så djupt ?? Helt plötsligt så slutar alla nästan unisont att konsumera, och pengar rinner ur alla bolag fortare än en oljad blixt. Förlusterna skenar och allting bara stannar av. Hur kommer det sig att så många helt plötsligt får problem med att betala sina lån och vart tar förlusterna vägen ?? Det har aldrig funnits så mycket pengar i omlopp i världens ekonomier som nu och ännu mer pumpas in i ekonomin men ändå finns det inga pengar. Pengarna är borta, försvinner i samma stund som dom trycks verkar det som… Märkligt… ...

Lägre ränta ger shoppingfest?

Idag läser jag till min förskräckelse att \"Lägre räntor gör inte att svenskarna amorterar mer på sina bolån\". Trots att alla ekonomirådgivare (inklusive mig själv) enträget tjatar om att man nu ska försöka bli av med så mycket lån som möjligt amorterar tydligen folk i gemen inte mer nu när de fått den möjligheten i present av Riksbanken. Istället går man tydligen ut och handlar för pengarna. Räntorna må vara rekordlåga nu, men vi kommer säkert att få se betydligt högre räntor vad det lider. Dessutom hänger ju arbetslöshetsspöket över många. Om det blir konsumtionsfest nu gör det bara den fortsatta krisen ännu värre. ...

2017-05-30 12:06 · flute

Lönesänkningar och deflation

I mina gissningar om 2009 sade jag Lönerna står stilla och de flesta kan glömma löneökningar. Snarare kommer sänkningar på tapeten. Huruvida de kan genomföras beror ju förstås på fackföreningarnas förståelse och välvilja. Inte trodde jag att jag skulle bli sannspådd så tidigt på året! Men igår slog nyheten ner som en bomb att IF Metall kan tänka sig lönesänkningar. Frågan är nu bara hur effektiv åtgärden blir. Blir svackan i efterfrågan längre än väntat finns risken att det bara förvärrar plågan. Själv tror jag tyvärr att vi kommer att få se en lååång svacka i efterfrågan på så gott som allting. Den värsta krisen i mannaminne går inte över så snabbt. ...

Ny spågumma på KI

Konjunkturinstitutet (KI) har som uppgift att ta fram \“prognoser som används som beslutsunderlag för den ekonomiska politiken i Sverige\”. Som jag påpekade i höstas är deras prognoser inte särskilt pricksäkra. Om våra beslutsfattare tar deras prognoser på allvar är det mycket allvarligt. Idag har Kerstin Hallsten börjat som ny prognoschef på KI. Hon har tidigare arbetat med prognoser på Riksbanken. Deras prognoser har ju inte heller varit särskilt pricksäkra i denna kris, så bytet av arbetsplats passar väl bra. Hoppas hon kommer att trivas på det nya jobbet. Lönen är säkert trivsam i alla fall. Och så får hon bolla med en massa roliga siffror. ...

USAs fallande banker

Den senaste tiden har det talats en hel del om de stora amerikanska bankerna och statens stöd till dem. Bank of America och Citigroup är de två bjässarna som uppenbarligen bedöms vara för stora för att få gå omkull. Och visst är de gigantiska - enligt årsredovisningarna hade Citigroup vid slutet av 2008 1945263 miljoner (1,9 biljoner) dollar i tillgångar och Bank of America 1817943 miljoner (1,8 biljoner) dollar. Och då ska man inte glömma att Citigroup har gömt undan drygt en biljon dollar utanför balansräkningen. Inte konstigt att finansminister Timothy Geithner och övriga höjdare får stora skälvan och lovar mångmiljardlån för att hålla dessa megabanker under armarna. ...

Inflation

Det bloggades igår om att S&P500 nu är under nivån när Alan Greenspan gav sitt berömda tal om “Irrational Exuberance” 5 december 1996. Paul Krugman förde dock fram en bra poäng, då många verkar ha glömt inflationens påverkan. Inflationsjusterat är vi nämligen redan ca 25 % under den nivån! Det var ingen som drog den här parallellen i januari i år när vi “inflationsjusterat” passerade “IE”-datumet… Jag trodde GM slog någon form av rekord när de rapporterade en förlust som var ca 7 ggr nuvarande marknadsvärdet. AIG var dock värre! På helåret var förlusten ca 14,17 USD/aktie att jämföra med kursen på ca 0,42! Det blir 33,7 ggr marknadsvärdet. Ser man enbart till Q4 blir förlusten 54,6 ggr marknadsvärdet. Är aktien undervärderad eller förlusten överdriven? Jag förstår inte ens att aktien har något värde! ...