Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Öresund - premiebetalas

Öresund 85 kr Är det värt att betala tio procent mera än substansvärdet för att få del av investmentbolagets underliggande innehav? Öresund uppskattas för de stabila finanserna, och direktavkastningen på åtta procent. Årskommentaren tillhör de mest färgstarka på aktiemarknaden. Under rubriken “ingenstans att gömma sig”, som också är titeln på en film beskrivs hur ledningen kämpat för att klara den finasiella kollapsen. Det blev den största nedgången på 100 år. Ett inlösenprogram och återköp av egna aktier har hållit kursen stången. ...

Dröjsmål med publicering ... bara positivt ...

Många har säkert undrat vad som hänt med publiceringen av den epokgörande verkningsmekanismen för Quinolinplattformen …(!?) PUBLICERINGEN ÄR PÅ G, MEN … Saken är den att publiceringen av verkningsmekanismen, är i mångt och mycket avhängigt av vd Thomas Leanderson , vilken torde vara “arkitekten” bakom “avslöjandet” och blottläggandet av verkningsmekanismen för Quinolinorna. Verkningsmekanismen är definierad utifrån sub-quinolinern Paquinimod (57-57). PUBLICERINGEN LAGD PÅ “HOLD AV FYRA SKÄL … Att det dragit ut på tiden med publiceringen är bara positivt. Detta främst av följande fyra skäl: ...

ARI(S)TOKRATIN ...

ARI(S)TOKRATIN … Denna blogg blir en klar avvikelse från ämnet. Detta genom att Active Biotechs väl och ve EJ kommer avhandlas … Då jag har “mina” läsare och anhängare “parkerade” inunder Active Biotechs forum, väljer jag, avvikelsen till trots, att publicera min pamflett här. Alltnog, ämnet för denna pamflett är den aldrig sinnande strömmen av ekonomiska excesser och övertramp bland dignitärer, som är sprungna ur arvet efter årtionden av s-märkt utnämningspolitik ...

Karo Bio och Epicept i en väntan på ingenting....

I mer än en decennium har det talas om att genombrott, förhandlingar, kommande avtal eller att uppköp är på gång av Karo Bio och Epicept. Men inget händer och dagarna, veckorna, månaderna och åren går och det enda som man kan vara säker på är att cashburnraten består. Inget händer och inget kommer att hända i alla fall inget positivt… en väntan på ingenting. Tråkigt att så många småsparare går på detta år ut och år in. Ivrigt påhejade av diverse bloggare men även av andra sk seriösa till och från. De flesta haussar väl för en kortsiktig penning men andra försöker att vara långsiktiga vilket stått dem dyrt. ...

Diamyd inlösen av TO

För och emot skäl att köpa TO emot: sista handelsdag är den 8e april. för: Den som redan har många diamyd kan använda TO ungefär så här: sista lösendag är den 17e (i praktiken den 16e eftersom man måste anmäla och kontrollera att allt är ok). a) Om aktien går upp rejält så kan man sälja aktier och lösa in TO. Detta förlänger den effektiva handeln i TOn med cirka en vecka. b) Om aktien står still kan man ändå välja att lösa in, eftersom pengarna går in i kassan på ett företag man har ägarintresse i. Om alla (orealistiskt?) löses in så tillförs kassan cirka 100 miljoner. Jag tror vi kan räkna med att mellan 20 och 50% löses in om aktiekursen är mellan 95 och 100. Effekten av en välfylld kassa kan mycket väl vara värt mer än bara pengarna. ...

Alternativ till skattehöjningar

Socialdemokraterna tycker att Moder Svea behöve ekonomisk stöttning och kommer att återinföra förmögenmhetsbeskattningen igen. 5 nya miljarder skall skattebetalarna plocka fram bl.a. genom att ge 1% av förmögenheter som överstiger 2 miljoner. Man kan raljera mycket om rättvisan med den förra förmögenhetsskatten och det skall bli intressant att se om Östros kan konstruera en bättre variant den här gången. Att särskatta en minoritet är enkelt men det går faktiskt att få fram 5 miljarder kr på alternativa och mindre stötande sätt. ...

Girigheten - sista delen

Det rullas nu dagligen upp nyheter och avslöjanden om girigheten inom. Nu senast alla LO-medlemmars kära Wanja som är ute i blåsväder. Många menar att det dels inte är Wanjas fel eller att hon inte har haft någon egen personlig vinnig av detta. Börjar man granska detta skulle jag nog tro att “girigheten” även kommer in här. Det är här “ryggdunkarkulturen” kommer in i bilden. Lunby-Wedin har i form av sitt ordinarie arbete “erhållit” en extrabonus som ter sig iform av en rad styrelseupprag som ger henne klirr i kassan på ca 400 000,- om året utöver sin lön. Dels undrar man hur människan orkar med detta arbete. Att sitta i ca 25 styrelser förutom att utföra sitt ordinarie arbete, men det är en annan historia. Självklart har Wedin känt till dessa förmåner och bonusar som existerar i dom organisastioner hon har suttit ui styrelsen för, annat är allt annat än tjänstefel. ...

Sågningen...

Vad vi än tycker om Jill Bederoffs sågning av Karo bio igår så har det helt klart påverkat tillräckligt många och säljtrycket är i skrivande stund massivt. Aktien slaktas och nu gäller det att hålla huvudet kallt. Säljarna vräker ut till köparna och det ryker stoplosser mest hela tiden. Hos Avanza så rök en eller några stopar på 7,50 kr och köparen måste väl vara mycket nöjd med den bedriften. Kommer Jill Bederoff att få rätt i sina antaganden ? Svårt att säga då hon gissar liksom alla andra gör men från lite olika infallsvinklar. Journalisten vs analytikern. Jag känner mig fortfarande trygg med placeringen och Redeyes analyser på bolaget. Välgjorda och professionella in i minsta detalj…Det ligger mycket prestige i bolagets köp/säljanalyser nu och dom som får rätt kommer att jubla och dom som fick fel kommer att framstå som jubelidioter som inte såg potentialen… ...

S&P 500 på väg att toppa

USA-börsen har gått starkt de senaste veckorna och har rört sig nästan omvänt mot rörelsen under februari till början av mars. Först konstaterar jag att den lägre botten som sattes i mars skedde under ett minskat säljtryck. Det kan vi bland annat se på att det var betydligt färre aktier som noterade en ny 52-veckorslägsta, se $NYLOW i grafen. Många andra indikatorer uppvisade ungefär samma beteende så det blev en tydlig positiv divergens vid senaste botten. Nuvarande uppgång har gått snabbt så blir det en svag och hackig rekyl (mot ca. 750) kan det faktiskt bilda basen för högre nivåer längre fram. Men det är för tidigt att agera på ett sådant scenario och just nu närmar sig index istället en ny topp. ...

Rationell vs. icke-rationell strategi

Läste lite olika användares bloggar denna morgon. Många av er påstår återkommande att man är relativt säker i sin aktie om man har gjort en genomgående analys innan köp. Detta fick mig att tänka på ett klockrent citat av vår gamle ekonom John Maynard Keynes, från hans bok “General Theory” från 1936, där han liknar aktiehandel vid… ’those newspaper competitions in which the competitors have to pick out the six prettiest faces from 100 photographs,the prize being awarded to the competitor whose choice most nearly corresponds to the average preferences of the competitors as a whole; so that each competitor has to pick not those faces which he himself finds prettiest,but those which he thinks likeliest to catch the fancy of the other competitors,all of whom are looking at the problem from the same point of view. It is not a case of choosing those which to the best of one’s judgment are really the prettiest,nor even those which average opinion genuinely thinks the prettiest. We have reached the third degree where we devote our intelligence to anticipating what average opinion expects the average opinion to be. And there are some,I believe,who practice the fourth, fifth and higher degrees’ ...