Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tålamod: Karo bio

Nu åtestår ca 7 börsdagar innan karo bio släpper sin studien på sin diabets-substans KB3305. Många där ute inklusive mig är nervösa, vilket är helt normalt, men problemet är bara de att vissa är nervösa för fel saker 1)Bör man vara nervös angående KB3305 studie? Svar:Ja de klart, för vi vet ej hur utgången 2)bör vi vara nervösa angången när avtalet kommer? svar:Nej, mina kära vänner. Studien (positivt eller negativt) kommer att presenteras denna kvartal annars hade nog bolaget kommunicerat detta långt innan. ...

Speljätte bekräftar tillväxt för poker

De som har haft koll på spelbranschen ett par år minns kanske Uppsala-förtaget Ongame som 2006 köptes upp av österrikiska Bwin. Ongame var då (och är också nu) ett av världens största pokernätverk. Prislappen uppgick till cirka 5 miljarder kronor, ävrn om en mindre del av betalningen skjutits på framtiden efter att bolaget valt att stänga av sin största kundgrupp, de amerikanska spelarna, när USA hastigt och (o)lustigt förbjud spel på internet. I dag är bolaget tillbaka på samma nivåer vad gäller antalet spelare som innan USA:s spelförbud. ...

Slutet av mars...

och våren närmar sig med stormsteg, men så även en intressant period i några av aktierna i min portfölj. Vi börjar med Funcom som fr.o.m. i dag deltar i en spelmässa i San Francisco där de släpper lite på deras nya MMO the Secret World. Detaljer kring spelet har ju hållits hemliga en längre tid, men nu säger Funcom att de är beredda att lyfta lite på locket, hur mycket återstår att se, men något kommer. Mässan pågår hela denna vecka. ...

Vinstvarning från Sonyericsson

Sonyericsson vinstvarnade i fredags och även om det kanske inte var helt oväntat. Inte ens Gartner räknar med att 2009 kommer att bli ett bra år för mobiltelefontillverkarna. SonyEricsson beräknar förlusten Q1 till hela 340-390 Meuro vilket är betydligt mer än de flesta hade väntat sig! De är också mycket tveksamma till fortsättningen av året. Det känns tyvärr som Sonyericsson har fel koncept. Deras ASP ligger betydligt högre än Nokias men när det kommer till resultatet på sista raden så är förhållandet det omvända. Uppenbarligen finns det ingen större lönsamhet i de “dyra telefonerna”. Inte konstigt att Ericsson gärna vill dra sig ur detta samriskbolag, även om de officiellt förnekar det. Mer underligt är då att Sony vill ta över…? ...

Hennes & Mauritz. P/E-talet högt.

Hennes & Mauritz 317 kr Det aktuella p/e-talet på 17 får alltfler analytiker att uttrycka sig i försiktiga ordalag. Den underliggande tillväxten räcker inte för att motivera dagskursen, när det finns så många billiga aktiealternativ. Veckans affärer räknar med att bruttomarginalen sjunker under 60 procent på grund av den starka dollarkursen. Samtidigt förutser de högre administrationskostnader i samband med expansionen. Försäljningen i de viktiga tyska butikerna minskade med fem procent, under vecka 11. Jämfört med samma vecka för ett år sedan. Mätperioden är för kort för att dra långtgående slutsatser. ...

Konferens i Berlin!

Imorgon ska jag till Berlin på en konferens. Jag ska presentera min artikel The Age of Turbulence - Credit Derivatives Style som behandlar finanskrisen och kreditderivatmarknaden. Har inga andra direkta planer förutom att jag ska försöka få tid till att besöka Tempelhof flygplatsen, 30-tals flygplatsen som las ner för några månader sedan. Ett arkitektoniskt mästerverk!

Börsen vecka 13

OMX har nu återigen varit uppe vid övre delen av det intervall vi sett under flera månader. Första grafen visar index i ett veckoperspektiv med MA40 som pekar ut den längre trenden på ett bra sätt. Kort och gott kan man säga att vi fortfarande är i en bear market och att de senaste månaderna är en paus inför fortsatta nedgångar. Någon gång vänder marknaden och vi får en längre period med uppgångar, men tills motsatsen bevisas är trenden fallande. Det är en av anledningarna till att jag varit bearish till börsen under lång tid och fortfarande är det, utifrån den längre trenden. Jag relaterar detta perspektivet till längre placeringar som t.ex. PPM eller annat pensionssparande och där kan man lugnt invänta en större trendvändning alternativt sprida ut inköpen över en längre period. ...

USA och England sedelpressar Kina och Japan

Jag har ungefär en månads tid studerat världsnyheterna i form av artiklar i engelskspråkiga tidningar i främst USA och Kina. Dessutom har jag försökt att snabbögna alla nyhetstelegram som i kronologisk ordning samlas på våra dagstidningar och aktiesajter. Nordnet, Placera nu, Aktieinvest, E24, Affärsvärlden, m.fl. har varit min internetbostad under denna tid. Min slutsats är att i stort sett samma nyhetsmaterial snurrar runt i hela västvärlden med nyhetsbyrån Reuter som dominant. Exakt samma artiklar flyter också, med lite olika tappning, omkring som kommentarer till nyhetsflödet. Medieproffsen kan mot betalning få tillgång till smalare och ofta ”vassare” nyheter och artiklar. Vi andra får simma omkring i en osorterad nyhetssmet varje dag och dessutom stressas av att vi kanske missat något viktigt. Det här har lärt mig att jag kanske mår bäst av att bara lyssna på dagsnyheterna på P1 en gång per dag (på kvällen). Radiokanalen sorterar nyhetsdagen ganska bra och objektivt åt mig. Då slår det mig – mina aktier då! Tänk om jag skulle ha köpt eller sålt något på en nyhet idag. Så är jag där igen . Jag inser att min girighet stressar in mig i mediebruset igen. Just nu vet jag inte om jag är mer rädd än girig. Jag är någonstans mittemellan. Det finns alltså anledning att låta konjunkturtåget gå till mittens rike Kina och som omväxling ta del av några Kinapuffar. Tidningarna i Kina är regeringsorganets nyhetsspridare oavsett vilken tidning man tittar i . Jag valde CHINAdaily av en slump och fick genast lite mer information från öster. Tänk om det finns ett väderstreck som heter väst-öst. Då har jag hittat det. ...

Gammal juli-blogg (2008) lika aktuell i dag

Blogg av Staffan Kjellin Bankernas derivat 2008-07-26 SEB har 190 miljarder kronor i derivatåtagande som inte finns med i balansräkningen. Swedbank har 140 miljarder kronor i derivatåtagande varav 4 miljarder finns med i balansräkningen. Om bara värdet skulle minska med 1o procent så är bankernas “historiskt höga vinster” borta. George Sorros och Warren Buffet har länge varnat för bankernas stora derivatåtagand. Faller en bank faller alla, verkar det som. Det framkommer nu uppgifter att FED:s räddning av investmentbanken Bear Stearn berodde endast på deras stora derivatåtagande. ...

Vem övervakar övervakarna?

Nu när vi har resultatet (börsen minus 70 %) så pekas det fingrar åt det uppenbara: Hur i helsike kunde alla missa kreditkrisen? Om belåningen är 30 ggr insatt kapital så borde det alla med ekonomexamen (och/eller 30 års arbetserfarenhet) inse att något är fel! I själva verket har väldigt få ekonomer förutsett detta (officiellt) och ännu färre har uttryckt denna åsikt (officiellt). Det prekära är ju ändå att vi har en hel del medier som dagligen rapporterar från börsen. De har tillgång till de bästa genierna, de mest beundrade VD:arna och precis vilken som helst expert de vill tala med. Ändå har alla misslyckats kapitalt med att inse att lånade pengar är lånade pengar och inte ska förväxlas med egna pengar. Nu har börsen gjort det åt oss. Bolag med stadd kassa har halverats medan bolag med hög belåning är ner 60-90 % om de inte redan har gått i konkurs. Lärdomen borde alltså vara att lita till marknaden och inte till experter? ...