Jag har ungefär en månads tid studerat världsnyheterna i form av artiklar i engelskspråkiga tidningar i främst USA och Kina. Dessutom har jag försökt att snabbögna alla nyhetstelegram som i kronologisk ordning samlas på våra dagstidningar och aktiesajter. Nordnet, Placera nu, Aktieinvest, E24, Affärsvärlden, m.fl. har varit min internetbostad under denna tid.
Min slutsats är att i stort sett samma nyhetsmaterial snurrar runt i hela västvärlden med nyhetsbyrån Reuter som dominant. Exakt samma artiklar flyter också, med lite olika tappning, omkring som kommentarer till nyhetsflödet. Medieproffsen kan mot betalning få tillgång till smalare och ofta ”vassare” nyheter och artiklar. Vi andra får simma omkring i en osorterad nyhetssmet varje dag och dessutom stressas av att vi kanske missat något viktigt. Det här har lärt mig att jag kanske mår bäst av att bara lyssna på dagsnyheterna på P1 en gång per dag (på kvällen). Radiokanalen sorterar nyhetsdagen ganska bra och objektivt åt mig. Då slår det mig – mina aktier då! Tänk om jag skulle ha köpt eller sålt något på en nyhet idag. Så är jag där igen . Jag inser att min girighet stressar in mig i mediebruset igen. Just nu vet jag inte om jag är mer rädd än girig. Jag är någonstans mittemellan. Det finns alltså anledning att låta konjunkturtåget gå till mittens rike Kina och som omväxling ta del av några Kinapuffar. Tidningarna i Kina är regeringsorganets nyhetsspridare oavsett vilken tidning man tittar i . Jag valde CHINAdaily av en slump och fick genast lite mer information från öster. Tänk om det finns ett väderstreck som heter väst-öst. Då har jag hittat det.
...