Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Biotech rekommendation - 5 månader senare

I en blogg den 14 November 2008 rekommenderade jag en Biotech coctail bestående av fyra aktier : Biogaia, Bioinvent, Diamyd Medical och Karo Bio. Idag 5 månader senare har den portföljen stigt med ca 50%. OMX har under samma tid stigit ca 20%. Klart godkänt alltså. Det är dock långtifrån läge att ta hem vinsten redan nu - samtliga aktier står inför spänannde månader framöver där man kan förvänta sig positiva nyheter. ...

Festen slut för denna gång?

USA-börsen ligger nu i otäcka uppåtgående kilformationer på alla 3 indexen. (S&P500, Nasdaq och Dow Jones) www.chat4fun.se/pics/nasdaq090414.jpg www.chat4fun.se/pics/djia090414.jpg www.chat4fun.se/pics/sp500090414.jpg Det finns nu stor chans för att vi får en nedrekyl den närmsta tiden i USA. OMXS30 har gått mycket starkt den senaste tiden och antagligen följer vi med ner om USA-börsen börjar sjunka. Med andra ord kan det vara bra läge att säkra vinster nu och invänta lägre kurser för att åter hoppa på tåget. ...

Dendreon rusar

Det har varit heta diskussioner om Dendreon senaste året efter att FDA krävt ytterligare studiedata för bolagets prostatacancer vaccin, Provenge, trots en positiv rekommendatione från den rådgivande panelen förra året. Idag presenteras nya data som möter studiemålet. Aktien rusar som brukligt i hausse tider och tripplas i förhandeln. http://finance.yahoo.com/q?s=dndn http://www.reuters.com/article/rbssHealthcareNews/idUSN1441748320090414

Börsen vecka 16

OMX-index avslutade med något högre kurser inför påskhelgen och en del optimism ser ut att ha återvänt till marknaden. Efter ännu ett försök att bryta över MA200 retirerade index ner mot 690 innan det tog fart igen. Det var en klart godkänd rekyl, men 680 är inte avstämd vilket fortfarande ser troligt ut att nås. Sett till den längre trenden betraktar jag än så länge det här som en rekyl i en björnmarknad, men det hindrar förstås inte att den kan fortgå en längre tid. I ett positivt scenario tar sig OMX upp mot 800-900 längre fram, men just nu ser jag inget fördelaktigt köpläge och inväntar lägre kurser. ...

Starbreeze hypen..

Har nu gett sig för denna gången och mönstret i aktien fortsätter i samma tak som den har gjort förut. Aktien är väldigt nyhetsberoende och framförallt beroende av lansering av nya spel. Denna gången var det Riddick - Assault on dark Athena som “blåste” upp aktien en del, dock inte till riktigt lika höga höjder som Darkness för ca 1 år sedan. Vi får nog också konstatera att möjligheterna till royalty för Riddick är begränsade med vad det går att läsa av listorna och mottagandet tills nu. Dock har spelet fått bra betyg i media med ett snitt över 80 vilket är ett kvalitetsspel. Nu är risken att vi Starentusiaster måste vänta ett bra tag innan aktien fortsätter sin resa mot nordligare höjder, för att Starbreeze kommer uppvärderas på sikt är jag fullständigt överbevisst om. Med titlar som Bourne och med allra största sannolikhet “syndicate” under produktion kommer Starbreeze att inom 1 år varit motiverad till mycket högre kurser än vad tillfället är idag. ...

Eckerölinjen saktar in

Onoterade Rederi Ab Eckerö presenterade sitt resultat förra veckan (år 2008). VD betraktar resultatet som “tillfredställande” och ser man till rörelseresultatet kan man hålla med. Omsättningen ökade 22 % till 221,6 Meuro medan rörelseresultatet sjönk 26 % till 17,4 Meuro. Jämförelsesiffrorna för 2007 är dessutom endast för 11 månader vilket innebär att skillnaden antagligen är aningen mindre, då den säsongmässigt svaga januari-07 uteblir (Koncernen ändrade räkenskapsperiod ifjol). Ledningen spår att rörelseresultatet 2009 blir lägre än 2008 och beviset på det är utdelningen som sänks drastiskt till 0,50 (2,00). ...

Sanningen avgjörs inte av majoriteten!

Detta är ett av mina favoritcitat. Det har t.ex. använts av digniteter som Joseph Ratzinger (som han hette innan han ?döptes? om till Benedictus PP XVI.) Jag brukar ofta tänka i banorna av detta citat när jag agerar på marknaden. Det är ju ett vikigt antagande bakom varje aktieköp du gör, eller hur? Hur som helst, idag tänkte jag använda citatet för att hänvisa till gårdagens inflationsundersökning av TNS Prospera. I den tillfrågades bl.a. penningmarknadens aktörer (någon sorts majoritet på finansmarknaden) om var de tror inflationen landar framöver. Deras svar var att de trodde inflationen kommer att ligga på 0.6% om ett år, 1.6% om två år och 2.2% om fem år. ...

Epicept förbereder sig för global lansering av Ceplene m.m

I min föregående blogg skrev jag att Epicept nu förbereder sig för introduktionen av Ceplene på den amerikanska marknaden via en intressant nyrekrytering. Mycket av det jag skrev i påskhelgen bekräftas via denna pressrelease som nu kom från Epicept: http://investor.epicept.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=376898 Ett utdrag: “We are delighted that Dr. Smyth has decided to join our Board of Directors,” stated Robert Savage, Chairman of the Board of Directors. “It is a tremendous opportunity to be able to bring someone with his wealth of expertise and experience in the field of oncology to the EpiCept Board, particularly as the company prepares for the launch in Europe of Ceplene(R) (histamine dihydrochloride) with a commercial partner. Dr. Smyth will also be an invaluable asset to EpiCept as it pursues regulatory approval for Ceplene in other key global markets and advances its promising earlier-stage oncology compound crinobulin.” ...

KÖP signal (2/4), max 50% av likvida medel

Enligt info i min blogg per den 2/4 gav den långsiktiga indikatorn, som jag kallar System PP, en KÖP-signal. Jag skrev då nedanstående blogg-inlägg, där jag rekommenderade investeraren att under förra veckan inhandla aktier ifrån OMX 30 index (helst dividend företag) till max 50% av likvida medel man vill satsa på börsen. Denna rekommendation står kvar. Jag kommer på min blogg ge långsiktiga köp- och säljsignaler (mha teknisk analys). Signalerna är tänkt att passa långsiktiga investerarare, små investerare som stora institutionella fondinvesterare. Inga namn på aktier kommer ges för köp, utan rekommendationen kommer vara att köpa/sälja tyngre aktier (OMX 30) som följer index. ...

2017-05-30 12:12 · bei

Björn Borg, kanske på väg i rätt riktning

Björn Borg har haft det väldigt motigt det sista året, man växte troligen ur kostymen lite för snabbt. Nu är det kanske dags för en ny kostym och Björn Borg är förhoppningsvis på väg tillbaka. Ser vi på vad företaget gör nu så håller man på att gå ur marknader som inte har vart lyckade satsningar och ska även börja renodla sortimentet en del. Detta kommer nog på sikt att få den negativa tillväxten att hamna som positiv igen. ...