Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Funcom intervju...

Age of Conans Game Director har ställt upp på en intervju hos IGN och jag tänkte länka till den här då det är intressant läsning för alla som funderar på en investering i Funcom men har ingen riktig koll på spelet Age of Conan. Morrison delger här mycket av de problemen teamet ställdes inför efter launch och den besvikelse som även de ställdes inför när spelarantalet sjönk dramatiskt. Han går även in på framtidsutsikterna och lite om vad han tror kan bli av spelet lite längre fram. ...

Vem skall vi tro på?

I bloggsfärernas oändliga rymd, med bland annat Wikipedia som totalförmörkad planet och kunskapskälla för många, kommer ungefär lika många sanningar som osanningar fram. Pröva nationalencyklopedin som är den säkraste uppslagsboken om faktauppgifter vi har här i Sverige. Den finns i nätupplaga (ne.se). Tyvärr ligger man lite långt efter i uppdatering, men går för det mesta att använda som säker förstahandskoll. Tillförlitliga data kring våra börsnoterade aktier hittar man i bokform hos Börsguide, som ges ut två gånger om året. På nätet finns flera, som har aktieuppgifter i olika upplägg ,en del gratis andra bara för medlemmar. Det är i regel säkra uppgifter som redovisas i dessa sajter. ...

Sensys & Starbreeze månadens raketer

Har under den senaste tiden gått in i två stycken konjukturokänsliga företag: Sensys Traffic samt Starbreeze Studios. Sensys befinner sig på en marknad som växer 20-25% per år, oavsett konjuktur medan Starbreeze marknad växer runt 15% per år. Innan mars månads utgång väntar jag mig med all sannolikhet att info kring Saudiarabien order presenteras. Starbreeze står inför ett spelsläpp av Riddick Dark Athena (7april), pre-views samt trailerserna är riktigt grymma och spelet har fått bra kretik. ...

Trading Scenarios Track Record för februari: Hög avkastning trots låg risk

Februari månad bjöd på stora upp- och nedgångar på börsen. Nettot blev en uppgång på 3,7 procent för OMXS30-index efter en avslutning i moll, då index som mest var upp med 11,5 procent den 9 februari. Volatiliteten på börsen var fortsatt hög och den dagliga standardavvikelsen på årsbasis uppgick till 41 procent. I början av månaden testade OMXS30-index stödet vid 600-nivån. Vi trodde på ett genombrott av stödet och det var tungt att stå utanför marknaden och se index snabbt rusa upp till 690-nivån. Vi behöll dock kylan, vilket så småningom betalade sig. Under andra halvan av februari var de amerikanska börserna pressade och ”risken” för en potentiell återhämtning gjorde att vi avstod från att öka antalet blankningar. Karaktäristiskt för månaden var en stark utveckling för svenska indextunga aktier som H&M och Ericsson, samtidigt som de amerikanska indexen nådde nya lägstanivåer, vilket gav ett svårtolkat läge av marknaden. ...

Swedbank på rätt väg?

Swedbank var i nyheterna igår och äntligen verkar ledningen bli långsiktig och realistisk! För det första krävde Folksam in panterna av Sparbanksstiftelserna varvid de seglade upp som största ägare. Bra med en stor och tydlig ägare. För det andra slopades utdelningen vilket förbättrar balansen med drygt 3 miljarder SEK. Bra med realistiska utdelningar. Jag har varit mycket kritisk tidigare men nu måste jag ändå medge att Swedbank ser ut att ha förstått allvaret i situationen. Ordförandes förklaringar om att det har hänt mycket på en månad kändes aningen tunna, eftersom de flesta kan gissa att sparbanksstiftelser i behov av pengar var den verkliga orsaken till att Swedbank skulle dela en ofantlig dividend. ...

Flashback

Jag fick ett tips om en radiointervju med Ingrid Dahlberg, ordförande för Sparbanksstiftelserna, som gjordes i samband med nyemissionen. Lyssna på den - bara 2 minuter 42 sekunder - väl värda att höra. Hon kunde lika gärna ha sagt \“vi räknade ole dole doff och därför bestämde vi så\”. Hur kan en sån person hamna på en sån post? Hon kan inte ens förklara varför man valde preferensaktier! Fast det är egentligen synd om henne. Hon har hamnat på en krävande post där hon tyvärr saknar nödvändig ekonomisk kompetens. ...

2017-05-30 12:07 · flute

Cirkus Swedbank fortsätter

Det visar sig nu att Svensk Exportkredit (SEK) också hade lånat ut pengar till Sparbanksstiftelserna och därmed blir ny storägare i Swedbank då de också kräver in pantsatta aktier, liksom Folksam redan gjort. Sparbanksstiftelserna har tydligen fått låna 500 miljoner från SEK. Statliga SEK kommer att få knappt 4% av aktierna i Swedbank och finansmarknadsminister Mats Odell säger att staten för tillfället kommer att behålla aktierna. Därmed blev vi alla delägare i Swedbank! ...

2017-05-30 12:07 · flute

Catering Please

Idag kom ett pressmeddelande om att man förlänger teckningstiden. Det var ju ganska väntat och inte särskilt förvånande. Däremot blir jag förvånad över att teckningsgraden är så hög som 71%. Emissionen var ju från början garanterad till 35,3% (2,9 miljoner). Jag var tämligen övertygad innan att man inte skulle få in så mycket mer. Med tanke på att aktiekursen under större delen av teckningstiden har varit i nivå eller under teckningskursen så har jag en aning svårt att förstå varför folk tecknar. ...

Antal warrants i Epicept och dess konsekvenser

Som initierade ägare i Epicept säkert har noterat så har GSI och MLI vräkt ut aktier den senaste tiden. Troligen är en stor del av dessa aktier warrants som tecknarna av dessa löser ut för tillfället. När vi diskuterar en eventuell kursökning för Epiceptaktien när avtalet för Ceplene presenteras kan det vara bra att känna till hur många warrants som faktiskt ligger ute. Till denna lista kan dessutom läggas ett antal konvertibler som är resultatet av den senaste finansieringsrundan av Epicept. ...

Swedbank, ett papper för daytraders i nuläget

Så kom då det väntade beskedet att Swedbank drar tillbaka sin utdelning till aktieägarna. När jag såg det i morse så var det första jag tänkte; “nu blir det ett monsterras”, andra tanken några sekunder senare var den motsatta, att marknaden tolkar den slopade utdelningen positivt. Och givetvis är det positivt för Swedbank att dra tillbaka utdelningen. I dagsläget hade det varit vansinne att behålla utdelningen utifrån rådande finansiellt läge med enorm osäkerhet i bland annat östeuropa. ...