Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tripep

Det är en intressant och bra presentation som Jan Nilsson gör på Redeye häromdagen. Presentationen med tillhörande slides finns på Redeyes hemsida. Gällande Cronseal (topikal behandling av venösa bensår), uppger man bl a att man avser inom kort att signera en avsiktsförklaring med Maruho om att som första bolag få utvärdera den pågående fas II studien samt förhandla kring de japanska rättigheterna kring projektet. Samarbetet med kringle Pharma kommer korta ned utvecklingstiden med upp till 2 år och ger i ö flera positiva synergier. De hitills presenterade resultaten är extremt bra och gör projektets potential betydligt större än vad som avspeglas , dessa visar att 8 av 11 patienter fått 60-100% sårläkning efter en vecka. ...

2017-05-30 12:11 · krax

Spelbranschen ångar på

Gräddan av den svenska spelbranschen befann sig i onsdags på Grand Hotel i Stockholm för att delta i evenemanget I-Gaming Forum. Förutom svenskar fanns också tillresta representanter från många andra länder som Finland, Sverige, USA, Storbritannien, Italien m fl. Sammakomsten var ett utmärkt tillfälle att bygga nätverk och de flesta fick nog med sig en hel kortlek av visitkort hem. Paneldebatter avhandlade ständigt aktuella ämnen som den legala situtationen, branschens utveckling framöver och hur man billigast skaffar nya kunder och håller de befintliga nöjda. ...

OMXS30 3 april

OMX har nu stuckit iväg ordentligt de senaste dagarna och igår skedde ett utbrott från den triangel som bildats de senaste månaderna. Så har trenden vänt nu och det ska vidare upp? Kanske blev det till slut ett lyckat utbrott och index kan ta sig vidare upp, men än så länge är det för tidigt att slå fast att trenden har vänt. Index har nu tagit sig förbi samtliga toppar det senaste halvåret, men möter nu upp MA200 vid 725 och som bäst kikar det upp några punkter över den nivån innan en nedåtrekyl. Tittar vi på olika indikatorer ser vi nu väldigt höga nivåer, bland annat RSI i dagsgrafen som nu återigen är uppe kring 65 där vi tidigare sett index toppa ur. I ett sådant här läge känns det som att kursen bara ska rusa vidare, men när det är såpass stretchat är större delen av rörelsen klar. Dessutom är vi nu några dagar in i månaden och månadsskifteseffekten, som denna gången var extra stark, bör klinga av under nästa vecka. ...

Karo Bio i Nature

Nature publicerar en färsk artikel som behandlar utvecklingen av substanser som verkar på sköldkörtelhormonreceptorn och vilka unika egenskaper dessa har om man lyckas ge selektiv verkan, vilket ett fåtal substanser lyckats med med. Texten utgår från det enorma problem som fetma och åderförkalkning världen över förorsakar med hjärt/kärlsjukdomar, T2 diabetes etc som följd. I USA uppges över 20% av befolkningen lida av övervikt eller fetma med en rad följdsjukdomar som ökar risken för bl a kardiovaskulära händelser. Befintliga läkemedelsterapier uppges ha begränsad effekt och man bedömer att problemen kommer öka varför nya innovativa läkemedel är efterfrågade. ...

2017-05-30 12:11 · krax

Ärligt överraskad!

Rallyt igår kom inte från något håll som jag tittade åt även om jag trodde att G20-mötet skulle påverka börsen (på måndag)! Tidningsrubrikerna skrev att G20 leverade då de har beslutat om åtgärdspaket för 1 biljon dollar. Innan mötet ryktades det om stor splittring bland medlemmarna och ingen hade väl trott att de skulle komma fram till detta redan igår. Nu ska man väl inte sälja skinnet innan björnen är skjuten och vi har ännu inte sett några detaljer. Uppenbarligen ska det mesta gå till IMF - dvs mera lån. De har också kommit fram till de populistiska åtgärderna att se över ersättningar (bonusar), vilket snart kommer att vara ett obligatoriskt tillägg på alla politiska toppmöten. Försöker man hitta ett konkret förslag som ska staka ut vägen till slutet på kreditkrisen så letar man förgäves. Inga strukturförslag inom finanssektorn, ingenting om hållbara riskbedömningar även “enigheten är stor” i dessa frågor. Å andra sidan kanske de konkreta åtgärderna kommer via IMF och då givetvis i t.ex. Baltikum, Ukraina och på Island! Knappast dock de länder där krisen startade… ...

Gemalto ger Precise B en språngbräda

I måndags flög jag inrikesflyg med SAS från Stockholm till Malmö. Vid incheckningen av mitt bagage lämnade jag mitt fingeravtryck som sedan förenklade ombordstigningen då jag enkelt använde fingret för att verifiera att det verkligen var jag som steg ombord på planet. Fingeravtrycksteknologin som SAS använder sig av förenklar passagerarflödet, ökar säkerheten samt möjliggör kostnadsbesparingar då flygbolaget kan minska på boardingpersonal och tekniken härstammar från lundaföretaget Precise Biometrics som idag pressrealeasade att de tillsammans med Gemalto nu lanserar bolagets biometrilösning “Match-on-Card” för Microsoft Windows. ...

KÖP, dags att vara inne

Jag startade min blogg genom att säga “Man behöver ej veta när uppgången kommer och hur långt upp den kommer gå. Inte heller behöver man veta när nedgången kommer och hur långt den kommer gå. Det enda man behöver veta är om man ska vara inne eller ute.” Mitt långsiktiga system som jag kallar System PP och som är tänkt att passa långsiktiga investerare (stora institut som små investerare) är i färd med att ge ett KÖP. Dvs dags att vara inne. Ifall fredagens 3/4 avslut ser ut att bli högre än dagens (2/4) avslut, vilket jag tror, rekommenderar jag investerare som står utanför börsen att inhandla aktier ifrån OMX 30 index och även forsätta inhandla under nästa vecka (dvs ej inhandla allt under en dag och dock max 50% av likvida medel). ...

2017-05-30 12:11 · bei

AoC har fått free trial...

Äntligen för Age of Conan, Funcoms MMO, har nu en sju dagars free trial släppts, där spelare kan testa spelet gratis. Detta kan komma att ge en positiv effekt på spelarbasen med tanke på alla de uppdateringar och förbättringar som spelet har genomgått sedan starten. Åtminstone så kan detta free trial ge mer uppmarksamhet om att AoC är här för att stanna och absolut inte, som många vill ge intryck av, på väg mot sin död. Jag tror dock inte på några jättelyft för spelarsiffrorna, iaf inte på direkten, men möjligheten att testa spelet gratis kommer nog att övetyga många nyfikna, gamla spelare som nya som aldrig testat spelet förut, att iaf ge det ett försök och se hur spelet fungerar i dag. ...

Opcon erövrar Ryssland

Jag får alltid rysningar när jag sneglar på Opcon! Det är dock inte rysningar orsakade av skräck som man kan få från de övriga av börsens små miljöteknikbolag, utan det är rysningar av välbehag som orsakas av bolagets förmåga att kontinuerligt nå nya marknadsgenombrott för sin teknologi. Opcons teknologi finns idag i bl.a. Husqvarnas motorsågar, i Teslas eldrivna sportbilar, i kylsystemet för Airbus 380 och i flera av de världsledande biltillverkarnas bränslecellsdrivna fordon. Opcon har alltså sina tentakler utspridda över hela världen och i tisdags satte det snabbväxande miljöteknikbolaget ner sina fötter på den ryska marknaden då bolaget pressrealeasade om en högintressant order från den ryska gas- och oljeindustrin. ...

Portföljtävlingen – gott & blandat

Hej användare på redeye.se Portföljtävlingen har blivit en stor attraktion på redeye.se. Det tycker vi på redaktionen givetvis är superkul. Till att börja med vill vi framför att stort grattis till profilen Rosendahl som blev vinnare av mars-etappen av tävlingen. Pricksäkert lyckades Rosendahl vikta portföljen mot råvaru-aktier som var den bransch som gått starkast den senaste månaden. Redaktionen hoppas återkomma med en snabb intervju med Rosendahl snarast möjligt. Se resultat mars-etappen här: http://www.redeye.se/portfoljtavling-2009/deltavling/mars ...