Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

OMXS30 17 april

OMX fortsätter dra sig vidare uppåt och som jag skrev häromdagen kan det mycket väl ta sig vidare en bra bit ovanför 800 i ett positivt scenario. Utbrottet från den långa konsolideringen är så här långt klockren, men det kvarstår tecken på att det behövs en rekyl eller konsolidering i det här läget. I dagsgrafen möter index idag upp ett trendtak som går tillbaka till oktobertoppen 2007 och majtoppen 2008. Samtidigt är index nu nästan 6% ovanför MA200, som fortfarande är fallande, och det ger ofta en motreaktion tillbaka för att stämma av medelvärdet. ...

Dagens krönika

Jag har under min tid på Redeye lovordat Gunnar Öhrn som en utmärkt skribent. Därför tycker jag det är extra kul att han tidigare belönades med journalistpriset. Dagens krönika i Dagens Industri anser jag vara ett nytt märsterligt skrivet stycke som belyser på ett bra sätt det som händer i USA just nu och varför man kanske inte ska jubla allt för högt i tider av bestående hausse som vi tycks röra oss i. ...

2017-05-30 12:12 · nejab

Grundkänning för Transatlantic

Ifjol lyckades Rederi AB Transatlantic prestera en rekordvinst på 257 miljoner kronor, vilket motsvarar 9,10 kronor per aktie. Orsaken till det framgångsrika året berodde på en extremt hög lönsamhet inom rederiets offshoreverksamhet som omfattar 4 ankarhanteringsfartyg inom det norska samriskbolaget TransViking*. Under det sista kvartalet ifjol släppte även Transatlantic en positiv vinstvarning då oktober varit en rekordmånad för affärsområdet vilket bidrog till att lyfta upp det operativa resultatet för offshoreverksamheten under Q4 till smått fantastiska 101 miljoner kronor. I takt med att rederiets traditionella shippingverksamhet inom affärsområdet Industriell Sjöfart fick grundkänning av lågkonjunkturen bidrog alltså offshoreverksamheten till att behålla ett bra flyt i lönsamheten. Resultatutvecklingen under slutet av fjolåret var alltså fantastisk, lågkonjunkturen till trots, och då TransViking de senaste åren presterat de absolut bästa resultaten under vinterkvartalen Q4 och Q1 bör det alltså finnas stora förväntningar om ännu ett starkt resultat på torsdag då kvartalsrapporten presenteras, men olyckligtvis har dock nu även offshoreverksamheten seglat in bland konjunkturgrynnorna och affärsområdet riskerar till och med att visa förlust. ...

Ovtjarkan i Tomsk

Det har tydligen legat en stor jättelik rysk Ovtjarkahund begraven under oljan i Tomsk. Den kaukasiska Ovtjarkan är mycket stor och mycket lynnig i sitt temperament och kan gå till attack när man minst anar det. Krävs en mycket handfast Ordförande för att hålla den i schack… Turerna i Malka oil är minst sagt besynnerliga får man väl lov att säga. Vice VD Mikhail Malyarenko (MM) försökte alltså sätta Malkas helägda dotterbolag STS i konkurs och det kan ju verka märkligt när man själv är storägare i bolaget med en ägarandel om 4,1 %. Det är nu Ovtjarkan börjar lukta unket. ...

Funcom - rekylen avklarad?

Funcom har nu rekylerat tillbaka från toppnoteringen 7,78 NOK innan nyheterna från The Secret World (TSW) släpptes, varefter kursen total kollapsade, förmodligen pga att de flesta hakade på haussen inför nyheterna, alltså buy on rumor sell on news. Det var nog för de flesta långsiktiga ägarna en mer eller mindre trist upplevelse, då dessa bara väntar på att kursen kanske skulle kunna etablera sig på lite mer respektabla nivåer, nu drog kursen i stället mot utgångspunkten igen och slutade kring 5 NOK. Frågan är nu är rekylen klar? ...

Överlever Sony Ericsson?

Då Sony Ericsson vinstvarnade redan i mars månad var dagens Q1-siffror mer eller mindre redan kända. Det viktigaste var att bolaget, nu inte helt oväntat, annonserar ytterligare kostnadsnedskärningar om 2000 personer. Detta kommer att kosta 200 miljoner euro och ska leda till en besparing om cirka 400 miljoner euro årligen (klart mitten av 2010). Dagens program är nödvändigt och troligen lite positivt för Ericsson aktien då Sony Ericsson nu gör allt för att minska sina förluster. Dock så är det inte helt uppenbart att Sony Ericsson kommer att kunna vända den negativa utvecklingen i ett mycket bistert rådande mobiltelefonklimat, i alla fall, inte utan en nyemission. Dessutom har bolaget inte visat på några nya spännande framtida mobilmodeller som faktiskt kan vända den negativa trenden. Därmed är det inte helt uppenbart att Sony Ericsson faktiskt kan lyckas vända den negativa utveckling. ...

Nokia visar vägen?

Nokia presenterade en av de mer hårresande vinstnedgångarna i sin moderna historia igår, men aktien steg 9,4 %! Jag skrev tidigare i veckan om att förvirringen skulle lätta, men detta var raka motsatsen! Ska detta månne bli trenden i den här rapportperioden: Katastrofrapport + en prognos som lovar stabilitet = kraftigt högre kurser? Spontant kom känslan igår att om Nokia kan stiga 9,4 % med en dylik rapport, då kan vi inte vara långt ifrån en vändning på börsen… ...

Bra rapport för Axfood, lite info om denna

Axfood visar åter igen att egna märken i butik genererar bättre marginaler och resultat. En ökning från förra årets första kvartal som för övrigt inte var så påverkad av finanskrisen. Prisextra som köptes relativt nyligen visar också en ökning från förra året. Sedan får vi även tänka på att i perioden föregående år ingick skottdag och påsk. PrisXtra ökade under månaden omsättningen med 3,2% varav jämförbara butiker minskade med 11,5%. ...

Malka Oil, inte bra i slutet av emissionen

Nyss fick jag detta på min mail, http://www.ngnews.se/default.asp?lngeditid=51382 Detta case börjar kännas riskablare och riskablare, förvisso en enorm uppsida om de lyckas, men det förutsätter att de verkligen gör det. Axiers analys finner Du här http://www.axier.se/includes/comment_view.php?commentid=21920 och själv föredrar jag Swede Rescources, ett bolag vi skrivit om, en analys som finns här på Redeye http://www.redeye.se/partneranalys/28169 . Den aktien har stigit kraftigt sedan vi skrev om denna, men handlas fortfarande en bra bit under substansvärdet per årskiftet - och sedan dess har oljepriserna stigit. ...

Köpförslag v.16

Rekar onsd 15apr09: NCCB NN B TICK NOLA B KABE B TWW SDB B Alla med liknande mönster som RURI och ALIV. Inga motstånd i nära sikte och ganska lång jämn uppförsbacke mot allt högre kurser. Dessutom vill jag reka dessa fonder, som faktiskt gått bättre hos mig än mina aktieval. Danske Invest Sverige Fokus Swedbank Robur Finansfond Fortis L Equity Finance World Handelsbanken Rysslandsfond Mvh /Bengt Kyrkslätt Finland