Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

girigheten backar

Trevligt att se att girhetens ansikte tar sitt förnuft till fånga och backar beträffande deras saftiga lönehöjningar. Lite tråkigt att det måste till en sådan massiv opinion för att wallenbergarna skall förstå vilka känslor detta skapar bland männsikor som dagligen kämpar för att få den dagliga ekonomien att gå ihop. Kan även konstatera att jag numera har två aktier inne på topp 5 listan vad gäller träffsäkerhet. En sälj på Heart of Brands och en köp på Starbreeze. Det värmer i en medelålders kropp att lyckas med att analysera rätt. (även om det även finns bomskott bland mina analyser). ...

SEB:s pudel

Pressmeddelandet från SEB om svängninen i frågan om löneökningen till ledningen var inte oväntat men är ändå uppseendeväckande. PMet inleds med att SEB:s ordförande M.Wallenberg redogör för bakgrunden till den ursprungliga förändringen av lönesystemet - man ville anpassa sig till kraven i statliga garantiprogrammet. När man insåg att Riksgälden hade synpunkter på den höjda fasta ersättningen till ledningen belöt man i samförstånd med bankens VD och ledning att slopa den, avslutar Marcus Wallenberg. ...

Sensys & Starbreeze - ännu hetare

Efter den gågna veckan har mina två pärlor blivit ännu hetare. Starbreezes spel Riddick Dark Athena har klättrat från plats 91 (söndag kväll) till plats numer 35 (fredag e.m) på amazon.com på bestsellers listan. Då ska man ha i tanken att detta är 25 dagar innan spelsläppet (7 april) i USA resp. 47 dagar innan spelsläppet i europa (29 april). Starbreeze stängde på kursen 42 öre Sensys Traffic, varje dag som går utan PM är en dag närmare. Jag ser den kommande veckan som mycket intressant för Sensys del. ...

Spiltan skänker bok till SEB-kunder

Det har ju stormat mycket kring SEB de senaste dagarna och investmentbolaget Spiltan passar på att dra nytta av det och skickade idag ut ett pressmeddelande, se nedan. Jag var tvungen att tänka till ifall det var 1 april idag, men eftersom det än så länge är mars får man se det som ett smart och roligt PR-drag. Alla SEB-kunder som mailar in sin adress till Spiltan får alltså ett kostnadsfritt exemplar av en bok om sparande som deras VD har skrivit. Ifall man även blir överöst av reklam från Spiltan förtäljer inte pressmeddelandet, men man kanske kan se det som en halv gratis-lunch i alla fall :) ...

Att synas utan att bli synad - nytt finansiellt instrument i SEB

Företagsledare, politiker och myndighetschefer borde självklart lyssna till sina aktieägare. politiker och allmänheten, men ibland finns det starkare drivkrafter för dem. Girighet och kändisskap är de idag i särklass största påverkansfaktorerna. Mona Sahlin(Toblerone), Ramstedt (Skandia) och AP-fonderna (Absolut Pension) via statens nyligen företagssmittade regler och en oändlig ström av föregångare till nutidens ”förtroendeskapande” åtgärder ger oss ger oss ett samhälle, som rycker maten ur munnen på de som behöver den bäst – de inte rika. ...

Fredagen den 13:e

I måndags var OMX på väg att bryta ner men vände tvärt och efter det har det rusat på uppåt rätt oavbrutet. Det var inte den utvecklingen jag hade tänkt mig så den rörelsen missade jag helt. Sett i efterhand var det en väldigt snygg rörelse och egentligen inte så konstigt att det snabbt drog uppåt, men i backspegeln är det alltid mycket enklare. Index är nu tillbaka vid ungefär samma nivå där jag sist rekommenderade att vara försiktig med köp (början av februari) och faktum är att det ser ut som den mesta potentialen på uppsidan redan är tagen, åtminstone i ett kortare perspektiv. ...

Heart of Brands genomför en riktad emission

Heart of Brands, vars aktie handlas på Aktietorget och som bland annat driver butiker under varumärket Gul & Blå, genomför en riktad emission om högst 2 miljoner B-aktier till Dalom Invest. Emissionen, som kommer att ge ett kapitaltillskott på 1 miljon kronor, är ett led i den kapitalisering som är nödvändig för bolagets fortsatta expansion, skriver bolaget i ett pressmeddelande Aktien handlas i 0,79 SEK, men det är ingen omsättning att tala om så en viss rabatt är kanske motiverad. Detta är emellertid en mer än tioprocentig utspädning av de nuvarande ägarna (det finns drygt 18 miljoner aktier) och aktien går UPP på detta? Axier har tidigare skrivit om detta företag och sagt att det är slut på pengar. Med tanke på bolagets burn-rate så hjälper inte en miljon så pass mycket. Vi förespår ännu en riktad emission under Q2 ...

Viking kör fler passagerare

Viking Line rapportade Q1 igår och sett till volymerna var det en bra rapport. Passagerare ökade med 5,6 % och fraktvolymerna med 6,7 %. Passagerarökningen kan ändå främst hänföras till nya “XPRS” som går mellan Helsingfors och Tallin, som i sin tur har fått volymerna på Mariehamn-Kapellskär att öka när “Rosella” sattes in där. Man ser med spänning på vad som ska hända med “nya Rosella” eller “ADCC” kommer på Mar-Kap - när den nu kommer! Senaste uppgift är inkommande årsskifte. Om man återgår till resultatet var det aningen sämre -1,46 (-0,21) efter skatt. Man måste dock komma ihåg att Viking är extremt säsongberoende. Ifjol genererades 95 % av nettoresultatet under Q3. ...

Orimliga löner

Ingen kan väl nu ha missat att SEBs vd gick och fick rejält höjd lön. För vadå, frågar jag mig? Cornucopia säger att han saknar ord. Fredrik Braconier på SvD frågar sig \"Var finns omdömet, SEB?\". Både statsminister Fredrik Reinfeldt och oppositionsledare Mona Sahlin är överens om att det är provocerande. Artikeln i i DI fick 472 kommentarer, varav de flesta upprörda. Nåja, SEB fick ju publicitet idag i alla fall!

2017-05-30 12:08 · flute

Sannolikt löste ytterligare 412 992 konvertibler in idag av MLI

Men nu verkar det som att den negativa spiralen för Epicepts kurs kan ha brutits. Kursen stängde på dagshögsta i samband med relativt intensiv omsättning jämfört handeln under dagen i övrigt. Det återstår att se om vi nu får en jämn uppgång inför det förväntade och hett efterlängtade avtalet för Ceplene som skall förlösa Epicept och oss aktieägare. Och tro mig, de återstående konvertiblerna som MLI säljer ut för tillfället kommer att försvinna på fem minuter när avtalet landar… ...