Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hyllar Kim Dahlström

Söndagen började med lätt regnskur och jag tillbringade med en lång frukost. Mina händer är ömma efter allt arbete med huset och trädgården. Det är inget kontorsarbete denna gång. Sov ganska dåligt pga värkar i mina händer. Tog ett varmt bad för att lindra mina händer vilket var skönt! Bestämde mig att inte arbeta för det är söndag idag. Varit ute på en skön promenad på stranden och hittade några vackra snäckor. Det är sällan jag hittade på stranden. Det fanns bara blåmusslor och hjärtmusslor men denna gång hittade jag en liten pilgrimsmussla. Finns det ute på Kattegat? ...

Upp 187 procent sedan årsskiftet – har det vänt?

Capital Link Shipping meddelar att transportindexet Baltic Dry Index under vecka tio steg med tolv procent. Fredagen denna vecka stängde indexet på 2,225 vilket betyder att det sedan årsskiftet stigit med ofattbara 187 procent och 243 procent sedan botten i december. Varför är då detta index så pass intressant då? Jo, detta index visar på utvecklingen för kostnaderna för torrlaster på 40 rutter världen över, vilket gör det till en bra konjunkturmätare. Det är inte perfekt, men många använder sig att detta för att se vad som händer med ekonomin. Skall vi gå efter detta så har vi verkligen sett botten nu. Det är emellertid mycket långt kvar till toppen, den 20 maj förra året noterade detta index All-time-high på 11,793 innan det formligen kraschade som en följd av avmattningen i världsekonomin. ...

Första inlägget! Och det handlar om Epicept

Så, då var man med på redeye också. Jag tyckte att det var dags nu med tanke på hur ofta jag är inne här och läser . Eftersom Kim Dahlström nyligen skrev en mycket intressant och bra analys om Epicept så har jag kanske inte så mycket att tillägga för tillfället mer än att min första analys troligen kommer att handla om Epicepts som jag tror blir årets kursvinnare. Med Epicept har vi onekligen ett antal nagelbitarveckor framför oss innan vi får facit på Epicepts framtid som på många sätt står och faller med ett starkt partneravtal för flaggskeppet Ceplene. Lyckas ledningen att landa ett starkt avtal så får vi inte bara en tryggad kassa i upp till tre år för företaget utan också ett återvunnet förtroende för företagsledningen från marknaden. Sedan kan vi lugnt luta oss tillbaka och invänta ytterligare triggers såsom partneravtal för NP-1 och lanseringen av Ceplene på den amerikanska marknaden. ...

Mygel, härver, bonusar och annan girighet

Sitter just och tittar på reprisen på “uppdrag granskning” och blir mer och mer upprörd över alla dessa personer inom stat, finans och företagsledningar och deras dubbelmoral. Anders Borg basunerar ut att en stor del av krisen är beroenda av bankers och finansinstituts alltför stora risker ihopkopplade till förvaltares bonussystem och rörliga delar. Sammantidigt ger han möjlighet till dubbla rörliga ersättningar för ennu högre risker inom sina egna företag. Skäms på dig Borg. Ennu värre blir det när samma person efter dessa angrepp på banker och finansföretag sitter och påstår att han inte vet exakt hur detta ser ut inom statens bolag. Skäms på dig igen Borg. Har du inte hört utrycket att “man skall inte kasta sten när man sitter i glashus”. ...

Starbreeze - liten titt på förhandsbokningarna

Har gått igenom några aktörer på marknaden och tittat på förhandsbokningarna för Riddick - assault on dark Athena. Just nu ser det ut så här i världen: USA: (spelsläpp 7 april) Gamestop: XBox 360: Plats 13 PS3: Plats 33 PC: Plats 21 Walmart: XBox 360: Plats 8 PS3: Plats 13 PC: Plats 15 I Europa: (spelsläpp 24 april) Amazon UK XBox 360: Plats 4 PS3: Plats 18 PC: Plats 25 Play.com UK ...

Starka säljsignaler i USA

Starka säljsignaler har nu utlösts i USA och det kan vara en bra bit ner till innan det vänder upp. Dow Jones: http://www.chat4fun.se/pics/djia090306.jpg Nasdaq: http://www.chat4fun.se/pics/nasdaq090306.jpg S&P 500: http://www.chat4fun.se/pics/sp500090306.jpg Ska vi ända ner mot 450 på S&P 500? Det är gott om ont om stöd på vägen ner så det kan bli extra skakigt den närmsta tiden.

Min sista blogg !

Det här blir min sista blogg från min nuvarande adress :O) Håller på att flytta in till den stora lilla staden och blir åter statsbo. Ett jäkla kånkande med bohaget och den som påstår att Vasaloppet skulle vara ett mandomsprov, har aldrig flyttat…Tre trappor, no elevator !! Har tappat greppet om portföljtävlingen helt och hållet men ska ta tag i den om några veckor igen. Jag har lite svårt med engagemanget då det känns lite som att spela poker med tändstickor eller så är jag bara helt enkelt kass på tävlingsformen. Jag får skärpa till mig. ...

Finansvärlden kapitulerar*

Inget Kina-paket (ännu) och börserna rasade igår. Ok det var lite S&P-rykten om att Ukraina hade betalningssvårigheter på statsskulden och ett av världens (tidigare) största bolag General Electric har hamnat under rejäl press. GE börjar handlas på samma risknivå som bankerna, något som man inte ens trodde vid årsskiftet! Det är väldigt många som har kapitulerat och kanske spiken i kistan kom imorse när även högkvalitativa finansblogg verkar ha givit upp! Eller vad sägs om följande inlägg? ...

Sötvatten och saltvatten

I skymundan av Kaliforniens jättelika budgetproblem, som jag nämnde i förra inlägget, har denna delstat nu drabbats av ett problem av mer basal karaktär. Torka. Vattenbrist. Risk för Vattenransonering. Detta är tredje året i rad med torka. Grundproblemet här är att stora delar av Kalifornien egentligen är öken eller halvöken. Där har under det senaste århundradet en massa människor slagit sig ner och börjat slösa med vatten. Gröna gräsmattor runt villor i en öken? Det handlar helt enkelt om att rätta mun efter matsäcken. Det finns faktiskt rätt så mycket vatten tillgängligt i närliggande bergstrakter, så med rimlig vattenanvändning borde Kaliforniens vattenproblem gå att lösa. Problemet är att man ägnar sig åt att slösa istället för att lösa. ...

2017-05-30 12:07 · flute

Underskott för kommuner och landsting

Jag läste igår att var fjärde kommun redovisade ett underskott för 2008, medan det bara var 11% av kommunerna år 2007. Dessutom redovisade hälften av landstingen förluster. mot bara två landsting år 2007. Andelen kommuner med höga underskott (mer än 500 kronor per invånare) ökade från 3% till 14%. I särklass var Oskarshamn med minus 13696 kronor per invånare. Tydligen beror det i det fallet på en felslagen \“investering\” i realränteobligationer som gjort att kommunen tvingades skriva ner värdet på de finansiella tillgångarna med 302 miljoner kronor. Kommuner ska inte ägna sig åt spekulation med skattebetalarnas pengar. Ska vi behöva upprepa det igen? ...

2017-05-30 12:07 · flute