Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Funcom rusar...

i dag, vilket kanske inte är så oväntat från min sida iaf, även om det kanske var en aningen stor reaktion, särskilt när det kommer så här plötsligt (aktien steg hela 42,52%). Det spekuleras om allt möjligt om varför detta sker, men jag anser att det i första hand är en naturlig reaktion av att aktien varit nedtryckt så länge nu, den har ju faktiskt handlats under sin kassa ett bra tag. Att det sedan sammanfaller med att nyheter om Funcoms nya spel The Secret World (TSW) kommer att släppas i morgon är kanske heller inte det så konstigt. Sedan har vi ju även Age of Conan (AoC) som nu har inlett en period med free trials där spelarna får en sjudagars gratis period och testa spelet, där har tydligen Xfire visat en stigande trend igen, med all sannolikhet pga just detta. Xfire är ett program som vissa spelare använder för att lagra hur mycket speltid de har i de spel de spelar. ...

Malka 348%...

Malka oil levererar fin fina data med en pinfärsk reservbedömning där bolaget ser en fin uppsida på sina tidigare kommunicerade reserver om 140-190 miljoner fat. STOCKHOLM (Direkt) I nya seismiska data, som täcker den norra och centrala delen av Malka Oils licensblock, har elva potentiella oljeförande strukturer identifierats. Dessa inkluderar dels sju redan tidigare kända oborrade strukturer, dels ytterligare fyra nya, skriver Malka Oil i ett pressmeddelande. Rapporten påvisar potentiella tillgångar om 673 miljoner fat. /SO ...

PA Recourses Konvertibel/Aktie

Just nu noteras aktien i 17,1 SEK och konvertibeln i 111%. Det medför att konvertibeln kostar (konverteringskurs 16 kr) 17,76 kr. Koper man den i dag betalar man dessutom upplupen ränta på ca 26 öre. Står aktien i mer än 16 kr i september 2013 så konverterar man och får en aktie och har desutom fått 4 räntebetalningar om 1,76 kr = 7,04 kr. Står aktien i mindre än 16 kr så får man inlösen i januari 2014 16 kr + och har desutom fått 5 räntebetalningar om 1,76 = 8,8 kr. ...

Ska vi tro på fastighetsmäklarna? - Del III

Det har gått knappt ett halvår sedan jag skrev om detta sist. Se Ska vi tro på fastighetsmäklarna? - Del II(13/10 -08) och Ska vi tro på fastighetsmäklarna? (16/9 -08). Denna gång hittade jag ungefär 1000 (1800 i okt) lägenheter till salu i Malmö. Av dessa hade ungefär 200 (500 i okt) någon gång under den tid de legat ute fått se sitt pris sänkt och ungefär 15 (15 i okt) fått se sitt pris höjt (de är alltså fortfarande till salu). Genomsnittsprishöjningen var 7.5% (10% i okt) och genomsnittssänkningen var -9.3% (-10% i okt). ...

Sampo ska bli störst

Enligt SvD har Sampo köpt på sig teckningsrätter i Nordea och siktar på att bli största ägare med 20 % av aktierna. Det skulle enligt SvD förklara den senaste veckans rusning i Nordea. Självklart är Wahlroos intresserad av Nordea och jag blir inte förvånad om han har utnyttjat emissionen till att öka Sampos innehav rejält… Huhtamäki vinstvarnade i fredags eller försäljningsvarnade kanske man ska säga. De menar att osäkerheten har ökat under Q1 och då blir deras kunder mer försiktiga, vilket ställer till det för deras försäljning. Rörelseresultatet Q1 ska dock vara väl över Q1/08 tack vare god kostnads- och operationell kontroll! De varnar dock för att slutåret kan kännetecknas av marginalpress. Aktien flög 8 % i fredags i takt med övriga börsen och uppenbarligen lyssnar inte aktiemarknaden till bolagens negativa kommentarer just nu. Huruvida det är ett sunt beteende vet vi tyvärr först till hösten… ...

Comfort Window System infriar en dröm

Nu och tidigare är intäkterna noll för CW´s – således ett utvecklingsbolag. Comfort W´s kommer att listas för handel och genomför just nu en emission. Vid första anblicken insåg jag inte fullt ut det revolutionerande med den patenterade fönstermekanismen, men vid ordentlig genomläsning och besök på en av investerarträffarna som bolaget nyligen genomfört i samband med emissionserbjudande ökade min förståelse för denna ganska geniala lösning. Fönsterbeslagen innebär att man kan stänga fönstret i omvänd position (utsidan inåt och tvärtom). De positiva effekterna/nyttan är att vändningen leder till kraftig energibesparing – som blir än större i varma länder där man använder aircondition för att kyla ner rummet under sommartid (därför finns dom invalda på Woods clean-techlista som ett av de företag som anses ha möjligheter att slå i USA). ...

Investors affärsidé.

Investor B 111 kr Investor har en förvaltningskostnad på ca 0,6 procent av portföljvärdet. Det är lågt jämfört med breda svenska fonder, som kan ha en avgift på 1,5 procent eller mera. Investor gör förhoppningsvis vinster när de säljer bolag. Försäljningen av Scania häromåret var vältimad. Investmentbolaget sålde för 200 kronor per aktie. Scania ligger nu på 79,50 kr. Investor erhåller även utdelningsvinster från de underliggande aktieinnehaven. -– Investors kärninnehav, det åtta aktierna, ABB, AstraZeneca, Atlas Copco, Ericsson, SEB, Electrolux, Husqvarna och SAAB utgör basen. Avkastning genereras främst genom värdetillväxt, inlösenprogram och utdelning, samt genom avyttring. ...

Jämför inte aktiefonder och investmentbolag

Det finns bland professionella rådgivare, bloggare och annat folk väldigt många som framhåller investmentbolag som substitut till aktiefonder. Jag vill dock påpeka att man i sådant fall inte tar hänsyn till riskspridningen. Man kan dela upp risk i två kategorier; diversifierbar och icke diversifierbar risk. Diversifierbar risk (alltså sådan man kan undvika genom att sprida sina tillgångar) kallas även bolagsspecifik. Denna risk innebär att om tex en VD i ett bolag beter sig ill eller blåser företaget på pengar kommer troligen kursen att rasa. Nyheten kommer således bara att träffa detta bolag som har VDn i fråga. Den andra typen av risk är den icke diversifierbara och är till exempel risk för att 9/11 skall ske igen. Detta kommer troligen att påverkar alla bolag lika illa, det vill säga det går inte att undvika den. ...

Kan man lita på danskar?

TopoTarget är ett danskt framgångsrikt börsbolag vars aktie haft en minst sagt miserabel kursutveckling. För två år sedan stod aktien i ca 35 danska kr. Ett år tillbaka var kursen ca 12 kr . I början på 2009 var aktien uppe och nosade på 4,75. Idag stängde aktien på 2,53kr. Aktien har flera starka förespråkare bland Redeyes skribenter och dessa och andra svenskar som möjligtvis blivit insprerade och lockade av bloggarna gör att svenska mäklarfirmor numera alltsom oftast återfinns på köparsidan. ...

2009 a very dangerous year

Agerandet att inte tillata lagkonjunktur bygger upp den storsta bubblan i varldshistorien. Det sa professor Steve Kern vid Universitetet i Sidney till USA-TV for ett ar sedan. Hans uttlande ar aktuellt an i dag, ett ar efter. Sedan augusti 2007 har FED och centralbanker gett banker och finansiella aktorer social-hjalp. Nu ar det doping pa gang, som Kalles farsa skriver pa Redeye. Min blogkommentar ar att Madoff-fonden kraschade och avslojades tack vare lagkonjunkturen. ...