Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Swedbank 04 23!

Förlusten är ett faktum i deras tidigare intervjuer så sa dem att förlusten skulle bli betydligt större i år gentemot förra året. Villket vi klart och tydligt fick se idag. Det som vi kan göra nu är att vänta och se villka åtgärder ledningen vidtar. Samt se vad som händer när det stora ekonomiska krispaketet som fastslogs vid G20 mötet i London kommer ge för effekter. Tills dess avvakta med att köpa aktien tills vi ser var den lägger sig på för nivå och planar ut. ...

De ser ljuset!

Min hackkyckling de senaste två åren - M-real - rapporterade igår. Omsättningen minskade 27 % till 623 Meuro och förlusten femdubblades till -115 Meuro. M-real har gjort en kanonaffär då de köpt tillbaka sin egen obligation för ca 59 % av nominellt belopp! Det gör att räntekostnaderna minskar och de gör faktiskt en (trading)vinst på affären på ca 31 Meuro. Nu ändrar det läget en aning men inte drastiskt. Gearingen är fortfarande 101 %. Ledningen ser fortfarande ett mycket svårt marknadsläge, väsentligt lägre än ifjol. De ser dock att råvarukostnaderna kan lätta H2 och kanske även att papperspriserna äntligen stiger. Det känns mest som en förhoppning, kanske M-reals sista chans att klara verksamheten? ...

Slut med estimatet

Analytikerna har estimerat en rorelsevinst for Swedbank pa 800 miljoner, gallande forsta kvartalet. Det blev en forlust pa over 3 miljarder. Det var det basta som kunda handa. Att det blir visat vilken bluff detta med analytikernas estimat ar. Det ar Ratos som ager analysfirman som tar in uppgifter om analytikernas synpunkter pa estimerat resultat for bolaget. Det anses att om rorelse-resultatet avviker mer an tio procent av vad analytikerna tror skall bolaget vinstvarna. ...

Kommande bankrapporter

Det var länge sedan jag hade tid att skriva här på Redeye men nu är det dags att “fatta penna och papper” igen. Mitt intresse för bankaktierna har ökat enormt under finanskrisen och nu när alla fyra storbanker släpper sina delårsrapporter kommande dagar så känns det naturligt skriva en blogg om förutsättningarna. Generellt sätt är intjäningsförmågan enorm idag hos alla fyra storbanker samtidigt som kreditförluster lurar runt hörnet. Det är inte troligt att alla kreditförluster kommer under ett och samma kvartal utan sprids under en längre period. Jag tror inte på en total kollaps på marknaderna eftersom det är fullt möjligt för bankerna att ge sina kunder olika tidsfrister (moratorium) med sina lån. Om vi antar att bankerna redovisningstekniskt ser till att sprida kreditförlusterna under en större period kommer alltså kvartalsrapporterna att vara väldigt starka. Jämförelser med amerikanska banker kan inte göras eftersom pantsättningen för en kredit inte är densamma. Dom NE som gjorts har stärkt kapitalet ytterligare och min slutsats är således att: Ja det finns ökande kreditförluster men dessa kommer att spridas bokföringsmässigt under en längre period och därmed påverka kommande resultat mindre negativt än vad analytiker tror. Dessutom med den låga reporäntan vi har idag så tickar det in enorma vinster i bankernas rapporter. ...

Perfekt avstämning?

OMX har uppvisat en bra styrka den senaste tiden och den längre fallande trenden börjar nu utmanas på allvar. För egen del har jag några saker jag vill se först innan det är dags att tala om någon längre tids uppgång och det kommer nog dröja några månader innan det är på plats. Divergenserna som jag visade i förra inlägget tog till slut ut sin rätt och index föll rejält i måndags och under tisdagen stämdes MA200 av ovanifrån. Kanske räcker det och index kan sticka iväg upp igen, men jag ställer mig tveksam till det. Dels har vi ett liknande läge som vid toppen i november. Då fick vi också en kraftig minusdag, följt av 2 plusdagar och nästan en ny topp igen, innan det föll. ...

Riksbankens fotbolls-domare

Kalles farsa har ju i flera blogg-inlagg forklarat hur felaktigt det ar att sanka rantan som Sveriges Riksbank nu gor. cornubot.blopspot.com skriver foljande pa sin blogg Pristagaren år 1975 av Riksbankens pris till Alfred Nobels minne (bland obildade känt som Nobelpriset i ekonomi), Friedrich Hayek, fick priset för att ha visat att när räntorna sänks via marknadskrafterna blir resultatet bra, men när de sänks genom att en centralbank bestämmer räntan blir resultatet dåligt. ...

Länsrättens beslut påverkar inte Axiers syn på Swede Rescources.

Dagens pressmeddelande från Swede Rescources påverkar inte Axiers långsiktiga syn på bolaget. Att Länsrätten i Kalmar valde att ge bolaget avslag på dess överklagan gällande mervärdesskatt för taxeringsåren 2005 - 2007. Dessa pengar har redan betalats in till Skattemyndigheten, och Axier såg detta överklagande som en trigger som skulle kunna ge bolaget en del ytterligare pengar tillbaka. I vårt scenario har vi emellertid inte valt att räkna med att Skattemyndigheten skulle godkänna detta, och beslutet påverkar därmed inte vare sig kassa eller substansvärdet på bolaget. ...

Getinge håller takten

Efter Getinges vinstvarning tidigare i år var man lite spänd på rapporten men i efterhand kan man konstatera att det var överilat! Omsättningen ökade 25,5 % och resultatet ökade 46,9 % (YoY)! Prognosen talar om fortsatt goda resultatutsikter även om de flaggar för den pågående konjunktursnedgången kommer att påverka även hälsosektorn. De sänker därmed sina tillväxtmål - till 15 % (varav organisk tillväxt 2-3 %)! Det finns företag som skulle gå över lik för att uppnå 15 % tillväxt… Lite oroande är den minskande orderingången men man ska komma ihåg att Q1/08 var ett riktigt bra kvartal. Personligen är jag också lite brydd över den höga skuldsättningen (gearing 171 % och soliditeten 28 %). Så länge verksamheten växer och lönsamheten bibehålls är det dock hanterbart och ingen anledning till att använda säljknappen… ...

Tilgin, börjar röra på sig ?

Tilgin tillkännager under morgonen en ny order. Ordern är från en befintlig kund i mellanöstern och uppgår till ca 7 MSek. Trots att ordervärdet inte är i det större spannet är ordern intressant eftersom den aktuella marknaden och kunden hör tillnågra av de marknader i världen som ställer störst teknologiska krav där ordern får ses som en bekräftelse av att Tilgin är det bolag som ligger teknologiskt i absolut framkant. Jag kommer nedan repetera lite av de reflektioner som jag för inte så länge sedan kommunicerade rörande Tilgin men villl också påeka att nu aktien även sett ur ett tekniskt perspektiv börjar se intressant ut där vi ser en tycks ha påbörjat en stigande trend med fler stigande bottnar. Dock är omsätttningen i handeln mkt låg vilket försvårar en teknisk bedömning. Bolaget har sedan förra kvartalsrapporten kommunicerat ett antal positiva nyheter med olika grad av tyngd, de senaste innan dagens nyhet gäller ett par mindre orders men dock av strategiskt god karaktär, en annan gällde bolagets medverkan i ytterligare en allians som ger ökade globala affärsmöjligheter. ...

2017-05-30 12:13 · krax

Burk Curt - aktiemiljonären som samlade ölburkar

De flesta i Skellefteå visste vem Curt ”Burk-Curt” Degerman var. Många anade att han var rik. Men inte att han var god för otroliga tolv miljoner. “Burk-Curt” kunde dagligen ses med plastkassar fyllda med tomburkar och flaskor på cykelstyret. Han hade plockat burkar och PET flaskor på Skellefteås gator i minst 30 år. Mannen med den blå jackan var välkänd, till utseendet. Bland tillgångarna märks 124 guldtackor, fonder i Luxemburg för 8,1 miljoner, en ståtlig 1920-talsvilla samt sparpengar i Konsums sparkassa. ...