Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Verkstad kan bli en vinnande sektor

Eftersom den långsiktiga trenden på börsen är fallande bör man åtminstone vara skeptisk till de uppgångar som kommer. Själv utgår jag därför från att den nuvarande uppgången är av tillfällig natur, det vill säga att den kommer att vara över inom en till fyra veckor. Kursdiagrammen för en rad akiter, främst inom verkstadssektorn, får mig dock att ana att den nuvarande uppgången kan överraska positivt. Ni som är intresserade av teknisk analys bör ta en titt på följande akiter. De befinner sig alla nära tydliga motståndsnivåer och kommer att utlösa “rejäla” köpsignalerna om motståndsnivåerna forceras. Inom parantes anges motståndsnivån för respektive aktie: ...

Välj en av tre !

Första inlägget och jag tänker man skulle bidra med något. En analys eller tankar kring något intressant bolag. Men, det anstå till kommande inlägg, istället kastar jag ur mig följande fråga: Vilket av dessa bolag tror du får bästa kursutvecklingen under resterande delen av 2009 ? Sensys Traffic Lundin Petr. CLS (Clinical Laserthermia Systems). Ska enligt utsago noteras på aktietorget början av april. Har samtliga på min bevakningslista och tänker mig i nuläget att lägga 100000 nya pengar till depån och fördela 10% på CLS, 50% Lupe och 40% sensys. ...

Björn Borg

Har innehaft denna aktie sedan några år tillbaka. Sedan sommaren 07 har aktien gått ner med ca 70% sedan toppen. Bolaget har varit ett väldigt bra tillväxtcase men har nu saktat ner en hel del. Aktien började dock gå ner innan då marknaden spekade i att det skulle bli lågkonjunktur och minskad konsumtion. Aktien har konsoliderat ett bra tag nu runt 40kr men idag hände ngt som jag ser som ett trendskifte. Gick upp till 48kr som mest (11,5%) och slutade på 45kr (6%). Hur förklaras detta? Kan inte förklara det men gör ett försök. ...

2017-05-30 12:08 · xavi

Think fast at last Maud Olofsson

Strax före kl. 17.46, 2009-03-11, publicerar Ny Teknik en artikel om att ägarna till elbilen Think vill flytta över produktionen till Saab i Trollhättan. Man har enligt meddelandet, igår skickat ett brev till Maud Olofsson och alliansen där man presenterat projektet. Man anser att det går att genomföra om den svenska regeringen kan gå in med 155 miljoner under tre år. Företaget Powercircle med Christer Asplund har förberett projektet på den svenska sidan. Han påstår att projektet på kort tid kan ge 500 jobb och att det är rena reapriset för regeringen för att skapa plattform för nya jobb. Flera svenska investerare har också visat sig intresserade. Betänketiden löper ut i slutet av mars. England har fått samma erbjudande och förklarat sig preliminärt positiva. ...

Varför ratas Ratos?

Ratos B 105 kr Varför ratas Ratos? Frågan ställdes av en trogen Ratosägare häromdagen, på aktiespararnas träff i Umeå. Bakgrunden är att de flesta analytiker är negativa till Ratos, och så har det varit genom alla år. Det har inte varit en uppskattad analys på år och dag, om man räknar de mer omfattande genomlysningarna av bolaget. Nu senast blev rekommendationen “behåll” med motiveringen att Ratos gått bättre än konkurrenterna. Sug på argumentet! ...

Ännu mer Swedbank

Det finns mer att orda kring turerna runt Swedbank och Sparbanksstiftelserna. Fredrik Braconier på SvD tycker att Swedbank har lurat dem som köpt preferensaktier innan jul. Han drar sig inte för att använda ett så hårt ord som bondfångeri om det faktum att den utlovade utdelningen på preferensaktierna nu plötsligt gick om intet. Bra sagt! I och för sig kan man ju tycka att de som deltog i nyemissionen får skylla sig själva, men problemet är att större delen av dem inte spelade bort egna pengar, utan andras pengar. Folksam riskerar sina pensionssparares pengar. Sparbanksstiftelserna slarvade bort pengar som skulle gå till forskning, utbildning, kultur och idrott. ...

2017-05-30 12:08 · flute

IFRS förvärrar krisen?

Vissa menar att finanskrisen förvärras av IFRS-redovisningen (“mark-to-market”). I korthet går kritiken ut på att företagen måste värdera sina tillgångar till marknadspris. Problemet i denna extrema situation är att handeln med många tillgångar har stannat helt eller att priserna har sjunkit “för mycket”! Problemet för t.ex. banker och försäkringsbolag är att de har kapitalkrav på sig och när tillgångarna blir kraftigt nedvärderade eller inte går att sälja krävs det nytt kapital - pronto! Annars riskeras insolvens och konkurs. ...

Girigheten del 2

Kan idag läsa att SEB´s ledning i utbyte mot utebliven bonus har för avsikt att istället höja sina fasta löner med mellan 10-25%. Mest i ersättning erhåller VD Falkengren. Detta är enbart ytterligare ett exempel på hur människan av natur är girig och hur denna girighet utrycker sig på ett sätt som sätter logiskt tänkande fullständigt ur spel. Vi såg även samma exempel för någon vecka sedan där den annars så kompetenta Volvoledningen skulle höja ersättningar till höga chefer. ...

Guld

Minns inte vem det var, men det var någon som skrev när guldet stod runt 1000 att det skulle bli att åka av. Jag kommenterade då att det kändes fel med gulduppgång i ett läge när alla formligen skrek KÖP GULD. När taxi-chaffisen ger den typen av av råd gäller det att se upp. Jag är själv av uppfattningen att guldet kan bli riktigt värdefullt men var inte säker på att det verkligen var ett bra läge då. Kul, att an har haft rätt. Idag är priset drygt 10% lägre och kanske kan det bli ett köpläge snart? ...

2017-05-30 12:08 · nejab

Min första blogg...

Det här är min första blogg från min nya bostad. Kaosteorin är helt klart applicerbar på en flytt från en villa (148 kvm) till en bostadsrätt. (102 kvm) Var kommer alla onödiga prylar ifrån ? Aldrig mer..Jag har burit grejer som jag aldrig tidigare sett eller ens visste att vi hade. Mina grejer ? NOT !! Orangutangarmarna fick jag på köpet…Läste någonstans att även flyttfirmorna har det kämpigt med dagens tröga bostadsmarknad. Det hade kostat mig c:a 8000-10.000 :- för en flytt på 14-15 km och det tyckte jag var dyrt i överkant, så det blev släp och en antal turer istället. Kostnad ? 1500 :- …Det är dom små utgifterna som gör det…….. ...