Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Epicept förbereder sig för den amerikanska marknaden

Det har fullkomligt “regnat” SEC filer från Epicept under påskhelgen. Flera av dem har handlat om en viss Dr. Smyth som nyligen har pensionerat sig från BP-bolaget Bristol-Myers. Smyth har nyligen tillträtt tjänster i två mindre biotechbolag, Ariad och Epicept. I Ariads pressrelease står bland annat följande att läsa: “Dr. Smyth brings over thirty years of medical, oncology and business experience to our Board of Directors,” said Harvey J. Berger, M.D., chairman and chief executive officer of ARIAD. “He is a conceptual and strategic thinker with extensive first-hand experience in diverse aspects of the oncology field and business. Dr. Smyth’s expertise is uniquely aligned with the stage of ARIAD’s ongoing transformation into a fully integrated oncology business. He will be integral in helping to bridge our clinical, commercial, regulatory and medical affairs strategies.” ...

Bearmarketrally eller vändning? Rötter eller filé mignon?

Den duktige bloggaren Staffan Kjellin letar ständigt argument som stöder hans undergångsteori och att vi går mot depression likt 30-talet. Han fick rätt om nedgången men har sedan missat vändningen uppåt som han tror på kommande ras. Han efterlyser motargument och jag försöker här vara lite optimistiskt (vilket trots allt är roligare att vara): Staffan, det går alltid att gå igenom livet och se allt svart. En del är rädda för att gå ut för alla faror som finns. Visst finns stora problem i världsekonomin men man ska också komma ihåg att kursnivån gått ner kraftigt och mycket eländet är intecknat. Massor av likviditet kastas på brasan och räntan närmare sig noll så visst finns tändvätska för en vändning. Börsen ligger ju i allmänhet 6-12 månader före ekonomin så vi kan hoppas att den har rätt nu att vi får ett positvt scenario. Ingen vet med säkerhet men i längden brukar det löna sig att vara optimistisk och även om jag tror det kommer bakslag så har vi nog sett botten. Man ska köpa aktier när det ser mörkt ut och det gjorde det verkligen för några månader sedan. Försiktig ska man vara men de som satsar på guld och bunkrar upp med konserver för hårda tider tror jag kommer att få ångra sig. ...

Acap Invest

Från bokslutet januari – december 2008 · Nettoomsättningen kvarvarande verksamheter 925,7 (831,1) MSEK, +11 % · Rörelseresultatet (EBIT) kvarvarande verksamheter 84,8 (81,3) MSEK, +4 % · Resultatet efter skatt kvarvarande verksamheter 56,6 (147,3, exkl fastighetsförsäljning 61,2) MSEK · Resultatet per aktie kvarvarande verksamheter 10,69 (27,81, exkl fastighetsförsäljning 11,56) SEK · Eget kapital per aktie 63,49 (69,23) SEK Acap invest är som jag ser ett väldigt intressant bolag. Har väldigt stark balansräkning. Kurs nu 47kr. Eget kapital per aktie 63,49kr. Eget kapital överglänser skuldsidan i balansräkningen. Prognos om vpa för 09 på mellan 7-8kr ger P/E 6-7 vilket inte kan anses högt. ...

2017-05-30 12:12 · xavi

Mellan tummen och pekfingret

Redeye ar en debatt-sida. Mojligheten finns att ta ut svangarna och motivera ordentligt varfor man tror det eller det. Det ar bra sport for en sjalv att skriva ned vad man tror och varfor. Att jag samlar mig till ett inlagg da och da ar lika mycket for mig sjalv som for andra. Dessutom ar det intessant att saker och ting finns nedtecknade vid senare tillfalle, vare sig man kommer att fa ratt eller inte. Vad jag ocksa ar ute efter att fa de som talar om vandning och uppgang att motivera varfor de tror detta. ...

Tillbaka till verkligheten

USA:s handelsbalans har minskat mindre an man trodde. Det tas som en positivt tecken. USA:s fore detta ambassador till EU i Bryssel sa dock i USA-TV i dag att det ar mycket daligt och oroande tecken. USA:s export har minskat men aven importen. Det var inom denna sensationellt nedgaende trend som handelsunderskottet minskat. Jag har skrivit tidigare om att den globala handeln i varlden minskar for forsta gangen pa 80 ar. ...

Påskafton på Blåkulla

Det sägs att varje påskafton samlas i hemlighet världens viktigaste statschefer i byn Blue Hill i North Dakota för att tillsammans med indianhövdingarna Sitting Bull och Luther Standing Bear röka fredspipa, diskutera lättsam politik och konsultera andevärlden med syfte att få clairvoyanta budskap från framtiden, framförallt om hur den viktigaste ekonomiska motorn kommer att utvecklas – alltså börsen. I år hade i sedvanlig ordning statscheferna för USA, Kina, Ryssland, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italien samlats, men också Sveriges statschef var i år bjuden som ”special guest”, eftersom de ledande länderna ville belöna Sverige som under många år framgångsrikt bidragit till världsekonomin och globaliseringen med hjälp av kungarikets framgångsrika industribolag. ...

Idioten 2.

Idioten var en otroligt bra film gjord av den eminente och alldeles lysande Hasse Alfredsson och med Stellan Skarsgård i rollen som Idioten. Mörk, oförutsägbar, dyster, tragisk. I fortsättningen som heter Idioten 2, och som känns ännu mer tragisk spelar undertecknad själv huvudrollen. En munsbit att bräda Skarsgårds Idiot..Easy peasy baby tänkte jag, innan jag såg manuset till tragedin… Det hela börjar med ett manuskript där manusförfattaren heter Redeye, och det handlar om en portföljtävlingsfilm där man ska köpa aktier med 500 låtsaslakan och nu ska Idioten kavla upp ärmarna och visa alla var skåpet ska stå. Vem kan motstå en sådan frestelse. 500 big ones.. Här ska vinnas berömmelse och evig ära… ...

Zero och XACT

www.xact.se (helagd av Svenska Handelsbanken) forsoker forklara pa sin hemsida varfor bade bull- och bear inte haft framgang trots ordentlig rusning upp pa borsen. Jag jamfor fyra fonders resultat under tre manader: Avanza Zero fond (foljer index) + 3,3 XACT S30 (foljer index utan havstang) + 3,2 XACT BULL (skall ge 1,5 i havstang vid uppgang) + 0,5 XACT BEAR (skall ge 1,5 i havstang vid nedgang) - 15,3

Know IT - kursdubblare!??

Hej kära vänner, jag har tittat på ett case som jag tycker verkar högintressant, eller vad sägs om följande: Kurs: 31,20kr VPA 2008: 7,20kr VPA Q4-08: 2,30kr Utdelning: 2,25kr/aktie Utdelningsdatum: 4 Maj Direktavkastning vid kurs 31kr är 7,25%!! Know IT handlas alltså till ett osannolikt lågt P/e 4,3 på 2008 års vinst!! Branschkollegan HiQ handlas till ca P/e 8, trots att de sista åren haft en betydligt lägre vinsttillväxt. Därtill har HiQ också en kraftig exponering mot telekomsektorn (49%). ...

BlackPearl update...

BP annonserade igår att man kommer att ta in 40 miljoner canadadollar ( c:a 250 mkr) genom en Private Placement och jag ser det enbart positivt även om det sker en utspädning för befintliga aktieägare. Detta förfarandet är helt normalt i Kanada. PP:n ska ses som en mycket offensiv satsning av den nya ledningen. Bolaget hade redan stadd kassa men inte tillräckligt stor för att kunna finansiera den stora satsning man nu gör…Jag kan inte begripa varför många kastade sig på säljknappen igår när det är positiva nyheter bolaget kablar ut. ...