Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Karo Bio vs. EpiCept

Rubriksättningen upprör, jag vet, men det är också det som Jill Bederoff vill illustrera när hon under gårdagen spolade ner Karo Bio i toalettstolen samtidigt som hon bredde ut ett paket Bregott över EpiCept. Det som vi i första hand bör lägga uppmärksamhet på gällande denna manöver är att Jill är en ekonomijournalist, och i hennes verksamhetsbeskrivning står det uttryckligen att hon regelbundet skall släppa “mediala bomber”! Gårdagens säljrekommendation av Karo Bio var också en “bomb”, som även innehöll en skaplig mängd granatsplitter i form av en provokativ tilläggsblogg om EpiCept, som alltså presenterades som ett intressantare placeringsalternativ än Karo Bio. Då båda forskningsbolagen förväntas presentera partneravtal i närtid, kring högaktuella substanser, var det alltså lite av ett genidrag av Jill, att föra dem upp på slagfältet för att göra en jämförelse. Nu lär ju inte Jill bli nominerad till årets ekonomijournalist för dessa två artiklar, men ordentligt med uppmärksamhet skapade hon ju under gårdagen som säkerligen också följs av efterföljande svall de närmaste dagarna. Sett ur ett journalistiskt perspektiv visade Jill alltså sin proffessionalism, för skulle hon istället ha skrivit en köprekommendation, skulle den för det första ha försvunnit i mängden bland alla andra redan tidigare publicerade köprekommendationer kring Karo Bio, och för det andra riskerade hon ju även att stämpla tidskriften Veckans affärer som en “efterföljare”, något som varje tidning till varje pris försöker undvika. Nää, draget var genialiskt, för marknaden blev grundlurad och aktierna skickades åt varsitt håll, samtidigt som besökarantalet på Veckans affärers hemsida hade ett uppsving. ...

Vändningen.

Detta är helt galet, svårt att förstå, kan nästan inte vara verkligt. Det vi har sett de två senaste veckorna kan vara början på en vändning, framförallt i USA. Senast vi såg börsen flipfloppa mellan bull och bear såhär kraftigt var under toppen 2007 från att har varit bull och samma visa i juni-juli 2008 där vi såg samma mönster att index hoppade mellan grön och röd ganska intensivt och gav oss ett rally i några veckor. ...

H&M sämre än väntat

Det ska väl sägas direkt att H&M har ganska höga krav på sig att leverera. Handelsbankens analytiker menade innan rapport att han inte trodde att HM skulle vara immuna mot finanskrisen och tänka sig han hade rätt! Jämfört med fjolåret hade H&M både bättre försäljning (+18%) och bättre bruttoresultat (+12%). Problemet hittar man i valutaeffekterna som gör att resultatet efter skatt minskar med 12 %. H&M gynnas av en svag USD och då har det senaste kvartalet inte varit bra. Det ser dock ut att ändras till det bättre… I mars har de två första butikerna öppnats i Ryssland och mottagandet har varit riktigt bra! Nästa år ska de första butikerna öppnas i Sydkorea och Jordanien. Således fortsätter expansionen i bra takt. Under Q1 nettoöppnades 10 butiker. ...

Verkligheten

1) USA eldar aktie-kurserna, genom att skattebetalarna skall betala amorteringar ett halvt sekel i framtiden. 2) Inte i historien har jorden ekonomiska system stimulerats med finansiella injektioner som nu sedan sommaren 2007 (citat brittiske premiarministern Gordon Brown). Nu skall president Obama elda mer och aktiekurserna stiger. Trots att stimulerings-pengar sedan sommaren 2007 ej funkat. (min blogg-kommentar). 2) Kina har nu 80 procent av hela sina statstillgangar i skuldpapper i USA. Enligt nagon uppgift har Kina ocksa 80 procent av alla USA:s skulder bland sina fordringar. ...

Viktiga svar!

I bland ar fragorna viktigare an svaren. Dessa fragor har jag stallt under mitt bloggande. 1) Varfor gick oljepriset upp till 150 dollar fatet mitt under krisen 2007. 2) Vilka ar det som gjort pengar under denna kris. Varfor oljan gick upp har jag sjalv forsokt besvara flera ganger. Vilka som gjort pengar pa krisen har jag inte sett tidigare. Men i dag presenterar www.realtid.se en lista av hedges-fondsdirektor som erhallit stora inkomster kriser aret 2007. ...

Dagen D för Epicept?

Idag har Jill Bederoff skrivit två kursdrivande bloggar, en för Karo bio och en för Epicept. Karo säljrekades och Epicept köprekades. Jag tänker inte jämföra Karo bio och Epicept eftersom det är två bolag med helt olika förutsättningar i dagsläget. När det gäller Epicept så kan man nu se ett antal tecken i skyn på att islossningen nu är nära. Jack Talley, VD: n för Epicept har för andra gången på kort tid tydligt nämnt ”för aktieägarnas bästa” vilket inte har skett tidigare. ...

Skandal...

Så skulle jag vilja sammanfatta det som hände i dag i Karo bio aktien. I morse kom VA med en säljrek på aktien genom en artikel i tidningen. Skribenten heter Jill Bederoff och anses iaf av tidningen att vara väldigt kompetent. Ungefär så här säger den ansvarige utgivaren på VA: “Jag har inte kompetens nog att bedömma kvaliteén på Jill:s analys, men hon är en mycket kompetent och erfaren analytiker som följt det gebitet under många år…”. ...

Stenen under vilken gråsuggorna gömmer sig...

“2009-03-26 11:28:45 - Nyhetsbyrån Direkt BÖRS: NASDAQ OMX UPPHÖR MED AVSLUTSANONYMITET I STOCKHOLM " *** Äntligen så kom då beslutet som åtminstone jag ansett vara den värsta skandalen sedan Poseneraffären. Det tog inte lång tid, och det skulle det naturligtvis inte göra heller med tanke på de uppenbara effekter anonymitet innebär på börsen. Herregud, hur kunde man från första början ens fundera på möjligheterna att ge tunga aktörer (Om ens några) möjligheten att handla med aktier under total anonymitet? Trodde de att det inte skulle utnyttjas? ...

Hennes & Mauritz - rapportkommentar

Hennes & Mauritz 328 kr Redeye skriver “Aj, aj H & M” De påperkar att: H&M:s rapport hamnade klart under förväntningarna vinstmässigt. ………………………….. En illustrativ bild stämplar aktien som “icke godkänd”. -— Hur ligger det till med detta? Omsättningen ökade med 18 procent under tremånadersperioden. Det är dollarns valutaförstärkning som pressar vinsten. Bruttomarginalen hamnar på 57 procent istället för 61, om inte den påverkats negativt at valutaeffekten. Resultatet på 3:11 kr för första kvartalet kan jämföras med 3:55 kr första kvartalet 2008. ...

Stoploss eller inte ?

Ska man använda stoploss i sin handel eller inte är frågan. Personligen använder jag det aldrig av flera skäl som jag kommer att skriva om nedan… Man använder oftast stoplossen som en gardering mot ett allt för stort kursfall och att många sätter sina stoplosser i jämna intervaller är en inte allt för kvalificerad gissning. Man tenderar att sätta stoplosserna på jämna krontal och 50 - öringar. Man väljer alltså t.ex 10 kr eller 9,5 kr istället för 9,80 alt 9,30 kr som stoploss när aktien ska ut till försäljning. Allting sköts automatiskt när man väl ställt in sina parametrar. Man kan sen lämna datorn och låta systemet sköta bevakningen av aktien medans man är på jobbet eller gör annat… ...