Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Industrivärden - skrämselanalys

Industrivärden C 51 kr I en nyligen gjord säljananalys raljerar Axier över att industrivärden inte anger vilket index de jämför sig med. Axier menar att detta sätt att resonera på är ett försök att dölja att det går dåligt. Citat: I rapporten som kom den 12 februari kan vi läsa ”Under den senaste tioårsperioden har totalavkastningen för A-aktien årligen, i genomsnitt, överstigit avkastningsindex med två procent”. Visst låter det bra? I själva verket så är inte siffran lika imponerande. En hastig kontroll av hur börsen utvecklats visar att den under de senaste tio åren inte rört sig alls. Det finns ingen positiv avkastning alls att tala om, och den genomsnittliga avkastningen hade varit större på ett bankkonto. ...

Kreativ förstörelse

De problem som fram till i somras verkade vara koncentrerade till den amerikanska kredit- och fastighetsmarknaden har successivt visat sig vara av global karaktär. Inom de områden där det har skett stora investeringsökningar under de senaste åren, särskilt fastigheter men även generellt sett investeringar i tillväxtländer, har stora skuldberg identifierats då fastighetspriserna har vänt nedåt samtidigt som den globala industritillväxten har börjat sjunka. Banker och investeringsbolag har som en följd av detta såväl omvärderat som diversifierat den risk som är kopplad till utlåning, vilket har resulterat i en dramatisk åtstramning av likviditet på den internationella finansmarknaden. ...

Björn Borg vs Odd Molly

Gissa Ordervärdet. Den 8e april är det dags för odd Molly att presentera ordervärdet för höst/vinter 09. Räknar man med en blygsam tillväxt på övriga länder och Italien, Tyskland, USA på ca 30% och att tillväxten helt stannar av i Sverige, Danmark och Norge. Då blir min gissning att vi hamnar på 163 milj i ordervärde, en ökning med 26% från föregående år. Blir omsättningen på helåret 301 milj kommer vinsten att bli ca 10 kr per aktie vilket är en ökning med ca 15% från föregående år och i skrivande stund handlas aktien i 64 kr, alltså ett p/e-tal innevarande år på 6,4. ...

The Secret World

Så heter Funcoms kommande MMO, som utspelas i nutida miljö och ska ha en skräck/thriller/ockultisk tema om man ska tolka de lilla som bolaget har släppt i form av bilder mest då. Funcom har dock hållit projektet superhemligt och gjort ett bra jobb, nu har de dock sagt att de tänker släppa lite på locket på Game Developers Conference i San Francisc, som hålls mellan den 23:e och 27:e mars, så skriver iaf FZ nyheter: ...

Topotarget, värderingen är katastrof.

Kursutvecklingen i aktien är nu onekligen katastrofal och har ingen koppling till forskningsportföljen. Tyvärr hittar jag ingen logisk förklaring till nuvarande värdering även om en större rabatt är motiverad av div orsaker. Börsvärdet är nu ca 180 Mdkk där kassan kanske motsvarar nära hälften… Sett till bolagets pipeline måste det vara ett av de mest undervärderade bioteknikbolagen i världen nu, i jämförelse med sektorkollegor borde bolagets börsvärde i a f ligga kring någon miljard SEK. ...

2017-05-30 12:08 · krax

BM-rally?

Alltid när man har gjort en grundlig analys och kommit fram till att bästa sättet att förhålla sig till aktiemarknaden är genom grundmurad pessimism, så är det alltid lika tungt när börsen inte “fattar det” utan ändå stiger! Då talas det alltid om “bear-market” rally, vilket är den allmänna uppfattningen om börsens rörelser de senaste dagarna. Ingen vågar säga att detta är vändningen och det gör alla rätt i eftersom ingen någonsin vet när börsen vänder. Det kan man bara konstatera i efterhand. ...

SvD härmas visst ;-)

Jag råkade just se att SvD har en artikel om bopriserna med delvis liknande tongångar i analysen som jag hade i föregående blogginlägget. Jag hade missat den artikeln tidigare idag, eftersom jag hade annat att göra. Där såg jag också att de körde en repris på ett diagram över inflationsjusterade småhuspriser som jag såg på SvD.se redan i höstas. Nu vet jag inte om idén att göra ett sånt diagram är plankad från det jag publicerade redan hösten 2007, eller om de kommit på idén oberoende av mig. Själv fick jag ju idén när jag tittade på Robert Shillers motsvarande diagram över inflationsjusterade huspriser i USA. ...

2017-05-30 12:08 · flute

Varför bopriserna kommer att falla på sikt

Idag rapporteras att Bopriserna fortsätter uppåt i glada nyheter från Mäklarstatistik. Bostadsrättspriserna i riket steg enligt dem med 5 procent och villapriserna med 1 procent. Det rör sig dock bara om uppgångar på månadsbasis, vilket jag bara ser som en uppstuds i en nedåttrend. Cornucopia påpekar att om man läser längre än första raderna i pressmeddelandet så ser man nedgångar istället. Uppenbarligen läser inte journalisterna längre. Synar man pressmeddelandet ser man t.ex. att villapriser sjunkit med 3% i riket på tre månader. På 12 månader har både bostadsrätter och villor sjunkit 4-5%. ...

2017-05-30 12:08 · flute

Is the current turmoil a boon for exchange traded credit derivatives? - Part VI

I have regularly commented, in this blog, on the issue of the credit crisis possibly forcing credit derivatives on to exchanges. For instance, already back in December 2007 I wrote ….I think the current turmoil in credit should strongly support, if anything, more contracts going to exchanges rather than the opposite(December 16, 2007). A week or so ago we were taken one step closer to this actually happening. The banks involved in the trading of credit derivatives, which of course have tried to block the whole thing since they make tons of money trading OTC credit derivatives, finally agreed to the proposed plans to set up a EU-based clearing house for credit default swaps! All the major broker dealers seem to have accepted the ISDA plan and have agreed to start clearing CDS in Europe in July this year. Major news! ...

Citat om marknaden

Financial Times hade i torsdags en stor artikel om den svenska kronan. Flera utlandska expert forstod inte vad Sveriges Riksbank sysslade med. Redan tidigare har det statt i utlandska tidningar att det aldrig tidigare hant att en riksbankschef (Lars Svensson) i nagot land sysslat med att tala ned den inhemska valutan. Det har aldrig tidigare hant. Experter ar chockade vad svenskarna och deras centralbank haller pa med. Det kan sluta hur illa som helst. Jag aterkommer till artikeln i FT. ...