Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vem kan segla förutan vind?

Min åsikt är att den senaste veckans rally har ganska mycket att göra med de översålda, nedtryckta aktienivåerna och väldigt lite att göra med att vi har fått konkreta signaler på att ekonomin är på bättringsvägen. Det är ingen “nobelpris-slutsats” men viktigt att påpeka. Det enda som händer nu skulle därmed vara att börsen frångår krisvärderingar och återgår mot mer “normala värderingsnivåer”. I klartext betyder det att bolag med ok framtidsutsikter inte kommer att handlas långt under eget kapital eller omsättning. Nästa steg (om det kommer) blir att hitta bolag som “kan segla förutan vind”, dvs bolag som kan öka vinsten trots att konjunkturen fortsätter ned! ...

Metanoltokeri efter etanolvansinnet?

Jag läser på SvD.se att gamle miljökämpen Björn Gillberg nu tänker starta metanolfabrik i Hagfors i Värmland, som bygger på tekniken att förgasa skogsråvara. Som vanligt haussas alla nya satsningar på alternativa bränslen tämligen okritiskt. När anläggningen är färdig kommer man enligt planerna att producera 345 000 liter metanol per dygn, vilket tydligen motsvarar 2% av den svenska bensinförbrukningen. Man ska dessutom producera fjärrvärme till kommunen, vilket verkar sunt för projektets överlevnad. Man räknar med att ta skogsråvara från 10-15 mils radie. Låt oss räkna på det. EROEI för metanol från skogsråvara ligger någonstans runt 2,6. Energidensiteten för metanol är cirka 22 MJ/kg och för trä cirka 11 MJ/kg. Metanol har en densitet på 791 kg/m3 och trä på cirka 455 kg/m3. Det skulle innebära att det går åt cirka 11400000 kubikmeter skogsråvara per år. Inom 12,5 mils radie finns totalt 4906250 hektar. Låt oss anta att 60% av denna mark är skog med en medelbonitet på 6 m3sk per hektar och år. Då behövs omkring 6,4% procent av den årliga skogstillväxten inom 12,5 mils radie för att försörja metanolfabriken. (Rätta gärna mina siffror om jag räknat fel någonstans.) Är det rimligt? Kanske om ingen annan konkurrerar om skogsråvaran… Just nu i lågkonjunktur minskar väl konkurrensen om skogsråvaran, men hur blir det framöver? ...

2017-05-30 12:09 · flute

Rea på nybyggda bostäder

Inte oväntat rapporterade DN för några dagar sedan att byggbolagen nu tvingas sänka priserna på nybyggda bostäder. För flera projekt har man nu tydligen sänkt priserna med 10-15% eller slängt in diverse saker man får \“på köpet\”, t.ex. trygghetsförsäkring mot dubbelt boende. Orimligt höga priser på nybyggen och glädjekalkyler i deras ekonomiska planer tog jag upp redan i september förra året. Runt om i Stockholm ser jag nybyggda områden med priser som ingen vettig människa borde betala. Trots de höga priserna är de ekonomiska planerna för bostadsrättsföreningarna rena glädjekalkyler om man studerar dem närmare. ...

2017-05-30 12:09 · flute

AAA-företagen blir färre och färre!

I september förra året varnade jag för GE (General Electric) och för att deras AAA-rating var i fara; se Penningmarknadsfonder. Jag brukar inte rekommendera eller dissa individuella företag men den här gången gjorde jag det för att GE Capital brukar (brukade) anses vara ett av världens mest stabila företag och därför ingår (och fortfarande ingår) i ett stort antal (svenska) penningmarknadsfonder. Hur som helst, i förra veckan förlorade GE sin AAA rating hos Standard & Poor?s! Efter mer än 50 år som AAA! Detta är inte bra nyheter för penningmarknadsfondsinnehavare eftersom det troligen sänker värdet på obligationer utgivna av GE ==> och därmed sänker värdet på fondandelarna (lite grann). Naturligtvis blir detta inte speciellt kännbart för den genomsnittlige svensken med sina diversifierade penningmarknadsfonder men jag tror ändå man ska ta lärdom av det; i dessa dagar är helt enkelt inget, förutom möjligen amen i kyrkan, säkert. Dessutom är det högst anmärkningsvärt för oss som följer kreditbetyg på daglig basis; att GE skulle förlora sin AAA-status var det få som trodde i september (det fanns undantag……) och ännu färre som trodde för två sedan (jag känner inte till några undantag…..). ...

Active Biotech - a future multi billion dollar baby ...

Epokens nya analys på Redeye: “Active Biotech - a future multi billion dollar baby …” Länk (klicka!): => http://www.redeye.se/medlemsanalys/27769 God läsning! //EPOKEN Anmärkning: Tidigare släppt som oredigerad blogg. Analysen utgör den färdigredigerade slutversionen.

Pilum the man.

Vill börja med att tacka Kim Dahlström för den fantastiska analys han avnjöt oss med för några veckor sedan. Pilum har under denna korta period överpresterat och stigit med mer än 120 % sedan analystillfället! Jag läste analysen, begrundade den och utförde den fast jag än dock gick ut ur position en aning tidigare. Funderar på om Pilum och Starbrezee har mer att ge?! Det tror jag, inte minst med tanke på att båda bolagen är konjunktur okänsliga och med en otrolig tillväxtpotential de närmaste två åren. ...

Feber-symtom

I dessa bear-rally-tider skall uppmarksammas att borsen och dess upp och ned gangar ar ett symtom pa underliggande ekonomin i samhallet. Precis som feber inte ar en sjukdom utan ett symtom pa att det finns skravanker i kroppen ar borskursen ett symtom pa hur samhallets ekonomi utvecklar sig. Jag laser att iTrader har foljande filosofi for att satsa i aktier 1) tillvaxt 2) lonsamhet 3) stigande divident Finns det nagon av Redeyes lasare som i dag kan finna exempel pa ett foretag som har 1) stigande tillvaxt 2) stigande lonsamhet och 3) stigande utdelning sa vore jag tacksam for namn pa detta foretaget. ...

Swinga Svolder

Svolder B 33,50 kr Svolders VD Ulf Hedlundh föreslog häromdagen, vid aktiespararnas träff i Umeå, att man skulle kunna spekulera i att Svolders substansvärde minskade. För närvarande är rabatten ca 30 procent. Siffran publiceras veckovis på bolagets hemsida. Vid utdelningstillfället i november 2008 låg rabatten på 17 procent. Om man betänker att medelsubstansrabatten under de senaste åren legat på 9 procent borde en del finnas att hämta. Hedlundh betonade även att Svolderkursen brukade gå upp under hösten, när den vanligen stora dosören närmade sig. De senaste fem åren har utdelningen inte underskridit 5,1 procent. Målsättningen är att aktieägarna skall erhålla 5 procent av bolagets substansvärde. Det innebär att det teoretiskt kan vara lönsamt att köpa frampå sensommaren innan direktavkastningslockelsen hunnit få rabatten att krympa. ...

Fundamental eller teknisk analys ?

Vilken analysmetod är bäst ? That´s the question… Svaret på frågan är inte helt enkel men jag tror att vi aktiehandlare är delade i två ganska lika stora grupper. För den ena metoden och mot den andra. En teknisk analys går ut på att titta på aktien och dess kursrörelse ur ett historikst perspektiv och så försöker man den vägen att utläsa åt vilket håll aktien kan tänkas gå. Det finns korta och långa trender och så använder man sig av grafer o diagram där man tolkar in olika s.k stöd och motstånd. När dom olika stöden eller motstånden passeras så ska aktiekursen leta sig upp eller ner till nya stöd eller motstånd. Det förutsätter att det är livlig handel i aktien. Illikvida aktier göre sig icke besvär. ...

Börsen vecka 12

OMX fortsätter handlas i konsolideringen som startade i höstas men utrymmet snävas åt allt mer. I förra veckan gjordes ett försök att bryta ner men det vände tvärt upp och gav ett rally under flera dagar. I fredags blev det istället ett försök att bryta upp, men även det misslyckades och vi fick en reversal-stapel på ett liknande sätt som under måndagen. Ofta markerar sådana staplar en vändning, se tidigare röda pilar i grafen. En viss uppgång på 1-2% i början av veckan är isåfall ok men sedan bör det trilla på nedåt en bit och eventuellt ge ett köpläge inom 1-2 veckor. ...