Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Allvarlig humor...

Åke lämnar sin bil till verkstan och förklarar för mekanikern vad det är för fel på bilen och denne skriver noggrant ned vad Åke har sagt. Mekanikern t.o.m. repeterar det som sagts och Åke nickar belåtet. Mekanikern säger att bilen bör vara klar till eftermiddagen och att det är bara för Åke att hämta bilen senare. Senare på eftermiddagen kommer Åke så för att hämta sin bil och blir både väldigt nöjd och förvånad då bilen både tvättats och vaxats. ...

Ingar inte FED i marknaden Staffan Kjellin?

Duktige skribenten Staffan Kjellin lyckas hitta negativa saker att skriva om hela tiden. Trakigt men tyvarr sa har Staffan haft ratt i det mesta hittills och han hojer defentivt nivan pa bloggandet pa Redeye. Ibland blir det dock lite tankefel enligt mig som att FED inte skulle inga i marknaden. Staffan har ondgjort sig om det i ett flertal ganger nar de med negativa positioner blev blasta vid FED:s rantesankning infor optionslosen i borjan pa nedgangen. Klart att FED liksom t.ex ECB ingar i marknaden och som man maste ta hansyn till. Nar nagot negativt for ekonomin tornat upp sig sa ar det FED:s uppgift att agera. ...

Nästan!

Vi klarade oss nästan hela dagen igår - nästan hela dagen innan vinstvarningarna ramlade in! Sen kom Tietoenator med en vinstvarning. Omsättning kommer att minska 12 % i år (YoY) och det beror till hälften på valutakursförsvagningar. De säger inget konkret om resultatet men har påbörjat ett besparingsprogram. Nedgången i efterfrågan har främst drabbat telekom och banksektorn och Tietoenator är överraskade över hur snabbt nedgången har kommit. IT-konsulterna kan få det riktigt tungt ifall den här nedgången blir långvarig, samtidigt som de knappast helt blir utan arbete. Hittills har jag aldrig stött på ett datasystem som inte behöver dagligt underhåll… ...

Kris ger krig

I dessa glada bors-tider vet jag ej om en artikel fran norska e24.no fran den 23 mars 2009 verkligen passar. Det ar chefen for internationella valutafonden som talat vid en kongress i dagarna. Han sager att krisen ar den varsta pa 50 ar. Jag tror ingen av alla optimistiska aktie-kopare tar denna artikel sa alvarlig, men har ar den. Citat e24.no Verdensøkonomiens situasjon er ekstremt bekymringsfull, mener sjefen for Det internasjonale pengefondet (IMF). Mest av alt frykter han skyhøy arbeidsløshet som i verste fall kan føre til krig. ...

Lundin Petroleum - oljepriset vänder upp igen

Lundin Petroleum 45,10 kr Sjunkande oljepriser har hållit tillbaka kursutvecklingen i aktien, men nu börjar det hända något. Grafen illustrerar hur oljepriset är på väg att vända upp igen. Det har planat och tycks ha bildat en stabil botten. http://img10.imageshack.us/img10/6164/oljepris24mars09.png Lundin Petroleum påverkas endast delvis av ett stigande oljepris, eftersom att det är den totala kostnaden för att plocka fram oljan som räknas. Men aktien har konstant fallit, och det finns en potential upp till 60 kronor innan kursen når tidigare kursnivåer. På några dagar har kursen i Lundin Petroleum lyft från 40 till 45 kr. ...

Det blå skåpet

Wanja Lundby-Wedin har än en gång bajat i det blå skåpet under sin ordförandetid i LO samtidigt som hon har kritiserat alla dessa höga chefslöner och bonusar i talarstolar, debattartiklar, Tv framträdanden o.s.v . under många år. Jag har oerhört svårt för människor som talar med kluven tunga och inte lever som dom lär. Mitt förakt för sådant beteende är i det närmaste total… Jag tror att hon har satt sin sista potatis, för i TV igår så satt den fast i halsen rejält och det kom bara grodor ur munnen på den forna undersköterskan…Någon sättpotatis behöver hon nog inte köpa… ...

Stort rally i BEAR-tider

Mina forklaringar till att USA-borsen haussade i natt ar att nu vet alla att inflationen ar tillbaka. Trycker man pengar som man inte har tackning for da blir det inflation. Ett av satten att skydda sig mot inflation ar att ha aktier. Samtidigt vill jag saga att om det ar sa enkelt att greja en hausse som att sanka rantan till i stort sett noll och sedan trycka upp pengar. For att sedan ge dessa pengar till ett finanssystem som kraschat och sedan lata skattebetalarna sta for notan. Om det ar sa enkelt att klara en varldskris, da grattulerar jag alla. ...

Redovisningen om derivat

Signaturen der LS har fragat mig vad jag har for kalla i redovisningen for min uppgifter om SEB:s derivat. Det ar ju aktuellt med derivat i dag sedan AIG forra veckan betalade nagra av varldens banker inte mindre an 250 miljarder dollar for derivat som var vardelosa men som AIG statt som garant for. For att svara pa dr Ls fraga tar jag fram en gammal blogg igen. Nu fran augusti 2008. Da ringde jag personligen upp SEB och Swedbank for att fa besked om deras derivat. Uppgifter finns i varje ars redovisning men ar yttetst kortfattat och mycket svart att forsta. ...

EUROpa

I höstas när krisen började visa sitt fula ansikte så var nästan alla experter helt säkra på att Sverige skulle klara sig bättre än Euroländerna p.g.a våra starka statsfinanser och en svag krona gentemot dollar och euro. Detta skulle vara Sveriges ess i rockärmen som skulle visa världen hur en slipsten dras. Vi har fått en smygdevalvering och alla kronälskare hurrar ikapp och menar på att nu kommer exportindustrin att dra igång..Jag kan inte förstå varför man hyllar en sak som endast gör oss alla fattigare med tiden. Att exportindustrin kan dra fördel av en svag krona begriper man ju, men allas våra plånböcker blir bara tunnare och tunnare för varje år som går… Livsmedelspriserna skjuter i höjden och grönsakerna har i vissa fall ökat med ohemula 85% medans andra “bara” har ökat med 35% -iga tal. Allt tack vare den svaga kronan. Utlandspensionärerna lider och studenterna utomlands får i vissa fall åka hem med oförättat ärende. Vad är det som är så bra med detta ?? Hur kan ökad fattigdom vara en bra sak då det drabbar dom allra allra flesta som bor och arbetar i sverige ? ...

Ceplene & royaltyspekulation

Medans Talley & Co i EpiCept sitter vid förhandlingsbordet med Big Pharma och för långtgångna diskussioner angående upfront och royalty för Ceplene, kan vi andra under tiden snegla ner på Jacks “kom-ihåg-lista” som han förmodligen har med sig i bakfickan. Generellt sett är det stora skillnader i royaltysatsen för läkemedel, främst beroende på i vilken fas de utlicensieras. Läkemedelskandidater som befinner sig i pre-klinik får i allmänhet en royalty på 0-5 procent. De preparat som licensieras ut i fas I får mellan 5 - 10 procent och godkända läkemedel får vanligtvis över 20 procent i royalty. Vid förhandlingarna finns det även skäl att studera vissa parametrar lite noggrannare, eftersom dessa kan medverka till att höja royaltysatsen: ...