Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Mest sedda biofilmer i Sverige i helgen

Siffrorna var alltså inte så pass illa som alla säger, inte av döma av den statistik som Filmägarnas kontrollbyrå presenterade i dag (de sammanställer dessa varje fredag och måndag). Svenska Filminstitutets siffror är emellertid de officiella, men enligt FKB så brukar de vara ganska överensstämmande. Samma siffror finns också längst ned på http://Www.sf.se Klart positivt för White Shark som tagit sig in på ännu en topplista med sin film. http://www.redeye.se/analys/27861 MEST SEDDA BIOFILMERNA I SVERIGE ...

Nu smäller det snart. :)

Stubinen är tänd och ingen vet när lågan når krutdurken. Men att det är snart och att stubinen tål vatten, det vet vi. ;) Med tanke på de troligvis positiva resultaten från diabetesstudien och den lyckade fasII-redovisningen vid cardiologmötet så ser jag mkt få hot mot att bolaget kommer som minst få igenom ett atraktivt avtal för sitt flaggskepp. Det behöver man inte vara proffs för att förstå, Jill! Jag hoppas å alla småsparares vägar att ni inte sålde av allt för mkt i paniken som verkar ha förekommit de senaste dagarna. ...

GDC

Så var det dags att sammanfatta Funcoms deltagande på GDC-mässan, även om det inte framkom så mycket nytt ang. deras spel, iaf inget som vi inte redan visste. Det var ju som jag skrev förut, på denna mässa som information och annat godis om The Secret World skulle komma, men det visade sig inte bli så. Funcom har tydligen valt att skjuta på det och det ska enligt sajten mmorpg.com komma info först den 7:e april, så vi får hoppas att det blir bra då istället. ...

Daytrading continues...

Det blev ju en bra respons och ett bra uppslag på communityn samt en hel del kloka och bra kommentarer på mina tidigare bloggar om daytrading och hur jag upplever min egen trading. Jag nämnde i den första delen att det är oerhört viktigt att titta på vilken sida avsluten sker och det gäller naturligtvis alltjämt. Fel sida är alltid fel sida…Rätt sida för tradingen är när avsluten sker på säljsidan…Gå alltid direkt på säljaren så vet du hur många du får..Sen säljer du av dom på “fel"sida nämligen direkt till köparen och traden är fullbordad … ...

Den nya planen för att få bort dåliga lån från bankerna

Den nya planen från Geithner (US treasury) har ett intressant upplägg. Den försöker involvera den privata sektorn genom att de får bjuda på problemlånen/värdepappren i bankernas portföljer (som successivt över månaderna som gått fått mindre och mindre oaptitliga namn ….toxic==>problem==>legacy….). Detta tror jag är bra och det är något jag önskat sedan lång tid. Dock, det som oroar mig, trots att jag tycker denna plan ser bättre ut än de tidigare, är att priserna på lånen kommer att vara så låga att det i sig självt kommer att orsaka nya/fortsatta problem för bankerna som äger problemlånen i nuläget (förutom de uppenbara problemen med att planen är för liten, att investerare subventioneras av skattebetalare och att investerare möjligen är rädda för att bli bestraffade med bonusförbud etc. om de deltar i planen). Överhuvudtaget ser jag dock denna nya plan som ett intressant steg för att utröna om de låga priserna på problemlånen är orsakade av en (temporär) likviditetsbrist eller av en (permanent) förväntan om höga framtida kreditförluster. ...

OMX 480

Det bli värre än 2008 innan börsen vänder upp. detta inläg skrev jag 2008 vilket detta stämmde men nu det bli värre . krash på börsen (2008-03-01) många gånger jag hade skrivit här men inläget blev bort tagen på grund av jag skerv inte för många ord. detta är inte okej därför att jag vill inte skriva ett tusental ska som stämmer inte med verkligheten eller det skulle tar tid för läsare att läsa inlägg : jag skriv alltid ett kort motiveringn värför jag tro på sälj eller köp. nu handlar om krash på börsen som på väg . de som tycker att detta fel gärna skriver mot . 1-rejäll infaltion uppgång i usa och i eruopa som har värre infaltion problem 2-fed skappade kaos i usa ekonomi genom att deras ränta plotik 3-stigande olja priser som drog upp sp men snart denna ska till källarte. 4-kridit oro på väg till eruopa folk spendrerart mer de tjäner.baltikum kommer att drabbad mesta 5-bank aktier i usa har inte fått rätt värderingn de ska ner mint 30 procent. även i sverige 6-svagare konjuktor på väg. 7-val i usa som kommer att göra svårt för investerare att kunna lita på de. 8-svagare dollar kommer att göra många svenska bolag att dra ner deras vinster. 9-bubllan i hus markanden. (nedgångn väntas att smitar även i eruopa) 10-börsen hade gått upp i flera år på grund av stigande konjuktor och växande fföretag vinser nu bli tyvärtom . mindre vinser väntas för många företag. omx kunde inte når 980 vilket detta var falsk köpsignal som vi såg föra veckan. värför usa börsen ska uppåt mot 13000 eller stanna 12000 när usa ligger i kris. som jag hade skrivit : 880 först sen 770 lycka till. ...

Diamyd TO övre gräns för lösen

Tänk igenom följande hypotetiska situation med belåning som ett alternativ till att sälja för tidigt. Så här kan man räkna ut över gränsen för hur många TO man kan lösa in. Det är ju aldrig smart att hålla kvar teckningsoptioner man inte kan lösa in, även om de skulle bli billiga före sista handelsdag. Anta 60% belåning (eventuellt kan du ordna bättre vilkor via din bank). Anta att du har 11000 aktier (sätt in så många du har). Anta att du har 7500 TO som du kanske vill lösa in. 100 kronor är lösen för TOn. ...

Konjunkturtåget saktar in i verklighet och dröm

Big Ben calls for big bang Världens nyhetsmedier håller på att slutgiltigt zooma in dagordning och tänkbara resultat från G20- mötet i London torsdagen den 2 april 2009. G20 består av EU plus de 19 länder i världen som hade störst bruttonationalprodukt år 2009 . I London möts för första gången presidenterna Barack Obama, USA och Hu Jintau, Kina. Förpostfäktningar har redan skett (Clintons Kinabesök mm). USA försöker med ett dollarsänke, som för att inte riskera bottennapp, måste samordnas med Kina. Guldfisken nappar bäst om man har många krokar med lätta beten, men den kan fort simma bort om håven saknas. Mer går att läsa om tidigare turer i ”konjunkturtågsbloggar” av mig på redeye.se. (senaste"USA och England sedelpressar Kina och Japan") ...

Rysk oljeproduktion

Intressant det här med att blogga..Vi som bloggar om exempelvis köpvärda aktier och skriver inlägg då och då..Räknas vi verkligen som blogg “nördar”? Eller faller vi in i någon annan ram? :-) Då till saken. Är väldigt påläst när det gäller just olja och råvaror. Har tidigare lagt in några läsvärda bloggar om förutsättningarna för olja under 2009 och framåt. Det vi har sett på senare tid har varit en kraftig stigning av oljepriset. Det ligger och pendlar nu mellan 50-55 dollar. Marknaden börjar stramas åt ordentligt. Det handlar inte enbart om att Opec fullföljer sina åtstramningar utan det myntade ordet “peak oil” börjar göra sig gällande. ...

Avtalsrädsla i biotech

Har fått en känsla av att marknaden har avtalsrädsla. Vad menar jag med det. En del verkar tro att Big Pharma kan leka som de vill med de små biotechbolagen. Att de kan svälta ut de små bolagen så de skriver billiga avtal. Deras rädsla för att behöva be aktieägarna om mer kapital, får dem till att sälja till första bästa. Om det är så kommer BP gräva sin egen grav. De har ju dragit ner ...